نوروز از اثربخش ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح است

به گزارش صبح مهریز، دکتر علی اصغرمونسان، عصر امروز دوشنبه 25 اسفند 99 در مراسم نوروز 1400، نوروز دوستی که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، تعداد زیادی از سفرای مقیم تهران و تعدادی از مسئولان عالی رتبه کشوری در محل وزارت امورخارجه برگزار گردید، با بیان این مطلب اضافه نمود: در ابتدا ضروری است از برادر گرامی ام جناب آقای محمدجواد ظریف به دلیل همه زحمت هایی که برای کشور و ملت می کشد، به سهم خودم به عنوان یک ایرانی تشکر کنم. می دانیم ایشان چه سختی هایی کشیده و حتما مردم قدردان زحمات ایشان و همکارانشان در وزارت امور خارجه خواهند بود.

نوروز از اثربخش ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح است

او اضافه نمود: مایلم پیشاپیش ایام نو شدن و نوروز را به همه مردمان نوروز و جهان تهنیت بگویم. اما نوروز یعنی نو شدن طبیعت، ایام نوروز یعنی ایام پویش و ایام رویش، نوروز یعنی ایام تغییر و تحول به بهترین حال، ایام دوری از بدی ها و پلشتی ها و نزدیکی به خوبی ها.

نوروز، بنیان فکری و شیوه نگرش به روابط مردمی

دکتر مونسان ادامه داد: نوروز یک بنیان فکری و شیوه نگرش به روابط مردمی است. این ملت فرهنگ ساز در طول تاریخ خود، به بهانه نوروز و هنگام نو شدن طبیعت به گذشته خود توجه داشته و همواره کوشش نموده است از گذشته عبرت بگیرد تا آینده بهتر و زیباتر برای خود و مردم در سراسر جهان بسازد.

او اضافه نمود: این میراث زنده و فاخر فرهنگی با ثبت در میراث جهانی متعلق به همه مردان و زنان جهان است و همگان را به صلح و مودت و همدلی دعوت می نماید. جهانی که امروز پر از آشوب، بی عدالتی و فزونی جویی است و نزاع از آن زبانه می کشد بیش از هر زمانی به نوروز احتیاج دارد.

این مقام مسئول اضافه نمود: به جرأت می توان گفت نوروز می تواند در نگاه کلان به عنوان دیپلماسی فرهنگی یکی از اثربخش ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح و نزدیکی ملت ها باشد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی حفاظت از میراث گران بهای کشور تمام کوشش و امکانات خود را به کار گرفته تا به ترویج صلح و روابط بهتر میان ملت ها یاری کند و توجه به ریشه های مشترک و دوری از اختلافات را مد نظر قرار دهد.

همکاری با وزارت امور خارجه برای ترویج صلح

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: خوشحالم که اعلام کنم با همکاری وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم کوشش زیادی داشتیم و برنامه های فرهنگی فراوانی انجام شد تا یاری کنیم فضای بین کشورها تلطیف گردد، چراکه هرگاه شناخت کشورها از هم بیشتر گردد اختلافات کاهش و از نزاع و جنگ جلوگیری می گردد.

او گفت: از این رو از صندلی عضو کابینه جمهوری اسلامی ایران و به عنوان یک شهروند ایرانی از شما نمایندگان کشورهای خارجی تقاضا می کنم تا یاری کنیم، صلح را ترویج دهیم و از جنگ جلوگیری کنیم و مودت میان دولت ها و کشورها را ترویج دهیم.

او در ادامه خطاب به نمایندگان کشورهای خارجی با بیان این که نکته خاتمهی صحبت هایم طرح یک سوال است، اضافه نمود: چهل سال است که ملت من در فشار تحریم مالی به سر می برد و سه سال است که در جنگ شدید مالی واقع شده است، واقعا به چه جرمی و به چه دلیلی؟ چرا باید فزونی جویی بعضی کشورها موجب اذیت و آزار و فشار بر یک ملت باشد؟ چهل سال پیش ملت ایران خواست که انقلاب کند و یکی از دستاوردهای این انقلاب استقلال و عدم وابستگی بوده است. به این جرم 40 سال است در فشار هستیم و صدها میلیارد تومان از منابع کشور ما به بهانه تحریم از بین رفته است.

دکتر مونسان اضافه نمود: به بهانه حضورهای منطقه ای و به بهانه استفاده از انرژی هسته ای فشار حداکثری را تحمل کردیم. سوال اینجاست که اگر ملت و کشور شما در این حجم تهدید به سر می بردند، چه می کردید؟ تهدیدها تا جایی پیش رفته که ما تهدید به بمباران مراکز فرهنگی نیز شدیم، آیا در چنین شرایطی نباید یک ملت ابزارهای قدرت خود را تقویت کند؟ و چه ایرادی دارد که یک ملت بتواند روی پای خود بایستد.

طی کردن جهت پیشرفت با وجود تحریم ها

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: خوشحالیم که بگوییم با وجود همه این فشارها و تحریم ها ملت ما مقاوم تر جهت پیشرفت خود را طی نموده است، اما می دانیم هموطنان زیادی تحت فشار قرار گرفته اند. این فشار را تحمل کردیم تا از هویت و عزت ملی خود دفاع کنیم.

او خطاب به سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی شرکت کننده در این مراسم، گفت: من از شما سفرا و مسئولان نمایندگی های کشورهای خارجی می خواهم واقعیت های ایران را آن طوری که هست، منتقل کنید و یاری کنید تا فزونی جویی ها کنار برود. همان طور که دکتر ظریف نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفت قدرت مطلق فقط خداست و کسی در جهان حق ندارد به واسطه ابزارهای نظامی، خود را قدرت برتر بداند بر دوش ملت ها سوار گردد و این ابزار قدرت را تقویت کند.

دکتر مونسان در خاتمه صحبت های خود اظهار داشت: خواهش می کنم یاری کنید تا بتوانیم به روابط بهتر ملت ها و به نزدیکی ملت ها و دولت ها برسیم و از جنگ دوری کنیم. حتما جهان زیبا خواهد شد هنگامی که صلح فراگیر کره خاکی ما را در بر بگیرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1550

به "نوروز از اثربخش ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز از اثربخش ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید