چرا کرونا در بعضی افراد بی علامت یا کم علامت است؟

به گزارش صبح مهریز، بعضی از افراد دارای عفونت با کروناویروس جدید هیچگاه علائمی بروز نمی دهند، در مقابل دیگرانی به شدت بیمار می شوند و می میرند. علت این تفاوت چیست؟

چرا کرونا در بعضی افراد بی علامت یا کم علامت است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ای بی سی نیوز در حالیکه هفت ماه از آغاز پاندمی کووید-19 می گذرد، دانشمندان در کوشش هستند که علت این تفاوت را دریابند.

چند نظریه در این باره مطرح شده است. یک نظریه این است که دچار شدن به سایر ویروس ها در گذشته ممکن است به مبارزه بدن با ویروس کرونای جدید یاری کند. چهار کروناویروس دیگر باعث سرماخوردگی می شوند و عملا مرگبار نیستند.

پژوهشگران انستیتوی ایمنی شناسی لا هولا یافته های جدیدشان را درباره چگونگی پاسخ دستگاه ایمنی به کووید-19 در ژورنال Cell منتشر کردند. این یافته ها نشان داد افرادی که قبلا به کووید-19 مبتلا شده اند، هنگامی دوباره در معرض کروناویروس جدید قرار می گیرند، پاسخ قوی ایمنی بروز می دهند، چرا دستگاه ایمنی از قبل این ویروس را می شناخته است.

اما این پژوهشگران همچنین دریافتند که حدود 40 تا 60 درصد از افراد مورد برسی که هیچگاه دچار عفونت کووید-19 نبودند، پاسخ ایمنی قوی به این ویروس نشان می دهند. این دانشمندان احتمال دادند که بدن این افراد به علت تماس قبلی با خویشاوندان نزدیک کووید-19 - یعنی کروناویروس های عامل سرماخوردگی- توانایی بازشناسی کروناویروس جدید را پیدا نموده است.

  • سرماخوردگی احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می دهد

شمار زیادی از ویروس ها در رده کروناویروس ها قرار می گیرند، از جمله ویروس های عامل سرماخوردگی، سارس و مرس.

یک آنالیز منتشر شده در ژورنال ساینس در اوائل ماه اوت نمونه های خون به دست آمده پیش از کشف پاندمی کووید-19 را آنالیز نموده بود. این دانشمندان با جدا کردن سلول های ایمنی از این نمونه ها دریافتند که این سلول ها پاسخ قوی مشابهی را نسبت به ویروس کووید-19 و چهار کروناویروس دیگر عامل سرماخوردگی از خود نشان می دهند.

این یافته ها می توانند شرح دهند که چرا بعضی از افراد دچار بی علامت هستند یا دچار بیماری خفیف تر می شوند و دیگران بیماری شدیدی پیدا می نمایند.

با وجود جالب بودن این یافته ها اما رفتار ویروس ها و سلول های ایمنی در آزمایشگاه نسبت به بدن انسان متفاوت است و بنابراین باید منتظر پژوهش های بیشتر در تایید این یافته ها بود.

از طرف دیگر با وجود اینکه هر کسی دست کم یک بار در عمرش سرماخورده است، اما شدت بیماری کووید-19 بین افراد متفاوت است. بنابراین عوامل دیگری هم ممکن است دست اندرکار باشند.

بعضی کارشناسان معتقدند دلیل این تفاوت ممکن است بیشتر به ژنتیک مربوط باشد تا ابتلای قبلی به سرماخوردگی.

انسان ها از لحاظ ژنتیکی با هم تفاوت دارند. بچه هایی هستند که در طول سال 10 تا 12 بار سرما می خوند که کاملا غیرعادی است و هنگامی که ژنوم آنها آنالیز می گردد، جهش هایی یافت می گردد که آنها را نسبت به سرماخوردگی آسیب پذیرتر می نماید.

بعضی از دانشمندان هم به ضعف دستگاه ایمنی در سالمندان به عنوان علت بیماری شدیدتر در آنها اشاره می نمایند.

با افزایش سن دستگاه ایمنی تحلیل می رود. این پدیده را پیری ایمنی می نامند و در این شرایط بدن دیگر مانند سابق نمی تواند عفونت ها را کنترل کند. بنابراین عفونت شدیدتری بروز می نماید و علائم هم شدیدتر می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1193

به "چرا کرونا در بعضی افراد بی علامت یا کم علامت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کرونا در بعضی افراد بی علامت یا کم علامت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید