بانداژی که عفونت زخم را هشدار می دهد

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، ممکن است پزشکان مجبور شوند برای کنترل زخم و اجتناب از عفونت آن ، بانداژ را زودتر از حد معمول باز نمایند و فرایند درمان را به تعویق بیندازند.

بانداژی که عفونت زخم را هشدار می دهد

محققان دانشگاه های لینکوپینگ، اوربرو و لولئو سوئد این بانداژ را ابداع نموده اند که شامل شبکه ای از نانو سلولز است که با ماده متخلخل سیلیکا حامل رنگ BTB پوشیده شده است.

در درجه نخست، این شبکه به میزان کافی محکم است تا اجازه ندهد باکتری های خارجی به آن نفوذ نمایند و از سوی دیگر به میزان ای آزاد است که اجازه دهد مایعات و گازها از آن بگذرند. گذر مایعات و گازها برای فرایند درمان حیاتی است. به طور ایده آل این بانداژ تا زمان بهبود کامل زخم روی آن باقی می ماند.

اگر در هر نقطه ای از مرحله درمان عفونت رخ دهد، باکتری باعث می گردد pH محل زخم بیشتر گردد. این امر سریع تر از نشانه های دیگر مانند قرمز شدن یا تورم محل عفونت نمایان می گردد.

از آن مهم تر هنگامیکه میزان pH زخم از 7 عبور کند رنگ BTB تغییر می نماید. به طور دقیق تر در حالتی که pHکمتر است رنگ بانداژ زرد و هنگامیکه pH بالاتر می رود رنگ آن به آبی تغییر می نماید.

در نتیجه این امر کل بانداژ به رنگ آبی درمی آید و با چشم غیرمسلح می توان تغییر رنگ را مشاهد کرد. به این ترتیب شروع عفونت به پرستاران هشدار داده می گردد. از سوی دیگر محققان برای جلوگیری از ایجاد چنین عفونتی مشغول توسعه ترکیبات آنتی باکتریال مبتنی بر مولکول هایی به نام لیپو پپتاید هستند که می توان آن را در شبکه های نانوسلولز به کار برد.

این تحقیق اخیرا در ژورنال متریالز تودی بیو منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2249

به "بانداژی که عفونت زخم را هشدار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانداژی که عفونت زخم را هشدار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید