علت حساس شدن دندان ها چیست؟

به گزارش صبح مهریز، خبرنگاران: آیا دندان هایتان حساس شده اند؟ علتش را به شما می گوییم. افرادی که دندان های حساس دارند این موضوع را فورا تشخیص می دهند: نوشیدن یک لیوان آب سرد یا خوردن بستنی باعث درد عصبی شدیدی در دندان های تان می گردد که بسیار آزاردهنده است.

علت حساس شدن دندان ها چیست؟

همه ما دوست داریم دندان هایی داشته باشیم که تا این حد حساس نباشند. بسیار خب، اگر علت حساس شدن دندان های تان را بدانید، می توانید فکری برای این مسئله بکنید.

در ادامه به هفت علتی که ممکن است ریشه مشکل شما باشند اشاره می کنیم.

پس روی لثه ها

شما تنها کسی نیستید که از حساس شدن دندان های تان رنج می برید: تقریبا نیمی از جمعیت گاهی با این مشکل روبرو می شوند. مینای دندان و لثه ها محافظ عاج دندان ها هستند، اما با بالا رفتن سن، لثه های ما تا حدودی پس روی می نمایند و عاج دندان نمایان می گردد. به محض اینکه عاج دندان با غذا یا نوشیدنی سرد تماس پیدا می نماید، شما دچار دردی آزاردهنده خواهید شد.

آسیب دیدگی لثه ها و مینای دندان ها

آیا این طور به نظر می رسد که حساسیت دندان های تان در حال بدتر شدن است؟ پس احتمالا لثه ها و مینای دندان های تان آسیب دیده اند. این نوع آسیب نیز می تواند عاج دندان را نمایان کند. علت آسیب مینای دندان یا لثه می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

مسواک زدن

مسواک زدن دندان ها کار خوبی است، اینطور نیست؟ بله البته، اما این احتمال وجود دارد که خیلی زیاد یا خیلی به شدت و تندی مسواک می زنید. دندان های تان را هر چه شدیدتر مسواک بزنید، بیشتر به لثه ها و مینای دندان آسیب وارد خواهید کرد. روزی دو بار و هر بار حدود سه دقیقه مسواک زدن به شیوه ای نرم و آهسته و با حرکات چرخشی کافیست.

دندان قروچه

اغلب اوقات افراد متوجه نمی شوند که دندان قروچه می نمایند، زیرا این کار را در خواب انجام می دهند یا ناخودمطلع زمانی که استرس دارند دندان قروچه می نمایند. اما دندان قروچه می تواند به مینای دندان ها شدیدا آسیب بزند. اگر مینای دندان از بین برود دیگر به وجود نخواهد آمد. پس سعی کنید طی روز نسبت به واکنش های استرسی خود مطلع تر باشید و طی شب نیز از محافظ دندان بهره ببرید تا دندان قروچه های شبانه تان کمتر گردد. در خصوص استفاده از نایت گارد یا محافظ دندان از دندانپزشک خود هدایت بخواهید.

فرسایش دندان

مینای دندان می تواند با غذا ها و نوشیدنی های اسیدی آسیب ببیند. اسید سبب می گردد وقتی که دندان ها را مسواک می زنید، مینای دندان را فرسایش دهید. به همین علت همواره توصیه می گردد تا جایی که ممکن است از خوردن غذا ها و نوشابه های اسیدی اجتناب کنید، مثلا آبمیوه ها، سرکه و آب مرکبات.

بهداشت دهان و دندان

متاسفانه در خصوص پس روی لثه ها کار چندانی نمی توانید انجام دهید، زیرا پروسه ای طبیعی از افزایش سن است. اما می توانید این فرایند را با حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان آهسته تر کنید. هر روز دندان ها را نخ بکشید و مسواک کنید تا لثه های تان تا جایی که ممکن است سالم بمانند.

پوسیدگی ها یا ترک دندان ها

هیچکدام از علت هایی که گفتیم مشکل شما نبودند؟ پس این احتمال وجود دارد که دندانی پوسیده یا ترک خورده داشته باشید که می تواند دندان های تان را بسیار حساس کند. برای چکاپ کامل دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع: برترین ها
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 193

به "علت حساس شدن دندان ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت حساس شدن دندان ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید