تنگ رازیانه، بخشی از طبیعت زیبای ایلام

به گزارش صبح مهریز، تنگ رازیانه در ایلام

تنگ رازیانه، دره ای عمیق و باریک است که در میان زمین های سرسبز استان ایلام قرار گرفته است. ایلام در میان رشته کوه ها واقع شده است که موجب شده آب و هوایی معتدل داشته باشد. ایلام بعد از کرمانشاه و سنندج سومین شهر بزرگ کردنشین است. ایلام طبیعت بسیار زیبایی دارد و روستاهای این شهر بزرگ، پر از منظره ها بکر و دیدنی است. یکی از زیباترین منطقه ها طبیعی آن تنگ رازیانه است که زیبایی های آن باعث شد که در سال 1388 در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت برسد. برای سفری کوتاه به تنگه رازیانه در ایلام در ادامه با خبرنگاران همراه شوید.

تنگ رازیانه، بخشی از طبیعت زیبای ایلام

موقعیت تنگ رازیانه

در کنار جاده ایلام به دره شهر بعد از روستای چنارباشی تنگ رازیانه قرار گرفته است. وسعت آن 30 هکتار می باشد در واقع این تنگ پر پیچ و خم سه کیلومتر امتداد یافته در این حین عرض آن در بیشترین حالت خود به 5 متر در دامنه ارتفاعات کبیر کوه می رسد. در میان این دره پر عمق و طولانی رودخانه ای با عمق کم و عرض کم جاری است. دیواره هایی به بلندایی بین 15 تا 30 متر با اشکال عجیب که طی سال ها شکل گرفته اند اطراف رود قرار گرفته اند و چشم انداز ای خیره نماینده و مجذوب نماینده از طبیعت زیبا را پدید آورده اند.

آب داخل تنگ از سراب گرو سرچشمه گرفته و در فصل تابستان بسیار کم و در زمستان و بهار آبی جاری و مستمر است. در اطراف تنگه گیاه دارویی بسیار پرخاصیتی با نام رازیانه می روید .رازیانه گیاهی معطر با گل هایی زرد رنگ وخوشه ای می باشد که به صورت خودرو و زراعی در ایران به عمل می آید به همین علت است که نام تنگ رازیانه را برای آن انتخاب نموده اند.

شکل گرفتن تنگ رازیانه

جنس سنگ های جهت تنگه از آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. منشا اولیه این اثر طبیعی ایجاد درز و شکاف بر اثر فعالیت های تکتونیکی منطقه لایه های ضخیم آهک است. در واقع روی دادن فرسایش و در کنار آن انحلال، موقعیت خاصی که تنگه در آن قرار گرفته است، ختلاف ارتفاع و شیب تند بخش های بالا و پایین دست در کنار سایر عوامل طبیعی از جمله بارش و پوشش گیاهی متنوع دست به دست هم داده اند تا تنگ رازیانه شکل گیرد. در واقع آب های زیر زمینی و سطحی که طی سال ها از این منطقه عبور نموده اند موجب حل شدن سنگ صخره ها شده اند و این شکاف و دره عمیق را شکل داده اند و با گذشت هر سال بر عمق و طول آن افروزه شده است تا این که به شکل حیرت انگیز کنونی در آمده است.

بازدید از تنگ

جنس دیواره های تنگ رازیانه، آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. ارتفاع زیاد دیوارها و بعلاوه آبی که از میان تنگ در حال عبور است، رفت و آمد در داخل تنگ رازیانه را با دشواری همراه می نماید. بهتر است در بالای تنگ قدم بزنید و از تماشای آن از بالا لذت ببرید. اما اگر توان بدنی و لباس و کفش مناسب (تجهیزات سنگ نوردی) داشته باشیدمی توان وارد تنگ شوید و قدم در رود کم عرض و کم عمق بگذارید و از فضای بسیار دیدنی و مجذوب نماینده آن لذت ببرید. هرچه جلوتر بروید، تاریک و تاریک تر می گردد و شاید کمی دچار دلهره و ترس شوید، اما همه این ها بخشی از این سفر مجذوب نماینده و دوست داشتنی است که همواره از آن یاد خواهید کرد.

برترین زمان بازدید

ایلام یکی از برترین و زیباترین مقاصد گردشگری ایران زمین می باشد که در اولین ماه اولین فصل سال می تواند هدف گردشگران قرار گیرد. مردم شهر ایلام رسمی دارند که بر اساس آن دو هفته اول فروردین ماه را به آغوش طبیعت می فرایند و با برپایی چادر در کوه و دشت، بهار را در دل کوهستان شروع می نمایند. البته راه دسترسی به تنگه آسان است به نحوی که در تمام طول سال می توان از تماشای آن بهره مند شد.

فصل بهار و شروع سال نو با نو شدن طبیعت همراه است. فصل تابستان هوا گرم است و با ورود به تنگ می توان از خنکای مطبوع آن بهره مند شد البته در این فصل آب داخل تنگه کم و کمی گل آلود است. پاییز با شروع بارندگی هایی همراه است وآب داخل تنگه زیاد می گردد و اما زمستان معمولا در این منطقه برف سنگینی می آید و در صورتی که تمایل به بازدید از آن را داشتید به همراه آوردن امکانات و خودروی مناسب برای تردد در برف را از قلم نیاندازید.

راه دسترسی

تنگ رازیانه در 57 کیلومتری شرق شهر ایلام قرار گرفته است. پس از روستای چنار سه کیلومتر به سمت شرق پیش بروید در میان دامنه های ارتفاعات کبیرکوه (حد فاصل رشته کوه های کبیرکوه و سیوان کوه) تنگ رازیانه قرار گرفته است. راه باستانی بدره آبهر به پشته ارشت و بردبال چنارباشی، از کوهپایه ها عبور نموده و در ادامه پس از عبور از کلم و تنگه رازیانه به روستای گنجه و سپس به روستای پاکل گراب و منطقه چنارباشی متصل است. آثار متعددی از دوران مختلف در این ناحیه قابل مشاهده می باشند.

اگر از تهران قصد سفر به تنگ رازیانه را دارید باید به سمت همدان حرکت کنید و پس از پشت سر گذاشتن این شهر وارد جاده کرمانشاه بشوید. پس از رسیدن به شهر ایلام کافی است 57 کیلومتر به سمت شرق بروید تا به مقصد برسید. در کل 720 متر را و حدود 7 ساعت رانندگی در پیش خواهید داشت. در نقشه می توانید محل دقیق قرار گرفتن آن را مشاهده نمایید.

نکات لازم برای این سفر

در این سفر شما در میان تنگه راه خواهید رفت که در میان آن آب جاری است، پس کفش مناسب همراه خود داشته باشید.

در این سفر شما در حال طبیعت گردی در ایلام هستید پس ضروری است وسایل لازم را همراه بیاورید و از آمادگی بدنی مناسبی برخوردار باشید. بعلاوه عمق آب در بعضی از نواحی ممکن است زیاد شوید و حسابی خیس شوید پس لباس اضافه همراه خود داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1985

به "تنگ رازیانه، بخشی از طبیعت زیبای ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگ رازیانه، بخشی از طبیعت زیبای ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید