فرآیند استثماری آمریکا با حکمرانی فضای مجازی به تعویق می افتد

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، عبدالحسین کلانتری در حاشیه همایش بین المللی افول آمریکا با رویکرد جهان پسا آمریکا و در پنل فضای سایبر و جهان پس از آمریکا گفت: تحلیل فیلم های جهان آمریکا از ترک برداشتن تمدن آن ها حکایت دارد به طوری که فیلم پلتفرم جامعه وحشی غرب و بازی مرکب وحشی گری جهان سرمایه داری که ارمغان جامعه آمریکا است را نشان می دهد. بنابراین اگر به مثابه یک تمدن به آن توجه شود شاهد ترک برداشتن این ساختار هستیم.

فرآیند استثماری آمریکا با حکمرانی فضای مجازی به تعویق می افتد

وی با تاکید بر اینکه وجه محتوای رسانه و مدیریت حکمرانی رسانه های اجتماعی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه نمود: بحث مهم تر، وجه پلتفرمی رسانه ها است که فراتر از مرزهای ملی عمل کرده و در عمل مرزهای کشورها را در نوردیده، حاکمیت های ملی را تضعیف کرد و ملت را گرو گرفته و بر این اساس کنش می کند.

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی گفت: هم اکنون نوع استعمار دگرگون شده و ما اکنون مورد استثمار مجازی آمریکا قرار می گیریم و هرچند جبهه و آرایش نیروها تغییر کرده اما ماهیت تغییری نداشته و شاید به لحاظ امکاناتی که فضای مجازی قرار داده، تشدید هم شده باشد.

وی ادامه داد: تحلیل پلتفرمی حکمرانی رسانه ها و شبکه های اجتماعی و نقشی که در تثبیت و بقای فرایندهای استعماری و استثماری از آمریکا دارد با حکمرانی به تعویق خواهد افتاد. بنابراین گام هایی برای شکست این حلقه اجرا شده که چین و اتحادیه اروپا اقداماتی انجام داده و ایران نیز در حال برداشتن گام هایی است.

کلانتری با اشاره به مدل چند ذینفعی که به نوعی مدل آمریکایی است، شرح داد: در این مدل حاکمیت، با شرکت های خصوصی که کلیت منافع نظام سلطه را تأمین می کنند هم دست می شوند و صدای بخش مدنی، نهادها و متخصصان شنیده نمی شود و لذا مدل چند ذینفعی هم به درستی اجرا نمی شود و کذب است. لذا سلطه در این مدل نیز حفظ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آینده فضای مجازی چه خواهد شد؟ با تاکید بر اینکه این گونه نیست که تاریخ برای کل راستا آینده، بسته ای تدارک ببیند و همه امور در آن معین و زمانبندی شده باشد، گفت: تاریخ در پرتو امیدها، آرمان ها و آرزوها ساخته شده و می شود؛ بررسی تمدن غرب نشان می دهد که این تمدن بر اساس امید و آرزو شکل گرفت و هرچند تصویر کلان و کلی از آینده وجود دارد و باید فضایی به دور از استعمار و تک قطبی بودن که همه ذینفعان در آن حق مشارکت داشته باشند، وجود داشته باشد، اما این فضا اکنون وجود ندارد. هرچند که کلیتی از آن وجود دارد. اما اینکه دقیق و جزئی معین باشد که چه اتفاقی خواهد افتاد، در دسترس نیست.

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی تاکید کرد: می توان کلیات آینده را تصویر کرد اما اینکه دقیق باشد کار آسانی نیست و باید اجازه داد تاریخ خود را در راستا آرمان ها و اهداف والای انسانی بسازد و محقق کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1895

به "فرآیند استثماری آمریکا با حکمرانی فضای مجازی به تعویق می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند استثماری آمریکا با حکمرانی فضای مجازی به تعویق می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید