حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر ، چه کسانی دز سوم دریافت می نمایند؟

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران، دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره کنترل کرونا در جامعه گفت: مقدار پوشش واکسیناسیونی که باید ایجاد گردد تا بتوان گفت که ایمنی جمعی در جامعه ایجاد می گردد، بر اساس شاخص سرایت زایی محاسبه می گردد. به اسم مثال اگر دلتا ویروس در جامعه رواج داشته باشد، طبق محاسبات اگر 83 درصد جامعه به عفونت دلتا مبتلا شده یا واکسینه شوند، آن جامعه ایمنی جمعی پیدا می نماید. از آنجایی که در کشور ما مقداری سوش آلفا و مقداری هم سوش دلتا وجود دارد، وزارت بهداشت اعلام نموده که هدف ما برای پوشش واکسیناسیون حدود 75 درصد است تا بتواند بیماری را مدیریت کند. بنابراین اگر در 75 درصد از جمعیت تقریبا 84 میلیونی ایران واکسن تزریق گردد، باعث می گردد که ایمنی جمعی ان شاءالله در کل کشور ایجاد گردد.

حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر ، چه کسانی دز سوم دریافت می نمایند؟

جماعتی با اشاره به بازگشایی ها و اجرای قرنطینه هوشمند گفت: مهمترین اصل این است که ما به ایمنی جمعی برسیم که برای آن برترین وسیله این است که 75 درصد جمعیت را واکسینه کنیم. طبق پیش بینی های صورت گرفته و با سرعت واکسیناسیونی که در 1.5 ماه اخیر انجام می گردد، امیدواریم تا اوایل آذر ماه بتوانیم به اندازه پوشش واکسیناسیون 75 درصدی در جامعه برسیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اندازه اثربخشی واکسن های کرونایی که تزریق می گردد گفت: مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، بر اساس فراوری آنتی بادی در بدن است. در این مطالعات نشان داده شده که اندازه آنتی بادی در بدن بعد از شش تا هشت ماه از تزریق واکسن بالا است و بعد از آن اندازه آنتی بادی پایین می آید. حال نکته این است که مهمترین عامل دفاعی سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا، ایمنی سلولی است. یعنی سلول های دفاعی بدن در برابر ویروس کرونا، مهمترین عامل دفاعی هستند و فراوری آنتی بادی در درجه دوم واقع شده است.

وی اضافه نمود: از آنجایی که آنالیز سلولی به اقدامات تخصصی و هزینه بر احتیاج دارد و به همین علت در هیچ یک از کشورهای دنیا در مطالعات زیاد روی آن تاکید نمی نمایند. حال در بعضی مطالعات نشان داده شده که وقتی این ایمنی سلولی در بدن به وجود می آید، مدت ها در بدن می ماند. اگر ما به 70 درصد واکسیناسیون برسیم و با همان ویروس کرونایی باشد که واکسن می تواند بر علیه آن اثر کند، فعلا برای جامعه کافی است.

چه کسانی باید دز بوستر تزریق نمایند؟

وی درباره تزریق دز بوستر، گفت: عمدتا توصیه می نمایند که دز بوستر در افرادی که مدام با کرونا برخورد دارند و در معرض آن قرار دارند، مانند پرسنل بیمارستانی، پزشکان، کسانیکه در بخش های بیماران مبتلا به کرونا کار می نمایند، دز بوستر را تزریق نمایند یا در افرادی که به هر علتی نقص سیستم ایمنی دارند. افرادی که نقص ایمنی دارند معین نیست که با دو دز واکسن، چقدر ایمنی به دست آوردند و توصیه می گردد که برای این افراد هم دز بوستر را تزریق کنیم.

تصمیم گیری کمیته علمی کرونا برای تزریق دز بوستر

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تصمیم گیری کمیته علمی کرونا برای تزریق دز بوستر در کشور، گفت: در این زمینه تصمیم گیری شده و طبق مصوبه اخیرمان پیشنهاد کردیم که حتما دز بوستر در نظر گرفته گردد و به وسیله منابع داخلی یا خارجی دز بوستر از سوی وزارت بهداشت تهیه گردد و در اختیار افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و کادر درمان، پزشکان، پرستارانی که در معرض کرونا هستند، قرار گرفته گردد. باید توجه کرد که معمولا وقتی کمیته علمی چیزی را مصوب می نماید، به وسیله وزارت بهداشت در ستاد ملی مطرح شده و در آنجا هم تصویب می گردد. البته معمولا تصمیم گیری در ستاد ملی در جهت همگرایی و اجرایی شدن تصمیمات کمیته علمی است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1850

به "حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر ، چه کسانی دز سوم دریافت می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر ، چه کسانی دز سوم دریافت می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید