کاهش 62 درصدی زائران در حج سال جاری

به گزارش صبح مهریز، مقامات اداره کل آمار عربستان اعلام کردند، سال جاری در مجموع یک میلیون و 862 هزار و 909 نفر زائر داخلی و خارجی به حج رفته اند.

کاهش 62 درصدی زائران در حج سال جاری

از میان یک میلیون و 862 هزار و 909 نفری که سال جاری در مراسم حج حضور یافتند، یک میلیون و 325 هزار و 372 نفر از کشورهای خارجی به عربستان آمدند و تعداد زائران عربستانی نیز در مجموع به رقم 737 هزار و 537 نفر رسید.

بعلاوه بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، از مجموع کل تعداد حجاج سال جاری یک میلیون و 82 هزار و 228 نفر مرد و 780 هزار و 681 نفر زن بوده اند.

با توجه به وقوع حوادث تلخی چون سقوط جرثقیل و مهمتر از آن حادثه منا در حج سال گذشته که به کشته شدن بیش از 2700 نفر از حجاج از کشورهای مختلف انجامید و بر ناتوانی و تزلزل مقامات سعودی در مدیریت و سازماندهی مناسب حج صحه گذاشت، در نتیجه سال جاری تعداد حجاج کمتری برای انجام فرضیه حج به عربستان رفتند و همین امر موجب کاهش درآمدهای عربستان نیز شده است.

مقامات سعودی خود اذعان نموده اند که سال جاری حدود 1.86 میلیون نفر که 1.3 میلیون نفر آن خارجی هستند به حج رفتند، این در حالیست که در سال گذشته تعداد حجاج به رکورد 3 میلیون نفر رسیده بود و این به معنای کاهش 62 درصدی زائران حج تمتع در طول یک سال گذشته است.

شمار حجاج خارجی در عربستان سال جاری با 20 درصد کاهش روبرو بوده و این در حالیست که شرایط داخلی از این هم بدتر بود و خود عربستانی ها سال جاری 50 درصد کمتر از سال گذشته به حج رفتند.

کارشناسان به دلایل گوناگونی در رابطه با کاهش حجاج سال جاری اشاره می نمایند، اما بدون شک یکی از مهمترین عوامل، حضور نداشتن حجاج ایرانی بوده که سال جاری به سبب کارشکنی های دولت سعودی در نهایت فرصت حضور در مراسم حج را نیافتند؛ این در حالی است که مقامات ایرانی همچنان از عدم موارد ایمنی وامنیتی در ایام حج نگران هستند.

عربستان و بسیاری از کشورهای همسایه از کاهش قیمت نفت نیز رنج می برند و ناگزیر شده از بودجه کشور و دستمزدها بکاهد و ریخت و پاش های تجملاتی را نیز کاهش دهند. بعلاوه جنگ در منطقه خاورمیانه از دیگر عوامل عدم استقبال از حج سال جاری بوده است. کارشناسان از عملیات عمرانی به منظور افزایش تعداد حجاج در مکه نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش حضور حجاج نام می برند و تا زمانی که این پروژه ها تکمیل گردد، ظرفیت کمتری برای پذیرش حجاج در عربستان وجود دارد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1952

به "کاهش 62 درصدی زائران در حج سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 62 درصدی زائران در حج سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید