بازار کار آذربایجان شرقی بدون نیروی ماهر

به گزارش صبح مهریز، سیدمرتضی احمدپور - تبریز - خبرنگار: نگاهی به آگهی های کاریابی در آذربایجان شرقی واقعیتی جالب توجه را نشان می دهد که از سوی صاحبان صنایع و مدیران کار استان هم تأیید می شود.

بازار کار آذربایجان شرقی بدون نیروی ماهر

این امر خلأ جدی نیروی کار ماهر در استان است. آگهی هایی که نیروی متخصص طلب می کنند و این نیروهای متخصص گاه تا سال ها جذب نمی شوند یا صاحبان صنایع مجبور به آموزش های تخصصی و اعزام کارآموز به خارج از کشور برای آموزش و کار در حوزه تخصصی خود می شوند. با این که آذربایجان شرقی استانی صنعتی است، سرمایه گذاری در حوزه آموزش های صنعتی هیچ گاه با این وضعیت برابری نکرده و با وجود مطالبه زیاد جامعه صنعتی از دانشگاه های استان از مجموع 200 هزار دانشجو فقط 5 هزار نفر در رشته های کاربردی صنعتی و مهارتی مشغول به تحصیل هستند. این در حالی است که بنا به اعلام مسئولان کشوری تاکنون حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در دانشگاه های مهارتی کشور تحصیل کرده اند که سهم استان با وجود نیاز به نیروی ماهر دانشگاهی از این میزان بسیار ناچیز است.

  • پرکردن جاهای خالی با نیروی کار غیرماهر

یکی از مدیران شرکتی واقع در شهرک صنعتی عالی نسب که در حوزه تولید اتصالات صنعتی نوین دستگاه های حرارتی و برودتی فعال است، می گوید: تمام روند فعالیتی در کارگاه ما باید توسط نیروی کار دانشگاهی و متخصص دنبال شود. محمد صولتی با بیان این که نیاز به نیروی کار ماهر دارد و از سوی دیگر نمی تواند برای آموزش نیروی کار خود اقدام به اعزام کارآموز به کشورهای خارجی حتی کشور همسایه کند، می افزاید: نه تنها من بلکه مدیران اکثر کارگاه ها و شرکت های کوچک که تعدادشان در استان هم کم نیست، مجبورند برای پر کردن خلأ نیروی متخصص و ماهر صنعتی اقدام به جذب کارگر ساده و ارائه آموزش های مقدماتی کنند تا قادر به کار کردن با دستگاه ها باشند.

وی بیان می کند: در ظاهر این کار می تواند موثر باشد اما مشکل زمانی رخ می دهد که کارگر هنگام کار بر روی دستگاه با قطعاتی معیوب روبه رو می شود که نیاز به مهارت تشخیصی خاص دارد. این امر فقط در طول تحصیل کاربردی در دانشگاه و زیر نظر استاد دانشگاهی کسب می شود و نمی توان در یک دوره آموزشی به وی منتقل کرد. اگر این قطعه معیوب روی دستگاهی حساس مانند دستگاه حرارتی یک مجتمع مسکونی بزرگ نصب شود می تواند خطرهای جبران ناپذیری داشته باشد. صولتی عنوان می کند: از سوی دیگر اکثر این کارگران ساده به زبان انگلیسی مسلط نیستند و فعالیت در یک مجموعه صنعتی رو به رشد باید با تسلط حداقل مقدماتی با زبان خارجی همراه باشد که بتوانند برخی توصیه های شرکت های خارجی سازنده روی قطعات وارداتی را بخوانند و به آن توجه کنند. این عدم آشنایی با زبان های خارجی و نبود دانش کاربردی در درازمدت نه تنها به صنایع کوچک و متوسط بلکه به اعتبار صنعتی استان ضربه می زند.

  • اشتغال 75 درصدی متخصصان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی با بیان این که این دانشگاه در زمینه مهارت آموزی فعال است، عنوان می کند: با وجود این که در دهه های اخیر توجه چندانی به توسعه این دانشگاه در استان نشده بود، در سال های اخیر روند نسبتاً خوبی در این زمینه آغاز شده و در حال حاضر 20 مرکز این دانشگاه در استان فعال است. فرزان قالیچی ادامه می دهد: هرچند سهم این دانشگاه از مجموع دانشجویان استان ناچیز و حدود 5 هزار نفر است، میزان اشتغال این دانشجویان در مقایسه با میزان بیکاری فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها بسیار بالاست و بیش از 75 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار شده اند.

وی عنوان می کند: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه نسل سومی مأموریت کارآفرینی را بر عهده دارد و موارد متعددی از دانشجویان این دانشگاه بوده اند که از سال دوم تحصیل در رشته های صنعتی و هم زمان با تحصیل اقدام به راه اندازی کارگاه کرده و برای خود و دیگران کارآفرینی کرده اند. این مسئول دانشگاهی با بیان این که مهارت محوری اساس تحصیل در این دانشگاه است، عنوان می کند: 60 درصد رشته های این دانشگاه به صورت عملی است و دانشجویان می توانند خلاقیت های ذهنی خود را در عمل و در پای دستگاه هایی که دانشگاه در اختیارشان گذاشته دانش خود را در عمل پیاده کنند. قالیچی تاکید می کند: همراهی استادانی که خود کارآزموده و فنی هستند با این دانشجویان موجب می شود میزان آزمون و خطا روی دستگاه های گران قیمت پایین بیاید و صنایع هم از این نیروهای کار ماهر دانشگاهی استقبال می کنند و برخی در همان زمان تحصیل جذب می شوند.

  • درخواست صنایع از اداره کار برای نیروی کار ماهر

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می گوید: نبود نیروی کار ماهر و متخصص صنعتی یکی از خلأهای جدی حوزه کار و اشتغال استان است و موجب شده مطالبه مدیران صنعتی استان را با پاسخ منفی جواب دهیم. این در حالی است که هر روز تعداد زیادی نیروی کار دانشگاهی به این اداره کل مراجعه می کنند که هیچ مهارتی ندارند. میراحد حسینی بیان می کند: در رشته هایی مانند جوشکاری آرگون، کار با دستگاه های نوین و پیشرفته، کار با ماشین های تراش قطعات حساس خودرویی و رشته های متعدد دیگر کمبود نیروی کار ماهر داریم و این خلأ را به مدیران دانشگاهی هم منعکس کرده ایم و آنان خود در این زمینه اطلاعات کافی دارند. این مسئول تاکید می کند: مدیران دانشگاهی و برنامه ریزان رشته های مختلف با وجود علم به خلأ در این زمینه برنامه ریزی نمی کنند؛ چراکه رشته های مهارتی نیاز به سرمایه گذاری های سنگین برای خرید تجهیزات صنعتی دارد و نمی توان بدون کارگاه های به روز و دستگاه های صنعتی و قطعات لازم این رشته ها را در دانشگاه ها راه اندازی کرد.

وی تاکید می کند: برخی دانشگاه ها این رشته ها را راه اندازی کرده اند اما در بخش اجرای عملی با مشکل روبرو هستند. برخی از آنها دستگاه هایی از رده خارج و اسقاطی را از بازار ضایعات خریده و به کارگاه آموزشی منتقل کرده اند که عملاً هیچ سودی به حال دانشجویان ندارد. حسینی از ارائه طرحی به مدیران استانی برای همراهی صنعت و دانشگاه به صورت عملیاتی تر خبر می دهد و می گوید: اگر مدیران صنایع حاضر به ریسک و سرمایه گذاری بیشتر در حوزه مهارت آموزی دانشجویان رشته های صنعتی باشند، می توانیم به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. بر اساس این طرح دانشجویان واحدهای عملیاتی خود را به صورت عینی تر و کاربردی تر در صنایع سپری می کنند و گذراندن این دوره ها فقط معطوف به ترم های پایانی نخواهد شد.

وی تاکید می کند: از سوی دیگر همکاری صنایع با سازمان فنی و حرفه ای برای آموزش های مهارتی فقط می تواند به عنوان یک مُسکن عمل کند؛ چراکه استانی با زیرساخت های صنعتی بزرگ نیاز به نیروی کار ماهر دانشگاهی دارد که بتواند در گام های بعدی اعزام نیروی کار متخصص به کشورهای دیگر و ارزآوری را هم دنبال کند. برنامه ریزی وزارت کار در این حوزه است که بتوانیم از نیروی کار متخصص و ماهر صنعتی ارزآوری به کشور داشته باشیم.

  • آذربایجان شرقی، چهارمین قطب صنعتی کشور

با تمرکز صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات در مرکز استان، آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود. این استان از لحاظ تعداد کارگاه های صنعتی چهارمین قطب صنعتی کشور است و از امکانات و قابلیت های توسعه صنعتی شایان توجهی برخوردار است که بخشی از آن عبارتاست از وجود 33 شهرک صنعتی و تخصصی و 14 ناحیه صنعتی، وجود دانشگاه های تبریز، صنعتی سهند، آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی و مؤسسات تحقیقات صنعتی در استان، وجود مزیت نسبی در 13 رشته فعالیت صنعتی استان از قبیل چرم سازی، صنایع غذایی و آشامیدنی، تولید مبلمان و چوب و محصولات چوبی، قطعه و مجموعه سازی (مخصوصاً در حوزه خودروسازی)، ماشین سازی و شیمیایی، وجود مراکز آموزش فنی و حرفه ای مجهز و مراکز آموزش فنی شرکت های بزرگ صنعتی، وجود صنایع مادر پیشرفته، شهرک های تخصصی مانند سرمایه گذاری خارجی، فناوری قطعات خودرو، مصالح ساختمانی تبریز و سرامیکی مرند و همچنین واحدها و تشکل های صنعتی و صنایع تبدیلی که ظرفیت های ویژه این مراکز از نیروهای کارگری متخصص بسیار بالاست. بی شک در صورت برنامه ریزی مسئولان حوزه آموزش و تحصیل برای پرورش نیروهای متخصص فنی، کارشناسان و کارگران در بازار صنعتی استان می توان به آینده اشتغال در استان امیدوارتر از امروز نگریست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 513

به "بازار کار آذربایجان شرقی بدون نیروی ماهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کار آذربایجان شرقی بدون نیروی ماهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید