ماردین؛ میزبان فرهنگ ها در ترکیه

به گزارش صبح مهریز، اگر دوست دارید تاریخ و آنچه در گذشته به وقوع پیوسته است را مشاهده کنید، به ماردین بروید. شهر ماردین میزبان فرهنگ ها، جنگ ها، پیروزی ها و شکست ها، آمدن ها و رفتن ها و بسیاری اتفاقات دیگر است. این شهر در کشور ترکیه واقع شده است و از نظر تاریخی ارزش بسیاری را برای آن عنوان نموده اند.

ماردین؛ میزبان فرهنگ ها در ترکیه

این شهر، حکومت های زیادی را به چشم خود مشاهده نموده و این هم می تواند یک دلیل قانع نماینده و محکم برای شما به شمار رود تا بازدید از این شهر زیبا را از دست ندهید. بعضی کسانی که به تاریخ علاقه زیادی دارند می گویند که برای تماشا و درک عمق تاریخ باید به این شهر ترکیه ای سفر کرد.

ادیان و فرهنگ های مختلف، در ترکیبی بسیار زیبا و با قدمتی طولانی در این شهر به چشم خورده و به همین جهت است که باید حتما از آن تماشا کرد.

برای رزرو آنلاین برترین و مقرون به صرفه ترین تورهای ترکیه خبرنگاران روی تصویر زیر کلیک کنید:

معرفی شهر ماردین

ماردین، یکی از استان های کشور ترکیه است و جزء شهرهای آسیایی این کشور به شمار می رود. حدود 800 هزار نفر در این شهر زندگی می نماید. مساحتی که این استان ترکیه ای به خود اختصاص داده است نزدیک به 9 هزار کیلومتر مربع است.

مردمان این شهر اهل تسنن، شیعه و مسیحی بوده و کُرد، آشوری و عرب از جمله قومیت هایی هستند که در آن می توان مشاهده کرد. زبان ترکی و کردی دو زبان رایجی است که مردم این شهر برای صحبت استفاده می نمایند.

از جمله مهم ترین شهرهای این استان می توان به ماردین و میدیات اشاره نمود. صنایعی همانند ملیله کاری بر روی نقره، فرش بافی، گلیم بافی و ساخت تسبیح از جمله سوغاتی های این استان محسوب می شوند. جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی در این شهر وجود دارد که در ادامه به صورت مفصل در خصوص آنها صحبت خواهیم کرد.

شهر ماردین، در سال 1517، جزء امپراطوری عثمانی شد. در جنگ جهانی اول آشوری ها، ارمنی ها و کاتولیک هایی که نتوانستند فرار نمایند، در طی نسل کشی هایی که در این جنگ به وقوع پیوست از بین رفتند. بعد از آن که جمهوری ترکیه تاسیس شد، این استان توانست به عنوان یکی از استان های ترکیه، جایگاه خود را حفظ کرد.

دلیل اهمیت شهر ماردین

یکی از مهم ترین های و قدیمی ترین شهرهایی که در بین النهرین وجود دارد، ماردین است. با قدم گذاشتن در این شهر می توانید معماری ها و فرهنگ بسیار جالب توجهی را مشاهده کنید. معماری و فرهنگی که در این منطقه به چشم می خورد بسیار نادر و بی نظیر ظاهر شده است.

هنرمندان سنگ تراش، این شهر را بر روی ضلع جنوبی یک تپه مرتفع بنا نموده اند. این مزیت باعث شده که منظره بسیار زیبایی از بین النهرین در اختیار تمام کسانی که در این شهر زندگی می نموده اند، قرار داده شود.

دلیل دیگری که باید در خصوص اهمیت شهر ماردینن عنوان شود، به مساله قرار داشتن این شهر در جهت جنگ ها بر می شود. از 4000 سال پیش از میلاد مسیح، این شهر ده ها بار به وسیله قبیله های مختلف تحت سلطه عایدی اما نکته ای که جالب است بدانید این است که هیچگاه جغرافیای این شهر تغییر نکرد.

قدمت طولانی ماردین باعث شده که فرهنگ های متفاوت مانند سریانی ها، نمودهای ایزدی، عرب های سنتی، یهودی ها، ترک ها، ارامنه و کلدانی ها نشانه هایی از خود در این شهر به یادگار بگذارند. این مدت زمانی طولانی باعث شده که فرهنگ های مختلف به قدری با هم درآمیزند که دیگر قابل تفکیک و شناسایی نباشند و این هم یکی از زیبایی ها و مجذوب کنندهیت های شهر ماردین به شمار می رود.

آب و هوای شهر ماردین

اقلیم حاکم بر ماردین، گرم و معتدل است. تابستان های این شهر، گرم و خشک و معمولا زمستان ها نیز سرد و مرطوب است. بیشترین درصد بارندگی در فصل ها و ماه های سال سرد اتفاق می افتد. اگر می خواهید بارش برف در این شهر را مشاهده نموده و زیبایی و مجذوب کنندهیت آن را با چشمان خود ببینید، می توانید از ماه های دسامبر تا مارس به این شهر سفر کنید. معمولا بارش برف در این بازه زمانی، بیشتر اتفاق خواهد افتاد. میانگین دمای هوا بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد می باشد.

فاصله شهر ماردین با دیگر شهرهای ترکیه

شهر ماردین در بخش جنوبی کشور ترکیه واقع شده و از آنجایی که قدمت و سابقه طولانی دارد، اغلب جهانگرد ها و توریست ها تمایل دارند حتما از این شهر باستانی و مجذوب کننده نیز تماشا نمایند. ما در این قسمت فاصله شهر ماردین را با دیگر شهرهای ترکیه ذکر خواهیم کرد تا بدانید برای رفتن به این قسمت باید چه فاصله ای را طی کنید.

فاصله هوایی تهران با ماردین حدود 1100 کیلومتر است. طی این فاصله در مدت زمانی حدود 2 ساعت انجام خواهد شد. البته نوع هوایپما و شرایط جوی، بر روی این بازه زمانی تاثیرگذار است.

فاصله ماردین با آنتالیا حدود 900 کیلومتر، فاصله با آنکارا با ماردین 750 کیلومتر، فاصله با استانبول حدود 1100 کیلومتر، فاصله با قونیه 730 کیلومتر و فاصله ازمیز تا ماردین نیز حدود 1200 کیلومتر عنوان شده است.

سیستم حمل و نقل در ماردین

در شهر ماردین تنها یک فرودگاه وجود دارد؛ این فرودگاه با جنوب شرق این شهر 20 کیلومتر فاصله دارد و هواپیمای شهرهایی همانند استانبول، آنکارا و ازمیز به این فرودگاه رفت و آمد دارند. اگر بخواهید با قطار خود را به این شهر برسانید می توانید به ایستگاه قطار که در شهر غازی عینتاب قرار گرفته است بروید؛ این ایستگاه در 300 کیلومتری ضلع غربی ماردین واقع شده است. البته اگر بخواهید می توانید به وسیله ایستگاه قطار شهر باتمان نیز خود را به ماردین برسانید. فاصله این ایستگاه تا شمال، 100 کیلومتر عنوان شده است.

چنانچه تمایل داشته باشید از حومه شهر به شهر قدیمی بروید می توانید بر مینی بوس هایی که در این جهت فعالیت می نمایند سوار شده و از تماشای های شهر قدیمی نیز تماشا کنید. شهر ماردین، کوچه هایی تنگ و پیچ در پیچ دارد و به همین دلیل هیچ وسیله نقلیه ای برای آنکه در شهر شما را بچرخاند وجود ندارد و شما مجبورید پیاده در شهر جهتها را طی کنید.

جاذبه های تماشای ماردین

همانطوری که گفتیم ماردین سابقه و قدمت طولانی دارد و بی فایده نیست که می توان آثار باستانی و تاریخی زیادی را در آن مشاهده کرد. در ادامه این قسمت ما قصد داریم بعضی از جاذبه های تماشای این شهر را به شما معرفی کنیم. توصیه می کنیم اگر به کشور ترکیه و ماردین سفر کردید حتما از این آثار تماشا نموده و تاثیری که تاریخ تا به امروز از خود به جای گذاشته است را نظاره گر باشید.

کلیسای چهل شهید (Kirklar Kilisesi) در ماردین

کلیسای چهل شهید در شهر ماردین در قرن 4 میلادی ساخته شده و هنوز هم آخر هفته، یعنی یکشنبه، مراسم مذهبی مسیحیان در آن برگزار می شود. اگر روزهایی غیر از یکشنبه برای بازدید از این کلیسا بروید اجازه دارید تا به فضای داخلی راه پیدا نموده و نمای داخلی آن را نیز مشاهده کنید.

موزه ماردین در شهر ماردین

موزه ماردین نیز در نوع خود حرف های زیادی برای گرفتن دارد. این موزه یک مجموعه کوچک به شمار می رود، اما اشیائی بسیار زیبا و جالب توجه در آن قرار داده شده است. از جمله این اشیاء می توان به لوح های آشوری و یا سفال هایی که مربوط به عصر برنز هستند اشاره نمود.

مکتب Kasımiye

مکتـب Kasımiye یکی از مدارس ساخته شده در قرن 15 میلادی است و از آنجایی که تحصیل در حوزه دین و مذهب برای افراد اهمیت زیادی داشته، این مدرسه نیز احداث گشته است. مکتب Kasımiye در مجاورت یک مسجد قرار گرفته است و اگر به طبقه بالای این مکان بروید می توانید از اتاق هایی که زمانی میزبان طلبه ها و محصل های دین بوده اند، تماشا کنید. اگر به دین و تغییری که دین در فرهنگ ایجاد نموده، علاقه دارید رفتن به این مکان را از دست ندهید.

مکتب Zinciriye

یکی دیگر از بناهای قدیمی و جالب توجه در شهر ماردین، مکتب Zinciriye است. این مکتب در سال 1385 میلادی ساخته شده و از آنجایی که در حفظ و نگهداری آن تلاش و تلاش زیادی به کار برده شده است، هنوز هم دوام و پایداری خود را به خوبی حفظ نموده است. در این مدرسه مذهبی می توانید یک مقبره، یک ساختمان که به سبک معماری اسلامی ساخته شده و یک مسجد با گنبد سنگی را مشاهده کنید.

مسجد Şehidiye

مسجد Şehidiye یک مناره باریک دارد که بر روی آن کنده کاری هایی زیبا و قدیمی مشاهده می شوند. در ماردین مساجد زیادی ساخته شده است که بازدید از هر کدام از آنها در خود بسیار مجذوب کننده و تماشایی به نظر می رسد.

مسجد Ulu

مسجد Ulu از دیگر مساجد باشکوه و زیبایی است که در شهر مادرین می توان از آن سراغ گرفت. این مسجد در شرق بازار واقع شده و قدمت آن به قرن 11 میلادی می رسد. مناره مسجد Ulu در نهایت زیبایی و شکوه ساخته شده و چهره متفاوتی را برای این مسجد به وجود آورده است.

صومعه Deyrulzafaran در شهر ماردین

صومعه Deyrulzafaran در ماردین، به مسیحیان ارتدوکس سوری تعلق دارد و بیرون از شهر قرار گرفته است. آنقدر زیبایی و مجذوب کنندهیت در این کلیسا نهفته شده است که ارزشش را دارد اندکی زمان گذاشته و به خارج از شهر بروید. زمانی که اسقف ارتدوکس ها به همراه پیروان و یاران خود از انطاکیه خارج شدند در این قسمت سکونت کردند. در این صومعه، 3 کلیسا می توان مشاهده کرد.

حصن کیفا (Hasankeyf)

حصن کیفا در شهر ماردین، از دیگر آثار تاریخی این شهر به شمار می رود و در دو طرف دجله قرار گرفته است. در ابتدا، حصین کیفا تنها یک پاسگاه مرزبانی بود، اما در دوران امپراتوری بیزانس، رونق زیادی در آن به وقوع پیوست و متاسفانه به دلیل جنگ هایی که به وقوع پیوست، آسیب های زیادی به آن وارد شد. ستون هایی که داخل رودخانه مشاهده می شود مربوط به پایه های این شهر قدیمی بوده است.

ساوور (Savur)

ساوور، شهری است کوچک و خانه های آن بر دامنه کوه ساخته شده اند. بعضی می گویند که این شهر یک نسخه کوچک و میناتوری از شهر ماردین می باشد. قدم زدن در شهری که خانه های آن معماری زیبایی دارد و بکر و دنج به جای مانده است، می تواند برای اغلب جهانگرد ها جالب و مجذوب کننده به نظر آید.

موزه Sakıp Sabancı

اگر به بازدید از موزه ها علاقه دارید، حتما به موزه Sakıp Sabancı شهر ماردین نیز سری بزنید. این موزه، آثار تاریخی و باستانی زیادی را به نمایش گذاشته و مطالعه تابلو توضیحاتی که در کنار هر اثر قرار داده شده، فرصت خوبی را در اختیار قرار می دهد تا با تاریخچه و پیشینه شهر ماردین آشنایی پیدا کرد.

شهر میدیات

نمی توانید به شهر ماردین بروید اما از میدیات تماشا نکنید. در این شهر نیز ساختمان ها به گونه ای بسیار زیبا و مجذوب کننده و با نقش و نگارهایی متفاوت طراحی و ساخته شده اند. علاوه بر این، 6 کلیسا نیز در این شهر به چشم می خورد و از آنجایی که حرفه اصلی مردمان این شهر نقره کاری است، می توانید صنایع دستی نقره زیادی را در آن ببینید.

قلعه ماردین در شهر ماردین

یکی از پر بازدیدترین مناطقی که می توان در ماردین از آن نام برد، قلعه ماردین است. این قلعه بر بالای یک پرتگاه سنگی ساخته شده است و برای آنکه بتوانید از آن تماشا کنید باید از پله هایی که ابتدای آن در مکتب Zinciriye قرار گرفته است، بالا بروید. بهتر است اواخر روز که اندازه نور خورشید کمتر است را برای تماشا این قلعه انتخاب کنید.

دیرهای طور عبدین در شهر ماردین

از دیگر جاذبه های شهر ماردین، دیرهای طور عبدین است. طور عبدین در شرق ماردین قرار گرفته و شما می توانید چند کلیسای متعلق به ارتدوکس ها را نیز در آن مشاهده کنید.

شهر دارا

شهر دارا نیز یکی دیگر از جاهایی است که حتما در طی بازدید از شهر ماردین باید برای بازدید از آن وقتی را در نظر بگیرید. این شهر از جمله شهرهای جنوبی ترکیه است و اکتشافات باستان شناسی زیادی در این منطقه در حال اجرا می باشد. از جمله حیرت آورترین صحنه هایی که می توان در این شهر مشاهده کرد، سیستم آبرسانی و آبیاری گسترده و جالبی است که با یاری برج ها و کانال های نگهداری نماینده آب ساخته شده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2145

به "ماردین؛ میزبان فرهنگ ها در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماردین؛ میزبان فرهنگ ها در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید