بکارگیری روشی نوین برای رفع عیوب ترانسفورماتور های روغنی با تلاش محققان ایرانی

به گزارش صبح مهریز، محققان دانشگاه صعنتی امیرکبیر پیروز شدند روشی نوین برای رفع عیوب ترانسفورماتور های روغنی ارائه دهند.

بکارگیری روشی نوین برای رفع عیوب ترانسفورماتور های روغنی با تلاش محققان ایرانی

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محسن قراط دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح مونیتورینگ تخلیه جزیی با استفاده از حسگر های فیبر نوری در ترانسفورماتور های روغنی گفت: تخلیه جزیی یک دسته مهم از عیوب ترانسفورماتور های قدرت است که امروزه روش های مختلفی جهت پایش این عیوب بکار گرفته می شود.

وی اضافه کرد: این پدیده در ترانسفورماتور ها باعث بروز مشکلاتی از قبیل خرابی و یا از بین رفتن خاصیت عایقی در قسمتی از تجهیز می شود.

این محقق با تاکید براینکه وقتی که یک ترانسفورماتور ساخته و تحت بهره برداری قرار می گیرد، آشکارسازی این عیوب می تواند به عنوان یک ابزار کارشناسی برای معین میزان سالم بودن ترانسفورماتور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین شکل گیری خطا های ناشی از آن ها را در ترانسفورماتور می توان پیش بینی کرد.

به گفته وی، پس از تشخیص تخلیه جزیی، مکان یابی فیزیکی عیب نیز در داخل ترانسفورماتور ها از نظر صرفه جویی در وقت و هزینه تعمیرات بسیار حائز اهمیت است. هر چند که مکان یابی دقیق محل تخیله جزیی به علت ساختمان پیچیده ترانسفورماتور ها بسیار مشکل است. دستگاه ساخته شده در این زمینه بسیار مفید بوده است.

قراط ادامه داد: با توجه به هدف گذاری انجام شده، هدف ها محقق شده است و باید توجه داشت که متاسفانه دستگاه های اندازه گیری اولیه و تجهیزات فیبرنوری همگی دارای تکنولوژی بالا بوده و همگی وابسته به واردات هستیم و با توجه به قیمت بالای تجهیزات وارداتی، امکان تجاری سازی فراهم نشده است.

وی با تاکید بر اینکه روش نهایی کاملا توجیه اقتصادی داشته و توانسته است قدم های رو به جلویی در این زمینه در علم دنیا ایجاد کند، گفت: نتایج این تحقیق در بسیاری از زمینه های مونیتورینگ تجهیزات برقی کاربرد دارد.

وی گفت: تجهیز ساخته شده در طرح ها و پروژه های صنعتی و ساختمانی جهت مونیتورینگ سلامت ساختار تجهیز قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1657

به "بکارگیری روشی نوین برای رفع عیوب ترانسفورماتور های روغنی با تلاش محققان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارگیری روشی نوین برای رفع عیوب ترانسفورماتور های روغنی با تلاش محققان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید