داروهای خانگی جهت بهبود تبخال

به گزارش صبح مهریز، تبخال بسیار دردناک و رنج آور می باشد. این مقاله چند داروی خانگی را که ممکن است جهت کاهش این شرایط و متوقف ساختن سرایت آن مفید باشند را فراهم ساخته است.

داروهای خانگی جهت بهبود تبخال

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

تبخال بسیار دردناک و رنج آور می باشد. این مقاله چند داروی خانگی را که ممکن است جهت کاهش این شرایط و متوقف ساختن سرایت آن مفید باشند را فراهم ساخته است.

تبخال و یا تاول لب، تاول های پر از مایعی هستند که بسیار دردناک بوده، و معمولاً خارج از دهان، بینی، چانه و گونه ها ظاهر می شوند. بعلاوه ممکن است در داخل بر روی لثه یا سقف دهان دیده شوند. ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) اغلب موجب پدیدار شدن این تاول ها می شود. به محض آنکه فردی تحت تأثیر این عارضه قرار گیرد، این ویروس تا آخر عمر فرد در بدنش باقی می ماند. این ویروس واگیر دار معمولاً در بدن به حالت خفته یا غیر فعال به جای مانده، و زمانی فعال می شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. از سوی دیگر، علل دیگری علاوه بر سیستم ایمنی ضعیف وجود دارند که موجب فعال شدن این ویروس می شوند. در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم:

علل

معالجات دندانپزشکی

بارداری

جراحی زیبایی

زخم یا صدمه به دهان و یا لب

خستگی شدید

استرس عاطفی

بیش از حد به خود فشار آوردن

قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید

عدم تعادل هورمونی

کمبود مواد غذایی

گرچه علل بسیاری در به وجود آوردن این شرایط دخیلند، اما می توان از آن با رعایت اقدامات پیشگیرانه ساده همچون اجتناب از استفاده مشترک از یک لیوان، حوله، بشقاب، ریش تراش و نظایر آن و هم استفاده از کرم ضد آفتاب خوب، عوض کردن مسواک خود پس از ظاهر شدن اولین تبخال و غیره، ممانعت به عمل آورد.

درمانهای خانگی

این شرایط درمانی ندارد و بسته به هر فردی، محتمل است که به طور پی در پی دوباره عود کند. با این حال، در این بخش، چند درمانی که ممکن است به کاهش و تسکین این ناراحتی، سریعتر کردن فرایند بهبودی و متوقف ساختن آن از پخش شدن یاری نمایند، آورده شده است. بعلاوه، بایستی مطلع باشید که تبخال با آفت دهان (canker sore) فرق دارد. آفت دهان، زخم های دهانی بوده که در داخل دهان ایجاد می شوند بطوریکه مسری نبوده و عامل بوجود آوردنده آن ویروس نمی باشد. در حالی که تبخال بسیار مسری است و می تواند در داخل دهان ایجاد شود اما بسیار کوچکتر از آفت دهان می باشد. درمان هایی که در ادامه آورده شده اند ممکن است مفید فایده واقع شوند:

کیسه یخ: اعتقاد بر این است که یکی از برترین داروهای خانگی برای این بیماری استفاده از کیسه یخ می باشد. در واقع تنها به یک تکه یخ برای درمان این عارضه احتیاج است. یک تکه یخ را در هر ساعت، به مدت حدوداً ده دقیقه، روی هریک از تاولها بمالید. این کار نه تنها به کاهش این شرایط یاری می کند، بلکه، از پخش شدن و توسعه این ویروس هم جلوگیری می کند.

نمک معمولی: کمی نمک معمولی را در یک ظرف ریخته، دستان خود را کاملاً بشویید. انگشت سبابه را روی نمک پودر شده فشار داده، سپس آن را به مدت یک دقیقه یا بیشتر روی تبخال به آرامی اما محکم فشار دهید. این درمان را دو مرتبه در روز و به مدت حداقل دو تا سه روز تکرار کنید.

عسل: قرن هاست که از عسل جهت درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در خصوص این عارضه، یک قطره عسل را به طور مستقیم به تمام تاول های تبخال بزنید، با این کار فرایند بهبودی به علت خواص ضد ویروسی و ضد قارچی عسل آغاز خواهد شد.

گیاه هماملیس یا عنبر سائل (Witch Hazel): این گیاه بعلاوه درمانی مؤثر برای این عارضه محسوب می شود. همچون عسل، آن را به طور مستقیم به مدت چند روز بر روی تبخال زده، تاول ها به تدریج بهبود خواهند یافت.

چای مریم گلی (Sage Tea): با نوشیدن چای مریم گلی می توان این عارضه را پیشگیری و درمان نمود. جهت تهیه چای مریم گلی، 1 فنجان آب را جوشانده، برگ های مریم گلی و یک تکه کوچک از ریشه زنجبیل و یا پودر زنجبیل را به آن بیافزایید اجازه دهید دم بکشد و خنک شود. دو تا سه فنجان چای مریم گلی گرم را هر روز بنوشید.

سرکه سفید: مقداری پنبه را در سرکه سفید فرو برده، به روی تبخال زده و اجازه دهید به مدت 10-5 ثانیه باقی بماند، سپس آن را بردارید. سرکه سفید به کاهش تورم ناشی از تاول ها یاری می کند.

محلول ضد عفونی نماینده خانگی: این محلول را با ترکیب 100 میلی لیتر روغن نارگیل، 2 میلی لیتر محلول ضد عفونی نماینده و آنتی باکتریال دتول (Dettol)، 3 میلی لیتر اسید کربونیک تهیه نمایید. این محلول را درون یک بطری شیشه ای ریخته و دو مرتبه آن را بر روی تبخال بزنید، تا در عرض تنها چند روز از شر این تبخال ها خلاص شوید.

آرد ذرت: کمی آرد ذرت را در یک کاسه ریخته، و دو تا سه قطره آب را به آن اضافه کنید، تنها به این جهت که یک خمیر سفت شکل گیرد. این خمیر را روی نواحی که تبخال وجود دارد یک بار در روز بزنید.

آلوئه ورا: آلوئه هم به اسم یک درمان بسیار موثر و تسکین دهنده برای این منظور در نظر گرفته می شود. هر زمان که احساس سوزن سوزن یا سوزش دارید، آب آلوئه ورا را بر روی تبخال بزنید. بعلاوه می توانید بجای آب آلوئه ورا از ژل آلوئه ورا بهره ببرید.

کافور: کافور را روی تبخال زده تا به سرعت بهبود یابد.

می توانید درمان های فوق الذکر را امتحان کنید، به طوریکه ممکن است جهت کاهش این عارضه و جلوگیری از سرایت آن مفید باشد. با این حال، چنانچه طی چند روز هیچ پیشرفتی مشاهده نشد، بایستی با پزشک مربوطه مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1857

به "داروهای خانگی جهت بهبود تبخال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای خانگی جهت بهبود تبخال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید