تاکید گوترش بر سرمایه گذاری روی انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش صبح مهریز، دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، از کشور ها خواست روی انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری نمایند.

تاکید گوترش بر سرمایه گذاری روی انرژی های تجدیدپذیر

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز شنبه در دومین روز سفر خود به پاکستان که بر اثر سیل های فاجعه بار ویران شده است، گفت: این دیوانگی را متوقف کنید، کشور های در حال توسعه بهای وابستگی دنیای را به سوخت های فسیلی می پردازند.

گوترش در توئیتی پیش از سفر به منطقه ها سیل زده این کشور گفت پاکستان و سایر کشور های در حال توسعه بهای هولناکی برای ناسازگاری گاز های گلخانه ای می پردازند که همچنان علت آن استفاده از سوخت های فسیلی است.

وی اضافه نمود از اسلام آباد من فراخوانی دنیای ارائه می کنم: این جنون را متوقف کنید. همین حالا روی انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنید. به جنگ با طبیعت سرانجام دهید.

نزدیک به 1400 نفر از ژوئن در این سیلاب جان خود را از دست داده اند. شدت آن به علت گرم شدن کره زمین افزایش یافته است، این باران های سیل آسا ناشی از باران های موسمی است و یک سوم پاکستان (منطقه ای به وسعت انگلیس) را در بر گرفته و خانه ها، مشاغل، جاده ها، پل ها و محصولات کشاورزی را نابود نموده است.

گوترش امیدوار است که سفر او جامعه بین المللی را تشویق کند تا از این کشور حمایت اقتصادی کند، زیرا برآورد می نماید حداقل به 10 میلیارد دلار برای تعمیر و بازسازی زیرساخت های آسیب دیده یا تخریب شده احتیاج دارد. مبلغی که به علت بدهی زیاد پاکستان به تنهایی قابل جمع آوری نیست.

باد و باران های موسمی که معمولاً از ژوئن تا سپتامبر طول می کشد، برای آبیاری مزارع و تجدید منابع آبی در شبه قاره هند لازم است. اما پاکستان حداقل سه دهه چنین باران های شدیدی را ندیده بود.

گوترش قبلا از بی تفاوتی دنیا، به ویژه صنعتی ترین کشورها، در برابر تغییرات آب و هوایی ابراز خشم نموده بود.

وی اظهار داشت این جنون است، این خودکشی جمعی است.

پاکستان مسئول کمتر از یک درصد از انتشار گاز های گلخانه ای در دنیا (برای 3 درصد از جمعیت دنیا) است، اما براساس تحقیقی که سازمان غیردولتی ژرمن واچ نموده است اسلام آباد در رتبه هشتم کشور هایی قرار گرفته است که بیشتر در معرض خطر پدیده های شدید آب و هوایی قرار دارند.

سال جاری این کشور با موج گرمایی روبرو شده است که گاهی اوقات از 50 درجه سانتیگراد فراتر رفته است، آتش سوزی های ویرانگر جنگل ها و سیل های ویرانگر ناشی از ذوب سریع یخچال های طبیعی نتیجه افزایش دمای هواست.حدود 33 میلیون نفر بر اثر سیل آسیب دیده و بی خانمان شده اند و قادر به تامین احتیاج های اولیه خود نیستند. حدود 500 پل نیز فرو ریخته است.

آنتونیو گوترش قرار است روز شنبه از شهر هزار ساله موهنجو دارو که در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده است و در معرض خطر قرار گرفته است، بازدید کند.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، پاکستان سال جاری پنج برابر بیشتر از حد معمول بارندگی داشته است. پدیدان، شهر کوچکی در استان سند، از زمان آغاز بارش باران های موسمی در ماه ژوئن، بیش از 1.8 متر زیر آب رفته است.

این آب و هوای بد باعث جاری شدن سیلاب های ناگهانی در رودخانه های شمال کوهستانی شد که در عرض چند دقیقه جاده ها، پل ها و ساختمان ها را از بین برد. صد ها اردوگاه موقت در منطقه ها دوردست در جنوب و غرب کشور برپا شده است. جاده های مرتفع یا راه آهن اغلب آخرین مکان هایی هستند که آب در آن نفوذ ننموده است.

خبرنگاران بین الملل بین الملل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2150

به "تاکید گوترش بر سرمایه گذاری روی انرژی های تجدیدپذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید گوترش بر سرمایه گذاری روی انرژی های تجدیدپذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید