برادرانی که یک قرن پیش جادوی سینما را باور کردند، اتحاد وارنرها

به گزارش صبح مهریز، خبرنگاران - گروه هنر: کمتر کمپانی خانواده محوری در جهان به بالاترین سطوح شهرت می رسد. امری که در حوزه سینما و سرگرمی و سطح رقابت سر سختانه ای که بین رقبا وجود دارد بعیدتر نیز می گردد اما یک کمپانی در این میان اسثناست و نه تنها خود را بالاترین سطوح رساند بلکه برای سال های متمادی هماوردی همچون خود نداشت؛ استودیویی به نام وارنر، برادران وارنر.

برادرانی که یک قرن پیش جادوی سینما را باور کردند، اتحاد وارنرها

Warner Bros یکی از قدیمی ترین و بزرگترین کمپانی های فیلمسازی دنیا است. استودیویی پرآوازه با سرمایه ای در حدود 12 میلیارد دلار که به ده ها زیر شاخه در حوزه سرگرمی منشعب شده است و همگی هم اکنون تحت نام کمپانی مادر Time Warner به فعالیت مشغول هستند.

پلان اول

سرشروع کمپانی به حدود یک قرن قبل باز می گردد. هری، آلبرت، ساموئل و جک وارنر فرزندان پینه دوز و دستفروش مهاجری لهستانی بودند که از مناطق اشغال شده کشورشان توسط شوروی به کانادا و سپس آمریکا پناهنده شدند.

برادران وارنر از همان ایتدا فعالیت حرفه ای خود را با تصاویر متحرک شروع کردند. آنها در ابتدا کار خود را با سفر بین شهرهای مختلف و ترتیب دادن نمایش تصاویر متحرک شروع کردند. نمایش هایی با پروژکتورهای ابتدایی در شهرهای کوچک بین راه. تصاویری که در نظر مردمان عادی جادویی بود و نوید از ظهور یک پدیده جدید به نام سینما می داد.

آنها در سال 1903 با خرید اولین سالن نمایش خود در پنسیلوانیا سنگ بنای کمپانی خانوادگی خود در سال های نه چندان دور آینده را بنا کردند.

برادران وارنر در اولین گام روی دو فیلم سرمایه گذاری کردند. زندگی آتش نشان آمریکایی (1903) تنها 6 دقیقه بود ولی یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین نگاتیوهای به جا مانده در سینما است. اما فیلم بعدی راهزنی بزرگ از قطار (1903) با 150 دلار بودجه و مدت زمان 12 دقیقه تلاشی جدی تر در این عرصه بود. راهزنی بزرگ از قطار سرشروع بسیاری از تکنیک های سینما بود و عنوان اولین فیلم اکشن و اولین وسترن سینمای دنیا را به خود اختصاص داد.

برای چند سال اوضاع بدین منوال پیش رفت و برادران وارنر بیش از آن که فراوریکننده باشند در زنجیره پخش فیلم های سینمایی فعال بودند. از 1912 و همزمان با جنگ دنیای اول برادران وارنر آهسته آهسته روی به فراوری فیلم های سینمایی آورده بودند تا جایی که در 1917 اولین استودیوی خود در هالیوود را به راه انداختند. دو برادر کوچکتر - ساموئل و جک - وظیفه فراوری و مدیریت مجموعه هالیوود را بر عهده داشتند و آلبرت و هری امور اقتصادی و زنجیره پخش فیلم در شرق آمریکا - خصوصا نیویورک - را کنترل می کردند.

اولین فیلم مستقل آنها با نام چهار سال زندگی من در آلمان (1918) که روایتی از زندگی سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان بود در بحبوحه جنگ دنیای اول اکران شد. محصولی که اگرچه به عنوان محرکی پروپاگاندا محسوب می شد، اما نام آنها را به عنوان بازیگران تازه نفس صنعت سینما مطرح ساخت و راه منابع اقتصادی را به سوی آنها هموار کرد تا سر انجام در 1923 کمپانی فیلم برادران وارنر Warner Brothers Pictures با مدیریت بزرگترین برادر - هری - رسما پا به عرصه سینما گذاشت.

اکشن

برادران وارنر اولین قرارداد مهم خود را با دریافت حق ساخت نسخه سینمایی نمایشنامه Gold Diggers بدست آورد. نمایشنامه ای محبوب در برادوی که بیش از 280 بار روی صحنه رفته بود و به فیلمی 80 دقیقه ای تبدیل شد. اما محصولی که نام برادران وارنر را بیش از پیش بر زبان ها انداخت، جایی که شمال شروع می گردد(1923) بود. فیلمی که نه از یک ستاره بازیگر که از نقش آفرینی یک سگ استثنایی بهره می برد. رین تین تین نام سگی بازمانده از جنگ و از نژاد ژرمن شپرد بود که توسط سربازی آمریکایی نجات یافت و تا زمان مرگ خود در بیش از 27 فیلم نقش آفرینی کرد و شهرتی بی نظیر یافت. جایی که شمال شروع می گردد(1923) چنان فروشی کرد که برادران وارنر قراردادی به مبلغ 1000 دلار در هفته با صاحب سگ منعقد کردند و رین تین تین به یکی از ستاره های کمپانی بدل شد.

برادران وارنر اینک نامی آشنا در سینما بود و افراد زیادی را به سوی خود جلب می کرد. سینماگرانی چون داریل زانوک Darryl F. Zanuck که به دست راست کمپانی بدل شد - و بعدها با مدیریت فاکس قرن بیستم آن را به یکی از پیروز ترین استودیوهای دنیا تبدیل کرد- و یا کارگردان بزرگی چون ارنست لوبیچ Ernst Lubitsch که با ساخت تسلسل ازدواج (1924) با نیم میلیون دلار فروش، پرفروش ترین فیلم کمپانی در آن سال را به نام خود کرد و در لیست بهترین های نیویورک تایمز نهاده شد.

فروش بالای این فیلم ها برادران وارنر را در مقابل رقبای قدرتمندی چون مترو گلدوین مایر، پارامونت و First National - که به 3 بزرگ مشهور بودند - به یکی از پیروز ترین استودیوهای مستقل هالیوودی تا سرانجام 1924 میلادی تبدیل ساخته بود.

این پیروزیت ها بی جواب نبود و وام های کلانی را به سوی کمپانی جذب کرد. منابعی که باعث شد برادران وارنر دست به خریدهای کلان بزند. آنها با خرید کمپانی پیشروی ویتا گراف VitaGraph یکی از بزرگترین شبکه های توزیع فیلم در سراسر آمریکا را به خدمت دریافتد و راه خود را به دوردست ترین نقاط کشور پیدا کردند. آنها همچنین در 1925 ایستگاه رادیویی KFWB را در لس آنجلس راه اندازی کردند که امروزه نیز با همین نام در حال فعالیت است.

اما این تازه شروع راه بود. روزهای پر چالش برادران وارنر که تا به اینجا مسیری تقریبا هموار پیموده بودند در حال رسیدن بود.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 490

به "برادرانی که یک قرن پیش جادوی سینما را باور کردند، اتحاد وارنرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برادرانی که یک قرن پیش جادوی سینما را باور کردند، اتحاد وارنرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید