ژن درمانی به یاری بیماری های ژنتیکی آمد

به گزارش صبح مهریز، ژن درمانی روشی است که امید بیمارانی با نقص ژنتیکی را روحی دوباره بخشید و محققان کشور نیز قدم های خوبی در این جهت برداشته اند.

ژن درمانی به یاری بیماری های ژنتیکی آمد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال 2016 برای بسیاری از بیماران به یادماندنی است. چرا که در این سال ایده ژن درمانی عملی شد. روشی که امید بیمارانی با نقص ژنتیکی را روحی دوباره بخشید.

ژن درمانی روشی برای درمان بیماری هایی است که منشاء ژنتیکی دارند. بعضی بیماری ها به واسطه نقص ژنتیکی بصورت مادرزادی به ارث می رسند که می توان به بیماری هایی همچون هموفیلی، تالاسمی یا مواردی از بیماری های نقص ایمنی اشاره نمود. امروزه بسیاری از این قبیل بیماری های ارثی به صورت علامتی درمان می شوند. روش درمان علامتی اساس بیماری را هدف نمی گیرد و تنها علائم بیماری تسکین داده می گردد.

اما درمان قطعی بیماری های ژنتیکی، ژن درمانی است. در این روش کوشش بر آن است تا نقص ژنتیکی عامل بوجود آورنده بیماری به طور کامل رفع گردد. در ایران در حوزه ژن درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است به همین دلیل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی نیز حمایت های مناسبی از تحقیقات محققان می نماید تا شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

مبنای ژن درمانی استفاده از وکتورهای ویروسی است

مهدی شمس آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک توضیحات بیشتری درباره ژن درمانی ارائه داد و گفت: از ابزارهای مختلفی در این روش درمانی استفاده می گردد که عمده آنها بر پایه استفاده از وکتورهای ویروسی است. تاکنون تمام ژن درمانی هایی که پیروز به اخذ تاییدیه و ورود به بازار درمان شده اند، همگی بر مبنای استفاده از ویروس ها هستند. البته استفاده از نانو ذرات مختلف نیز به عنوان ناقل های ژنی مطرح می باشد که کار بر روی آنها در مرحله تحقیق و توسعه می باشند و تاکنون محصول ژن درمانی بر پایه آنها وارد بالین و درمان نشده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک همچنین مطرح کرد: در ژن درمانی بر مبنای وکتورهای ویروسی هدف جاگذاری نسخه سالم ژن داخل سلول هدف بدون اصلاح و ترمیم نسخه اولیه و معیوب ژن است. اما به تازگی روشی از دست ورزی ژنی با عنوان ویرایش ژنوم رواج یافته است که نسبت به روش های گذشته اختصاصی تر است. با این روش می توان نقص موجود در ژن را به صورت هدفمند اصلاح و ترمیم کرد.

نیروی خلاق ایرانی در حوزه ژن درمانی فعال هستند

شمس آرا در ادامه بیان نمود: اما در کشورمان محققان قدم های خوبی را در حوزه ژن درمانی برداشته اند و از نظر دانش و توان علمی مسئله ای عمده ای وجود ندارد. هر محصول ژن درمانی برای ورود به بازار باید آزمون های سختگیرانه ای را در سه سطح تحقیقات سلولی، مدل های حیوانی و انسان سپری کند. در ایران محققان پیروز به ساخت انواع وکتورهای ژن درمانی بر مبنای ویروس و نانو ذرات و انتقال آنها به داخل سلول شده اند. پس برای بیماری های مختلف در سطح سلولی فعالیت خوبی در حال اجرا است. البته عمده مشکل برای فعالیت در این حوزه تجهیزات و زیر ساخت ها است که باعث می گردد حرکت رو به جلو در مقطعی متوقف می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 194

به "ژن درمانی به یاری بیماری های ژنتیکی آمد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ژن درمانی به یاری بیماری های ژنتیکی آمد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژن درمانی به یاری بیماری های ژنتیکی آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید