رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک؛ تا 10 سال آینده

به گزارش صبح مهریز، بیش از یک سال و سه ماه از شروع پاندمی کرونا در سراسر دنیا می گذرد، در این مدت راه های مختلفی برای جلوگیری از انتشار این ویروس پیشنهاد شده است که البته زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در صدر این پیشنهادات واقع شده است.

رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک؛ تا 10 سال آینده

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، واکسن های کرونا یکی پس از دیگری در دنیا معرفی شدند و واکسیناسیون همگانی با آنها شروع شد، از فایزر و مدرنا گرفته تا اسپوتنیک وی و آکسفورد و سینوفارم. در شرایطی که واکسن های مقابله با کرونا در تمام دنیا در حال توسعه هستند همچنان رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک تاکید زیادی می گردد.

اما اکنون که واکسن کرونا در تعداد قابل توجهی از کشورها در دسترس عموم است بسیاری گمان نموده اند دیگر کم کم عمر زدن ماسک به انتها می رسد و علاوه بر آن دیگر نیازی به رعایت فاصله اجتماعی نیست. این طرز تفکر صددرصد غلط و البته خطرناک است.

ویروس شناسان پیش بینی می نمایند ویروس کرونا موذی تر از این حرفهاست که به همین زودی دست از سر بشریت بر دارد.

علاوه بر آن تحقیقات مختلف نشان می دهد که کرونا تا سالها با انسان باقی می ماند این در حالی است که نظریه نگران نماینده بعضی از دانشمندان حاکی از آن است که کرونا تا ابد با ماست.

در رابطه با ابدی بودن ویروس کرونا نظریه های زیادی عنوان می گردد که البته بخش عمده آنها در جهت نقض این موضوع است. چیزی که معین به نظر می رسد این است که ویروس کرونا بالاخره یک روزی می رود اما نه به همین زودی. حال پاسخ به این سوال بسیار مهم است: کرونا چه زمانی برای همواره ناپدید می گردد؟

ویروس شناسان بریتانیایی و آمریکایی در این رابطه تحقیقات زیادی را انجام داده اند.

در این رابطه یک نظریه میانگین شکل گرفته است. نظریه میانگین متوسط سالهایی است که ویروس و انسان سراسر دنیا برای ماندگاری ویروس کرونا در دنیا در نظر گرفته اند.

به نظر می رسد حداقل یک دهه دیگر ویروس کرونا در میان انسان باقی می ماند و مدام انتقال پیدا میکند.

با این اوصاف در سال 2021 و در حالی که واکسن کرونا هنوز در ابتدای راه تکامل است تصور اینکه دیگر زدن ماسک ضروری نیست و رعایت فاصله اجتماعی هم لازم به نظر نمی رسد به شدت غلط و خطرناک است و باعث می گردد که کرونا به افراد بیشتری منتقل گردد.

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که تا 10 سال آینده مردم دنیا باید ماست بزنند و فاصله اجتماعی مناسب را رعایت نمایند.

در شرایطی که بسیاری از مردمان دنیا دسترسی به واکسن ندارند ماست به عنوان موثرترین راه چاره برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا شمرده می گردد.

تحقیقات متعدد نشان داده است که ما است که مانند یک فیلتر عمل می نماید و حتی اگر کرونا از ماسک بگذرد و به بدن فرد برسد به دلیل اینکه از فیلتر ماسک گذشته بار ویروسی کمتری دارد.

گذشت زمان در دنیا کرونا زاده نه تنها باعث توسعه واکسن ها میگردد بلکه مدام ماسک های با کیفیت تر و پیشرفته تری فراوری و طراحی می گردد.

شاید طراحی ماسک ها به جایی برسد که بعضی از ماسک های پیشرفته تا 100 درصد از ورود ویروس کرونا به بدن افراد جلوگیری کند.

از سوی دیگر رعایت فاصله اجتماعی چیزی است که کمتر از ماست که مورد اهمیت قرار می گیرد این در حالی است که رعایت آن در بسیاری از نقاط دنیا به خصوص در نقاطی که کرونا در آن شیوع بسیار گسترده ای دارد حیاتی است. از دو متر و حتی بیشتر به عنوان استاندارد رعایت فاصله اجتماعی عنوان می گردد.

در بسیاری از کشورهای دنیا رعایت کامل فاصله اجتماعی امکان ندارد به خصوص در شهرهای پرجمعیت که مملو از ایستگاه های قطار و اتوبوس و مترو است.

به هر حال تا 10 سال آینده رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک بسیار حیاتی است مگر این که دانشمندان آنچنان به پیشرفت های شگرفی در زمینه مقابله با کرونا و درمان این بیماری دست یابند که خیلی زود تر از حد تصور زندگی راحت تر از اکنون می گردد.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1586

به "رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک؛ تا 10 سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک؛ تا 10 سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید