با حلب، چوب و زنگوله موسیقی بنوازید!

به گزارش صبح مهریز، بخش اعظمی از تاریخ تشکیل دهنده مازندران در بحث بازی های بومی و محلی خلاصه می گردد که در گذشته های نه چندان دور به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی نقش بسزایی در سلامت جسمی و فکری مردم روستایی ایفا می کرد به طوری که به عنوان مثال بچه ها با حلب، چوب و زنگوله ریتم هایی می نوازند تا پرنده دست از محصولات کشاورزی بردارد.

با حلب، چوب و زنگوله موسیقی بنوازید!

مازندران سرزمین کار و کوشش است، سرزمینی که در آن مرد و زن، کوچک و بزرگ و پیر و جوان فصل ها را در کنار یکدیگر کوچ کردند، باروبنه و خورجین و ظرف و ظروف آماده، پدر اسب ها را پالان می نماید، مادر وسایل را به دوش می کشد، کودک به دنبال بره می دود، ظرفی افتاده و کودک بر می دارد.

مازندران از لحاظ اقلیمی با داشتن دریا، دشت، جنگل و کوه سرزمین ویژه ای است، به همین دلیل از شرایط زیست محیطی، فرهنگی و مالی گوناگونی برخوردار است.

به گزارش خبرنگاران مازندران، فرهنگ بازی های بومی محلی مازندرانی حائز اهمیت است چرا که حاصل عشق و علاقه نزدیک به هم در آداب و رسوم محلی این استان است.

در مازندران به بازی کا می گویند که به احتمال قوی ک نشانه تصغیر است و اضافه کردن حرف الف برای تکمیل موسیقی کلمه است.

احتیاج انسان ها در تمام سطوح سنی به بازی و تفریح موضوعی غیر قابل انکار است و از این رو از سپیده دم تاریخ و بدون شک تا آخرین گام بدین احتیاج پرداخته شده و می گردد.

به خاطر اهمیت بازی های محلی در مازندران و زیبایی و هیجانات خاصی که در آن موج می زند، به سراغ آنالیز این بازی ها در استان سرسبز مازندران رفته تا از نزدیک با بعضی بازی های محلی آشنا تر شویم.

منشا هنر بازی است

علی حسن نژاد کارشناس بازی های بومی محلی مازندران در گفت و گو با خبرنگاران ، اظهار کرد: رشد روزافزون بازی های رسمی، فراوری انواع و اقسام ابزارها و تکنیک های بازی های رایانه ای و توجه رسمی دولت ها و ملت ها به ورزش به عنوان پدیده ای تاثیر گذار اجتماعی، مالی، فرهنگی و سیاسی نشان دهنده اهمیت بازی ها و ورزش ها در روزگار ما است.

وی توضیح داد: بازی های بومی محلی هر منطقه به نوعی بیانگر تقلید و باز سازی نوع زندگی و تفکر همان منطقه است، پس به نوعی بازی، هنر و هنرمندی بوده که به تقلید از زندگی می پردازد.

این کارشناس بازی های بومی محلی مازندران منشا هنر را بازی دانست و گفت: بازی در انسان، پس از برآوردن احتیاج های وی، یک نیروی اضافی به جا می گذارد که صرف بازی می گردد و از بازی به هنر می رسد.

حسن نژاد اعلام نمود: شور، هیجان و دقت بازی های محلی به تقویت جسم شرکت نمایندگان کمک می نماید زیرا تنوع بازی و ریشه دار بودن آن که نشات گرفته از آداب، رسوم و فرهنگ کهن استان است در آن ریشه دارد.

لزوم توجه به بازی های بومی و محلی

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی درست و کارشناسانه می توان بازی های بومی و محلی را زنده نگاه داشته و نه نسل های آینده انتقال دهیم، اضافه کرد: می توان با بازسازی بازهای بومی محلی در قالب بازی های رایانه ای به آموزش و انتقال فراگیر بازهای محلی مازندرانی در بین نسل جدید پرداخت.

این کارشناس بازی های بومی محلی مازندران یادآور شد: بازی های بومی محلی حامل هیجانات و احساسات فراوان بوده و خشونت به دنبال ندارد اما متاسفانه در کشور ما به شکل تاسف باری در حال جمع آوری این بازی ها بوده که در این بخش ضعیف عمل شد.

حسن نژاد در ادامه از شور و هیجان بازی های قدیمی و محلی مازندران می گوید: چاله بازی، چارم بازی، مرغنه جنگی، گادا گادا، درکا، شوکا، هفت سنگ و تیکا چند نوع از بازی های مازندرانی با هیجانات فروان است.

پژوهش در بازی های بومی و محلی جدی گرفته گردد

وی با تاکید بر اینکه تحقیق و پژوهش در بازی های بومی و محلی باید جدی گرفته گردد، اظهار کرد: بازیی های بچه هاه بومی مازندرانی تقلیدی از زندگی بزرگ ترها است همانند ضرب المثلی قدیمی که می گوید، کودکی که خوب می خورد، خوب می خوابد و خوب بازی می نماید، سالم است.

این کارشناس بازی های بومی محلی مازندران با بیان اینکه بازی های بومی مازندران قالبا گروهی بوده و در عین سرگرمی قواعدی در آن است که همه را مقید به اجرای آن قانون می نماید، توضیح داد: هزینه های بازی ها بسیار کم و در کنار سرگرمی، اکثر بازی ها کابرد هوش سنجی دارند و پاداش و کیفر در آغاز بازی در نوع خود جالب است.

حسن نژاد گفت: خواندن اشعار همراه با ریتم و بکار بردن ابزار ساده برای ایجاد ریتم به شکل گیری نظام موسیقی در بچه ها و نوجوانان کمک می نماید.

وی ادامه داد: نوع نظام یافته این اشعار که تلفیقی از شعر و موسیقی و ساز است را می توان در بازی کار هوآلالا دید که بچه ها با حلب، چوب و زنگوله ریتم هایی می نوازند تا پرنده دست از محصولات کشاورزی بردارد.

این کارشناس بازی های بومی محلی مازندران اضافه کرد: بازی های گروهی باعث ایجاد فعالیت های اجتماعی، بالا رفتن شناخت از محیط و ظرفیت سنجی در جمع می گردد، بویژه در بازی کاکرون (یکی از قدیمی ترین بازی های محلی مازندران) آدم های زیادی با سن و سال های متفاوت حضور دارند.

حسن نژاد اعلام نمود: برد و باخت بازی های محلی از لحاظ مادی و معنوی کم هزینه است و این موضوع به پذیرش برد و باخت در زندگی برای بچه ها و نوجوانان کمک می نماید و امیدواریم در راستای فرهنگ سازی باری های بومی و محلی مردم سرزمین خوبمان مازندران کمک نمایند تا به نسل های آینده به درستی انتقال یابد.

بازی های بومی محلی ریشه در فرهنگ منطقه دارد

شعبانعلی بخشی کارشناس مدیریت فرهنگی و مجری بازی های بومی محلی در گفت وگو خبرنگاران، با بیان اینکه بازی های بومی محلی ریشه در فرهنگ منطقه دارد، گفت: بازی های بومی محلی در مازندران ریشه در اقوام و اجداد ما را دارند.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال یکی از بازی هایی که در مازندران انجام می گردد بازی های پرپر، لال بازی است که از قدیمی ترین بازی ها با فرهنگ بومی مازندران محسوب می گردد.

این کارشناس مدیریت فرهنگی و مجری بازی های بومی محلی اضافه کرد: بر خلاف بازی های امروز که بصورت فردی انجام می گردد بازی های محلی مازندران به صورت دسته جمعی و گروهی با هیجانات و لذت خاصی صورت می گیرد.

بخشی اعلام نمود: بازی های بومی و محلی منطقه نشان دهنده این است که در گذشته به آن اهمیت ویژه ای می دادند.

اختلاف بازی های قدیم با بازی امروزی

وی با اشاره به اینکه بازی های به تنهایی انجام می گردد، توضیح داد: به طور مثال اگر هم دو نفره یا سه نفره باشد، در صورت باخت یک نفراخراج می گردد اما در بازی های بومی محلی چنین چیزی وجود نداشته و اگر کسی می بازد، جریمه می کردند.

این کارشناس مدیریت فرهنگی و مجری بازی های بومی محلی می گوید: جرایم بازی های محلی در گذشته نظیر اشعار مازندرانی به صورت شوخ و شاد بوده که باعث خندیدن جمع می شد.

بخشی اضافه کرد: بازی محلی نشان دهنده این بود که ما در زندگی خودمان هر چند بار شکست خوردیم باز هم می توانیم با کوشش، زندگی خود را ادامه دهیم و این یکی از حسن های بازی بومی محلی است.

بازی قدیمی پاپیلوس در مازندران

وی یادآور شد: ما در گذشته پوست خشکانده گوسفند را گرفته زیر آن سرب می بستیم و با پا آنرا می زدیم هرکس تعداد بیشتری را می زد به عنوان برنده محسوب می شد به این بازی پاپیلوس می گفتند که از بازی های قدیمی در مازندران است.

این کارشناس مدیریت فرهنگی و مجری بازی های بومی محلی با بیان اینکه در گذشته به این بازی اهمیت نمی دادند اما خوشبختانه این بازی در حال حاضر دوباره در مازندران انجام می گردد، اعلام نمود: امیدوارم در آینده با فرهنگ سازی مناسب در مدارس و دانشگاه ها بتوانیم در راستای حفظ این فرهنگ قدیمی گام بر داریم.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار خبرنگاران مازندران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 287

به "با حلب، چوب و زنگوله موسیقی بنوازید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با حلب، چوب و زنگوله موسیقی بنوازید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید