آغاز دور نو کاوش های باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف

به گزارش صبح مهریز، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آغاز دور تازه کاوش های باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف صورت گرفت.

آغاز دور نو کاوش های باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف

سید مهدی آذریان، مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف شرح داد: این کاوش ها با همکاری دانشگاه تهران و مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور از ابتدای خرداد سال جاری آغاز شده است. بندر باستانی سیراف یکی از کهن ترین بنادر خلیج فارس است که از دیرباز تا به امروز به حیات خود ادامه داده و در مبادلات تجاری و بازرگانی جنوب ایران نقشی پررنگ داشته و در مورد این بندر در متون تاریخی بسیار نوشته شده است.

او ادامه داد: این بندر باستانی نخستین بار به شکل رسمی در سال 1966 میلادی به وسیله یک هیأت مشترک انگلیسی ایرانی به سرپرستی پروفسور وایت هاوس و نمایندگانی از مرکز باستان شناسی ایران به مدت هفت فصل مورد کاوش باستان شناسان نهاده شد و آخرین فصل کاوش انجام گرفته در سیراف مربوط به سال 1388 هجری شمسی بوده که سرپرستی آن را محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار، عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران برعهده داشته و نتایج آن در قالب مقالات متعدد و کتاب بندر باستانی سیراف منتشر شده است.

آذریان اضافه نمود: پس از برگزاری اخیر همایش خلیج فارس به روایت باستان شناسی، نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند این بندر با دریافت مجوز از پژوهشکده باستان شناسی کشور و همزمان با هفته میراث فرهنگی با حمایت اداره کل متبوع و پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف به سرپرستی محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار از سرگرفته شد.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف گفت: این کاوش ها به مدت 45 روز با هدف شناخت شواهد بازرگانی دریایی و شرایط ساسانیان در بندر تاریخی سیراف به وسیله کاوش در هسته مرکزی شهر یعنی اطراف مسجد جامع و قلعه دوره تاریخی انجام خواهد شد. امیدواریم با انجام تحقیقات ادامه دار، پیوسته و البته سالانه این کاوش ها بتوان در راستای معرفی و شناخت هرچه بیشتر این کهن بندر باستانی گام برداشت و زیرساخت های تبدیل آن به یک شهر موزه جهانی را فراهم کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2101

به "آغاز دور نو کاوش های باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز دور نو کاوش های باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید