طرز برخورد با سروصدای محیط کار

به گزارش صبح مهریز، زندگی ماشینی، سرعت و... وقتی همه اینها را می شنویم ناخودآگاه به یاد فیلم عصر تازه چارلی چاپلین می افتیم. به یاد چرخ دنده های عظیم، تسمه نقاله های فلزی و آچارهای عظیم و بدتر از همه، سر و صدا. دلمان یک جای خلوت و ساکت می خواهد. سر قله یک کوه شاید، جایی که فقط صدای طبیعت باشد. اما مگر می گردد؟ وقتی اطرافمان

طرز برخورد با سروصدای محیط کار

طرز برخورد با سروصدای محیط کار

زندگی ماشینی، سرعت و... وقتی همه اینها را می شنویم ناخودآگاه به یاد فیلم عصر تازه چارلی چاپلین می افتیم. به یاد چرخ دنده های بزرگ، تسمه نقاله های فلزی و آچارهای بزرگ و بدتر از همه، سر و صدا. دلمان یک جای خلوت و ساکت می خواهد. سر قله یک کوه شاید، جایی که فقط صدای طبیعت باشد. اما مگر می گردد؟ وقتی اطرافمان این همه غول بزرگ تکنولوژی خرخر می نمایند، زوزه می کشند و ما را به کار وامی دارند. بله، تعجب نکنید، حالا دیگر آنها ما را به کار وا می دارند. سر و صدا همواره بوده ولی با ظهور تکنولوژی، انواع آن فرق زیادی نموده است.

برای معین مقاومت یا حساسیت یک فرد نسبت به صوت، از واحدی به نام دسی بل استفاده می نمایند. مقیاس مورد استفاده در محدوده صفر تا 140 دسی بل قرار گرفته است که تقریبا نشان دهنده حیطه اصواتی است که برای انسان قابل شنیدن است. صوت صفر دسی بل تقریبا غیرقابل شنیدن است و اصوات حدود 120 دسی بل موجب ایجاد درد در مستمع می شوند. حالا به مهم ترین سوال می رسیم، یک محیط سالم از نظر سر و صدای مجاز چگونه معین می گردد؟ به طور کلی سر و صدا یکی از شایع ترین علل تهدید سلامت افراد در محیط های کاری محسوب می گردد. محققان حداکثر سر و صدای مجاز در محیط کار در یک شیفت 8 ساعته را چیزی در حدود 85 تا 90 دسی بل معین نموده اند. البته حد معین و واضحی برای شدت صوت زیان آور وجود ندارد و سر و صدای مجاز در محیط کار یک برآورد آماری است که به طور معمول برای حفاظت شنوایی 90 درصد شاغلان معین می گردد. طبق استاندارد اداره ایمنی و سلامت کار در آمریکا، حداکثر سر و صدای مجاز در محیط کار در یک شیفت 8 ساعته، 90 دسی بل است.

عوارض سروصدای زیاد

سر و صدای بیش از حد مجاز باعث بعضی عوارض در مخاطبین و کارکنان می گردد. در این زمینه تعریفی داریم با اسم ناشنوایی شغلی که به هر گونه ناشنوایی کلی یا جزیی در یک یا هر دو گوش که در زمان اشتغال فرد و به دلیل آن ایجاد شده باشد، اطلاق می گردد. البته عوامل متعددی در بروز ناشنوایی شغلی موثرند مانند افتادن از بلندی و ضربه به سر، برخورد اجسام تیز به جمجمه، انفجار، برخورد اجسام به پرده و مجرای گوش و سر و صدای بیش از حد مجاز محیط. مهم ترین عارضه ای که سر و صدای بیش از حد مجاز محیط در کارکنان ایجاد می نماید، کاهش شنوایی است. کاهش شنوایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که شدت صوت، مدت تماس و حساسیت فردی، از مهم ترین آنها هستند. جای تاسف مساله در این است که پیش از آنکه بیمار متوجه بگردد، آسیب قابل توجهی ایجاد شده است. کاهش شنوایی دو مرحله دارد:

مرحله اول که برگشت پذیر و موقتی است.

مرحله دوم که برگشت ناپذیر و دایمی است.

بعلاوه نوع دیگری از عوارض سر و صدای بیش از حد مجاز محیط، متوجه کودک و مادران بارداری است که در این محیط ها اشتغال دارند. افزایش فشارخون، قند و کلسترول خون، اضطراب، ناراحتی های عصبی و اختلالات شنوایی از پیامدهای کار مادران باردار در محیط های پر سر و صداست که به بچه ها شان هم منتقل می گردد. بعلاوه سر و صدا سبب اثرهای روانی در فرد هم می گردد. خستگی و عدم توانایی تمرکز و علایم استرس ظاهر شده و فرد، عصبی و هیجان زده و بدخلق می گردد.

مهار سروصدای محیط کار

در واقع با انجام اقدامات پیشگیری مهندسی و اجرایی می توان تا حدود زیادی از سر و صدای محیط کاست، به اسم نمونه، برای اتصال قطعات به هم به جای پرچ کردن که صدای زیادی فراوری می نماید، می توان از جوش دادن آنها استفاده کرد. کارگذاشتن صدا خفه کن در دستگاه ها، به کارگیری مواد ضد ارتعاش و یا محصورکردن دستگاه های پر سر و صدا، از سایر اقدامات است. علاوه بر آن، کنترل مستمر دستگاه ها از لحاظ فرسودگی و سستی و اصلاح آنها، تا حدود زیادی تاثیرگذار است. روش های اجرایی مدیریتی هم در این میان بسیار مهم اند. بهتر است مدت زمان قرارگرفتن کارگر در محیط پر سر و صدا کاهش یابد و با ایجاد شیفت در گردش در بخش های مختلف کارخانه ها از توقف طولانی یک کارگر در یک مکان پرسر و صدا جلوگیری کرد. حال باید دید که از چه ابزاری برای حفاظت شنوایی فردی در یک محیط پر سر و صدا می توان سود جست؟

ابزارهای مناسب حفاظت از گوش

پلاک های گوش: این پلاک در داخل مجرای گوش قرار می گیرند به طور عمده از جنس پلاستیک هستند و انتخاب آنها باید براساس میزان های مجرای گوش باشد. گاهی کارگران از گلوله های پنبه ای یا پشمی به جای آنها استفاده می نمایند که متاسفانه هیچ کارایی ندارد.

هدفون های آکوستیک: دو صفحه اسفنجی یا پلاستیکی که به هم متصل بوده و روی هر دو گوش را کاملا می پوشانند. اینها برخلاف پلاک ها مشکل میزان مجرای گوش نبودن را ندارند. سه تا شش ماه پس از استخدام فرد در محیط پرسر و صدا، باید سنجش و ارزیابی مرتب شنوایی انجام و با آزمون اولیه مقایسه گردد. بعلاوه این اطلاعات باید در پرونده کارگران ثبت شده و در دسترس باشند.

دقت در رعایت اصول مهندسی و مدیریتی و لحاظ کردن استانداردهای صوتی در به کارگیری وسایل، ابزار و ماشین های کار و بعلاوه استفاده از لوازم حفاظت فردی از بروز بسیاری عوارض ناشی از کار پیشگیری نموده و زمینه کار بهتر و سلامت افراد در محیط های کار را فراهم خواهد نمود.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1814

به "طرز برخورد با سروصدای محیط کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز برخورد با سروصدای محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید