ریزش کوه بیخ گوش اهالی باغمیشه

به گزارش صبح مهریز، سید مرتضی احمدپور- تبریز-خبرنگار:عمرانی و حاصل ازتسطیح پر نموده اند. در ماه های اخیر هم چندین بار ریزش کوه در این منطقه اتفاق افتاده و صبح دیروز هم تکرار این حادثه در دو زمان مختلف (تا لحظه تنظیم این خبر) بار دیگر بر نگرانی مردم اضافه نمود. محمدباقر هنربر مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگاران به تشریح جزئیات این حادثه پرداخت.

ریزش کوه بیخ گوش اهالی باغمیشه
  • ریزش کوه در خیابان ولی پور خسارت جانی و اقتصادی در پی داشته است؟

این حادثه اوایل صبح دیروز و قبل از طلوع آفتاب رخ داد و به علت نبود تردد حادثه جانی و اقتصادی نداشته است. ریزش دوم هم با توجه به اقدامات ایمنی خسارتی نداشته است. البته یکی از ساکنان محل ادعا نموده که خودروی خود را در کنار دیواره دامنه کوه پارک نموده و اکنون زیر آوار مانده که با آواربرداری صحت این ادعا تعیین می گردد.

  • این که اهالی می گویند کوه در حال رانش است را تأیید می کنید؟

آنچه اتفاق افتاده ریزش است و در بقیه موارد هم که در بخش های دیگر دامنه کوه در زمان های دیگر اتفاق افتاده رانش وجود نداشته است. بلکه ریزش های مقطعی و متناوبی بوده که حتی در بخشی از اتوبان پاسداران هم شاهد آن بودیم. شایعاتی وجود دارد که صحیح به نظر نمی رسد، با این حال با توجه به احتمال ریزش مجدد و خطرات دیگر بخشی از این منطقه تخلیه شده تا عملیات آواربرداری با مشارکت عوامل فنی شهرداری و آتش نشانی، همچنین مدیریت بحران استانداری و با استفاده از ماشین آلات مجهز انجام گردد.

  • عملیات آواربرداری چه زمانی تمام می گردد؟

محل ریزش ناپایدار است و باید روشی مناسب برای آواربرداری لحاظ گردد. همزمان با آواربرداری باید عملیات ایمن سازی اولیه برای جلوگیری از ریزش مجدد انجام گردد، چراکه با برداشتن آوارها احتمال ریزش بخش های دیگر هم وجود دارد. بنابراین کوشش می کنیم تا آخر امروز این عملیات انجام گردد. درحال حاضر با توجه به بسته شدن خیابان ولی پور تردد از خیابان های همجوار به راحتی صورت می گیرد و وترافیکی هم وجود ندارد. درخواست ما از شهروندان دامن نزدن به شایعات و تجمع نکردن در این محل است. از این رو، همکاری ساکنان کوی و پارک نکردن خودرو در این منطقه را هم تا انتها عملیات آواربرداری خواستاریم.

  • با توجه به تکرار این حادثه در زمان های مختلف چه تدبیری برای جلوگیری از بروز حادثه دارید؟

بلافاصله پس از وقوع حادثه مسئولان استانی و شهری از جمله شهردار تبریز در محل حضور پیدا کردند و جلسه ای هم برای مدیریت این حادثه در محل تشکیل شد. باید شرکت خانه سازی باغمیشه برای ایمن سازی محل اقدام اساسی کند، در بقیه مناطق هم ایمن سازی باید در اولویت قرار بگیرد تا اتفاقات ناخواسته رخ ندهد.

**

شهرک باغمیشه تبریز در منطقه زلزله خیز شمال تبریز و در دامنه ارتفاعات موسوم به عینالی در امتداد غربی-شرقی احداث شده است. در زمان شروع احداث این شهرک و شهرهای مجاور آن از قبیل رشدیه و ولی امر در حدود 3دهه قبل، رسانه ها به کرات با استناد به اظهارات اساتید دانشگاه و مهندسان درباره خطرات احتاقتصادی شهرک سازی در این منطقه که روی گسل میشو-میانه واقع شده هشدار دادند، اما دلالان زمین و بعضی مدیران وقت نهادهای مربوط، بی توجه به امنیت جانی شهروندان و خطرات آینده احتاقتصادی و برای سودآوری بیشتر، آنچه در سر داشتند عملی کردند و اکنون بیش از 200 هزار نفر در این منطقه زلزله خیز ساکن هستند. شهرک سازی در این منطقه در 3 دهه اخیر در حالی اجرا شده و توسعه یافته که در غرب و جنوب شرق تبریز، اراضی صاف و هموار گسترده ای وجود دارد که ساخت وساز و ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی در آنها مستلزم کمترین هزینه است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 407

به "ریزش کوه بیخ گوش اهالی باغمیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش کوه بیخ گوش اهالی باغمیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید