طرز تهیه خاگینه به شکل گل نیلوفر؛ خاگینه نیلوفری مجلسی!

به گزارش صبح مهریز، خاگینه از دسرهای سنتی منطقه آذربایجان است و انواع بسیار زیادی دارد؛ نوع ساده و مغزدار آن معمولا برای صبحانه سرو میشود.

طرز تهیه خاگینه به شکل گل نیلوفر؛ خاگینه نیلوفری مجلسی!

خاگینه های ساده رو معمولا با شیره طبیعی مثل شیره انگور شیرین میکنن که طبیعی تر و سالم تره. خاگینه نیلوفری یکی از خاگینه های خوشمزه و مجلسی است که معمولا به عنوان دسر در سفره یا کنار چای سرو میشود. این خاگینه از نظر مواد اولیه شبیه خاگینه قالبی است اما خمیر منسجم تری دارد که میتوانیم به راحتی آن را شکل دهیم.

مواد اولیه برای تهیه خاگینه نیلوفری:

تخم مرغ2 عدد
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
شیر یا ماستنصف لیوان
روغن مایع3 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردنبه میزان لازم
آرد3 لیوان

مواد لازم برای تهیه شربت خاگینه:

  • شکر: 1 پیمانه
  • آب: نصف پیمانه
  • گلاب: یک هشتم پیمانه
  • زعفران دم نموده: به میزان لازم

مراحل تهیه خاگینه نیلوفری:

1- اول باید شربت خاگینه رو تهیه کنیم؛ شکر و آب رو مخلوط میکنیم و روی حرارت میانه قرار میدیم تا بجوشه و ذرات شکر حل بشن. بعد حرارت رو کم میکنیم و اجازه میدیم کمی بجوشه و غلظت پیدا کنه! در آخر زعفران دم نموده و گلاب رو اضافه میکنیم و بعد از چند قل، حرارت رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم شربت خاگینه در فضای آشپزخانه خنک بشه.

قوام شربت به این صورت هست که نه کاملا آب مانند و روانه و نه خیلی غلیظ مثل عسل و مابین این دو هست؛ اگه شربتتون خیلی رقیق باشه باعث خمیر شدن خاگینه میشه و غلظت زیاد اون هم باعث میشه که خوب جذب خاگینه نشه.

2- خمیر خاگینه: تخم مرغ ها و وانیل رو داخل ظرفی مخلوط و با چنگال بزنین تا تخم مرغ ها از حالت لختگی خارج بشن.

3- شیر یا ماست (فرقی نداره از کدوم استفاده می کنین هر کدوم که در دسترستون بود؛ اما اگه از ماست استفاده میکنین سعی کنین ماست شما سفت و شیرین باشه) رو با بکینگ پودر مخلوط کنین.

4- چند ثانیه صبر کنین حباب هایی روی شیر یا ماست تشکیل میشه و پف میکنه (این نشانه کارکرد بکینگ پودره! اگه این اتفاق نیفتاد یعنی تاریخ انقضای بکینگ پودر شما گذشته).

5- مخلوط رو به تخم مرغ اضافه کنین و آروم در حد مخلوط شدن هم بزنین.

6- بعد روغن مایع رو اضافه و مخلوط کنین.

7- نصف آرد رو اضافه کنین.

8- با همزن دستی یا قاشق مخلوط کنین.

9- از این مرحله به بعد، آرد رو قاشق قاشق اضافه کنین. خمیر خاگینه در حال شکل گیریه !

10- آرد رو تا جایی اضافه کنین که خمیر نرم و لطیفی به دست بیاد که به دست نمیچسبه. بسته به کیفیت آرد ممکنه همه آرد مصرف بشه یا اضافه بمونه. (اضافه کردن بیش از حد آرد باعث خفه شدن خمیر میشه که در نهایت باعث خشکی آزاردهنده و مغز پخت نشدن و پف نکردن خاگینه شما میشه! پس در اضافه کردن آرد احتیاط کنین و زیاده ردی نکنین)

11- روی خمیر رو بپوشونین و حدود یک ساعت داخل فضای اشپزخونه استراحت بدین؛ بعد از طی این زمان، خمیر رو کمی روی میز کار ورز بدین و خیلی کم میز کار رو آرد پاشی کنین و خمیر رو با وردنه به ضخامت نیم سانت باز کنین.

12- با سه قالب دایره بزرگ و میانه و کوچک، خمیر رو قالب بزنین (اگه قالب ندارین از هر چیز گردی مثل لیوان و در نوشابه و… میتونین استفاده کنین)

13- دایره ها رو جدا کنید و روی هر دایره با چاقو شش برش بزنین (پنج یا چهار برش هم میشه خیلی نیازی نیست دقیق باشن)

14- سه دایره رو از کوچیک به بزرگ روی هم قرار بدین و کمی با انگشت قسمت مرکزی رو فشار بدین تا بهم بچسبن (اگه خمیر هاتون بهم خوب نچسبید (مثلا به علت اردپاشی زیاد) روی قسمت مرکزی دایره بزرگ کمی با نوک انگشت آب بزنین و دایره بعدی رو روی اون قرار بدین و دوباره مرکز رو با اب خیس کنین و دایره اخر رو روی اون قرار بدین و کمی فشار بدین تا بهم بچسبن)

15- گل هایی که اماده میشن رو داخل سینی که ارد پاشی شده (چون ممکنه به سینی بچسبه) بچینین و روی اون رو بپوشونین تا خشک نشن.

16- وقتی همه خمیر رو قالب زدین نوبت سرخ کردنه! روغن رو روی حرارت میانه قرار بدین تا گرم بشه و بعد حرارت رو کم کنین. گل ها رو داخل روغن بندازین و اجازه بدین سرخ بشن.

17- اگه روغنتون کاملا شناور هست و کل گل رو پوشش میده که نیازی نیست خیلی خاگینه تون رو جا به جا کنین اما اگه روغنتون کمه، مدام با یه ملاقه کوچیک یا قاشق روغن رو روی اون قسمت خاگینه که بیرون از روغنه بریزین و وقتی یک طرف سرخ شد طرف دیگه رو برگردونین تا سرخ بشه. (خاگینه داخل روغن کاملا پف میکنه) وقتی کاملا پخت، از روغن خارج کنین و روی دستمال روغن گیر بذارین تا روغن اصافیش جذب بشه (به این ترتیب همه گل ها رو سرخ کنین)

18- اگه بعد از سرخ کردن نیمی از گل ها روغن شما کف کرد (به علت اینکه خاگینه تخم مرغ داره) روغن رو کمی از روی حرارت بردارین و اجازه بدین خنک بشه و بعد دوباره روی حرارت قرار بدین.

19-شربت خنک رو روی خاگینه گرم میریزیم و همه جای خاگینه رو به شربت آغشته میکنیم تا کاملا جذب خاگینه بشه؛ برای اینکه شربت خوب جذب خاگینه بشه و باعث خمیر شدن اون نشه، باید یکی گرم و یکی سرد باشن (مثلا خاگینه گرم و شربت سرد یا برعکس) و یا اینکه هر دو ولرم باشن.

20- بعد از چند دقیقه خاگینه رو از شربت خارج کنین و داخل ظرف سرو قرار بدین و روی اون رو خلال پسته یا گردو یا گل محمدی و…. تزیین کنین.

این خاگینه رو به جز شکل گل نیلوفر میتونین شکل گل رز یا پاپیون درست کنین و یا به یاری قالب نیلوفر قالب بزنین و روی هم قرار بدین که این بستگی به سلیقه شما داره!

خاگینه شما آماده سرو هست این خاگینه خیلی خوشمزست و دسر فوق العاده عالی مخصوصا برای سفره ماه رمضان یا برای عصرانه و کنار چای محسوب میشه؛ خمیر این خاگینه رو داخل زیپ کیپ به مدت یک هفته میتونین داخل یخچال نگهداری کنین و هرموقع دوست داشتین شکل بدین و سرخ کنین.

منبع: اُکالا
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1921

به "طرز تهیه خاگینه به شکل گل نیلوفر؛ خاگینه نیلوفری مجلسی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خاگینه به شکل گل نیلوفر؛ خاگینه نیلوفری مجلسی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید