شیردهی به نوزاد از ابتلا مادر به دیابت حفاظت می نماید

به گزارش صبح مهریز، تحقیق جدید نشان می دهد شیردهی به نوزاد، از زنان تازه مادرشده در مقابل ابتلا به دیابت تا سال ها بعد از زایمان محافظت می نماید.

شیردهی به نوزاد از ابتلا مادر به دیابت حفاظت می نماید

به گزارش خبرنگاران از مهر، مطالعه جدید شامل 85 زنی بود که به فرزندشان شیر داده بودند و 99 زن که به فرزندشان شیر نداده بودند. این زنان دو ماه بعد از زایمان و هرسال حداقل تا مدت سه سال تحت ارزیابی بودند.

پژوهشگران کره جنوبی دریافتند در مقایسه با زنانی که به فرزندشان شیر نداده بودند، مادرانی که نوزادشان را با شیر خود تغذیه نموده بودند دارای سلول های بتا پانکراسی بهتر و عملکرد بهتر این سلول ها و همچنین میزان کمتر گلوکز (قند) بودند که موجب کاهش ریسک ابتلاء به دیابت می گردد.

به گفته محققان، این فواید تا مدت ها بعد از توقف شیردهی به نوزاد هم ادامه داشته و تا بیش از سه سال بعد از زایمان ادامه دارد.

محققان عنوان می نمایند: هورمون ترشح نماینده شیر موسوم به پرولاکتین در مادران شیرده نه تنها موجب افزایش فراوری شیر می گردد بلکه سلول های بتا پانکراسی ترشح نماینده انسولین را هم تحریک می نماید که موجب تنظیم گلوکز خون می گردد.

محققان همچنین دریافتند سروتونین، ماده شیمیایی دخیل در تندرستی و شادی، به وسیله سلول های بتا پانکراس در طول شیردهی فراوری می گردد. سروتونین در سلول های بتا پانکراس به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و فشار اکسایشی را کاهش می دهد و در نتیجه سلول های بتا مادر سالم تر می شوند.

به گفته محققان مؤسسه پیشرفته علوم و تکنولوژی کره، سروتونین همچنین باعث تحریک تکثیر سلول های بتا هم می گردد که منجر به افزایش حجم سلول های بتا و یاری به حفظ میزان مناسب گلوکز می گردد.

از آنجائیکه بارداری موجب اضافه وزن و افزایش مقاومت انسولین می گردد، می تواند ریسک ابتلاء به دیابت را افزایش دهد. سایر فاکتورها نظیر سابقه دیابت بارداری، سن و چاقی هم بر ریسک ابتلاء به دیابت بعد از زایمان در زنان تأثیر دارد.

هایل کیم، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: ما خوشحالیم که اثبات کردیم شیردهی با بهبود حجم سلول های بتا و عملکرد آنها و همچنین کنترل گلوکز، برای سلامت متابولیکی زنان مفید است.

وی در ادامه تاکید می نماید: مطالعات بعدی ما در خصوص شیوه های درمانی جدید برای یاری به پیشگیری مادران از ابتلاء به اختلالات متابولیکی خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1007

به "شیردهی به نوزاد از ابتلا مادر به دیابت حفاظت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیردهی به نوزاد از ابتلا مادر به دیابت حفاظت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید