درباره پرچم داران سری وان پلاس 9 چه می دانیم؟

به گزارش صبح مهریز، وان پلاس قرار است نیمه اول سال جاری از پرچم داران سری وان پلاس 9 به عنوان جدیدترین و قدرتمندترین گوشی های خود رونمایی کند. تا به این لحظه اطلاعات خوبی در رابطه با این گوشی ها منتشر شده و به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به آنالیز آن ها بپردازیم و ببینیم از پرچم دارهای جدید شرکت چینی باید چه انتظاری داشته باشیم.

درباره پرچم داران سری وان پلاس 9 چه می دانیم؟

در حال حاضر جدیدترین گوشی پرچم دار وان پلاس، وان پلاس 8T نام دارد. محصولی که از لحاظ سخت افزاری کاملا مشابه سری وان پلاس 8 بوده در حالی که با قیمت بسیار مناسبی هم راهی بازار شد. سال جاری اما جدیدترین پرچم دار این شرکت با نام وان پلاس 9 راهی بازار خواهد شد. سال های گذشته، وان پلاس در عرضه گوشی های خود برنامه منظمی نداشت. مثلا یک پرچم دار حوالی ماه می رونمایی می شد در ماه اکتبر، سری T از همان پرچم دار را شاهد بودیم. کمی بعد، مدل پرو از پرچم دارهای شرکت رونمایی می شد.

این برنامه ریزی کمی باعث سردرگمی کاربران شده بود اما در سال 2020، وان پلاس سیاست جدیدی را در پیش گرفت تا بدین ترتیب نظم بیشتری به تاریخ رونمایی از پرچم دارهای خود ببخشد. برای مثال ابتدا شاهد رونمایی هم زمان از وان پلاس 8 و 8 پرو بودیم که به نسبت گوشی های سال های قبل، شباهت بیشتری به یکدیگر داشتند. مثلا هر دو گوشی با نمایشگری خمیده، دوربین سلفی حفره ای و تعیینات فنی مشابهی راهی بازار شدند. وان پلاس 8T هم درست در زمان معینی راهی بازار شد اما برخلاف سال های قبل، خبری از مدل پرو نبود. بعد از وان پلاس 6T، این اولین باری بود که طی این دو سال، مدل پرو از پرچم دارهای سری T حذف شد.

به نظر می رسد وان پلاس سال جاری هم همین سیاست را در قبال پرچم داران سری 9 در پیش خواهد گرفت. طی روزها و هفته های اخیر هم خبرهای زیادی در رابطه با گوشی های این سری منتشر شده؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب به آنالیز تمام خبرها و شایعه های مربوط به این گوشی ها بپردازیم تا ببینیم باید چه انتظاری از آن ها داشته باشیم.

قیمت سری وان پلاس 9

اگرچه جدول زمانی رونمایی از پرچم داران وان پلاس همواره تعیین بود، اما وقتی به قیمت آن ها می رسیدیم دائما شاهد تغییراتی بودیم. تغییرات قیمتی هم معمولا به صورت افزایشی بود. اما برای حدس قیمت این محصولات باید در رابطه با مدل های مختلفی که از آن ها منتشر می گردد هم اطلاعاتی داشته باشیم. سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت چینی برخلاف گوشی های قبلی خود، مدل پرو را در سه میزان حافظه داخلی راهی بازار می نماید. پیش تر گوشی های این شرکت تنها در 2 مدل 128 و 256 گیگابایتی عرضه می شدند اما به نظر می رسد وان پلاس 9 پرو سال جاری در مدلی با 512 گیگابایت هم راهی بازار می گردد.

اما این همه ماجرا نیست. وان پلاس سال جاری میخواهد در کنار دو مدل استاندارد و پرو از یک مدل E هم رونمایی کند که احتمالا همان پرچم دار مقرون به صرفه شرکت خواهد بود و احتمالا از لحاظ دوربین، پردازنده، کیفیت نمایشگر و جنس بدنه، از دو مدل دیگر ضعیف تر است. البته هنوز نمی دانیم این گوشی چه تعیینات فنی دارد اما تمام خبرها از این موضوع حکایت دارند که وان پلاس 9E ارزان ترین گوشی این سری خواهد بود. با در نظر دریافت تمام این موضوعات و همچنین خبرها و شایعه های اخیر، می توانیم بگوییم قیمت این پرچم دارها به توضیح زیر است:

نام گوشیوان پلاس 9وان پلاس 9 پرووان پلاس 9E
مدل 128 گیگابایتی699 دلار799 دلار599 دلار
مدل 256 گیگابایتی799 دلار899 دلار699 دلار
مدل 512 گیگابایتیندارد999 دلارندارد

این طور که به نظر می رسد، قرار نیست قیمت پرچم دارهای وان پلاس کاهش زیادی داشته باشد. به خصوص اینکه شرکت تصمیم گرفته آن ها را در مدل های مختلفی هم راهی بازار کند تا بدین ترتیب تعادل قیمتی خوبی را بین همه آن ها بوجود بیاورد. همچنین با وجود مدل های مقرون به صرفه ای چون وان پلاس 9E، دست کاربران برای انتخاب یک گوشی قدرتمند بسیار بازتر از قبل خواهد بود.

طراحی و نمایشگر

نام گوشیوان پلاس 9وان پلاس 9 پرووان پلاس 9E
اندازه و نوع نمایشگر6.55 اینچ تخت6.78 اینچ خمیده6.55 اینچ تخت
وضوح تصویر1800 × 24001440 × 31681800 × 2400
فناوری نمایشگرامولدامولدامولد
نرخ تازه سازی تصویر90 هرتزی (یا 120 هرتزی)120 هرتزی90 هرتزی

در ماه نوامبر سال 2020، اولین تصویر از ماکت گوشی وان پلاس 9 منتشر شد که نشان می داد این محصول روی پنل پشتی خود از سه دوربین بهره می برد و یک دوربین سلفی به صورت حفره ای در قسمت چپ-بالای نمایشگر تعبیه می گردد. همچنین به نظر می رسد مدل استاندارد این سری درست مانند وان پلاس 8T از نمایشگری تخت بهره می برد.

مدل پرو اما از تعداد دوربین های بیشتری بهره می برد. طبق آخرین گزارش ها، این گوشی به چهار دوربین روی پنل پشتی مجهز خواهد شد که احتمالا کیفیت بیشتری هم به نسبت مدل های به کار رفته در وان پلاس 9 خواهند داشت. از لحاظ طراحی پنل جلویی نباید فرقی بین این گوشی با پرچم داران سری 8 وجود داشته باشد. بنابراین انتظار می رود این محصول هم از نمایشگری خمیده با دوربین سلفی تعبیه شده به صورت حفره ای بهره ببرد. همچنین گفته می گردد این نمایشگر 6.78 اینچی است. گفتنی است مدل پرو احتمالا تنها گوشی این سری خواهد بود که از استاندارد ضد آب IP68 بهره می برد.

در رابطه با وان پلاس 9E هم خبر زیادی منتشر نشده اما گفته می گردد این محصول از دو مدل دیگر کوچک تر خواهد بود. اینکه منظور از کوچک تر دقیقا چه اندازه ای است هنوز تعیین نشده. شاید وان پلاس 9E در واقع یک پرچم دار مینی برای رقابت با آیفون 12 مینی باشد. محصولی که هنوز شرکت های اندرویدی سعی می نمایند با فراوری آن ریسک ننمایند؛ چرا که هم فرایند پیچیده تری دارد و هم تقاضا برای آن به قدری نیست که هزینه ساخت بالای آن را توجیه کند. با این حال فعلا خبرها از شباهت نمایشگر مدل استاندارد و E خبر داده اند.

از آنجایی که این روزها شرکت ها در تلاشند قیمت پرچم دارها را برای جلب رضایت کاربران کاهش دهند، این احتمال وجود دارد که وان پلاس بر خلاف سیاست گذشته خود، تنها مدل پرو را به نمایشگر 120 هرتزی مجهز کند. بعید به نظر می رسد دو مدل دیگر را با نمایشگرهای 60 هرتزی ببینیم چون شرکت چینی حتی در میان رده خود (وان پلاس نورد) هم از نمایشگر 90 هرتزی استفاده نموده. در بدترین حالت، احتمالا مدل استاندارد و E با همین نمایشگر 90 هرتزی راهی بازار می شوند تا قیمت کمتر آن ها توجیه گردد. در بهترین حالت هم می توان اینطور در نظر گرفت که تنها مدل E به نمایشگر 90 هرتزی مجهز می گردد.

تعیینات فنی، باتری و شارژر

تعیینات فنی پرچم داران سری وان پلاس 9 هنوز به صورت کامل فاش نشده اما بدیهی است که در آن ها شاهد استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده حال حاضر (برای گوشی های اندرویدی) یعنی اسنپدراگون 888 استفاده می گردد. البته به نظر می رسد در وان پلاس 9E از پردازنده ضعیف تری چون اسنپدراگون 875 استفاده گردد که از لحاظ قدرتی، مشابه اسنپدراگون 865 پلاس است. همچنین 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 هم احتمالا مدل پایه پرچم داران اصلی را تشکیل می دهد.

با توجه به شایعه های اخیر، به نظر می رسد وان پلاس 9 به یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی مجهز می گردد. یعنی در واقع از این نظر تفاوتی با وان پلاس 8T نخواهد داشت. در رابطه با دو گوشی دیگر هنوز اطلاعاتی منتشر نشده اما به نظر می رسد مدل پرو با در نظر دریافت اندازه نمایشگر آن، اندکی از لحاظ باتری به نسبت مدل استاندارد شرایط بهتری خواهد داشت.

در رابطه با شارژر هم باید گفت احتمالا وان پلاس این سه محصول را به همراه شارژر درون جعبه راهی بازار می نماید. چرا که شرکت چینی فعلا در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد چنین ریسکی را انجام دهد و شارژر را از درون جعبه حذف کند. طبق شنیده ها، برای مدل پرو شارژر 65 واتی در نظر گرفته می گردد و این احتمال هم وجود دارد که برای دو گوشی دیگر هم همین شارژر درون جعبه قرار بگیرد.

به نظر می رسد آنچه که این سه را در این بخش متمایز می نماید، قابلیت هایی نظیر شارژر بی سیم و فناوری شارژ معکوس است که در مدل پرو به بهترین شکل ممکن پیاده خواهند شد. فعلا گفته می گردد این گوشی در حالت بی سیم می تواند با سرعت خیره نماینده 45 وات شارژ گردد که بیشتر از سرعت بسیاری از شارژرهای سیمی پرچم دارهای امروزی است. همچنین این میزان یک پیشرفت فوق العاده به نسبت سرعت 30 واتی شارژر بی سیم وان پلاس 8 پرو به حساب می آید.

پشتیبانی از شارژ معکوس هم به کاربر این امکان را می دهد تا گجت های دیگر را با چسباندن به پنل پشتی گوشی شارژ کند و این می تواند به خصوص برای دارندگان گجت های پوشیدنی بسیار کاربردی باشد. به صورت کلی، خبرهای موجود در رابطه با باتری این گوشی های وان پلاس را می توان به صورت خلاصه در جدول زیر مشاهده کرد.

نام گوشیوان پلاس 9وان پلاس 9 پرووان پلاس 9E
ظرفیت باتری4500 میلی آمپر ساعت4750 میلی آمپر ساعت4500 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژر سیمی65 وات65 وات65 وات
سرعت شارژر بی سیمتعیین نیست45 واتندارد
فناوری شارژ معکوستعیین نیستبلهندارد

دوربین

وان پلاس معمولا شرکتی نبوده که در بخش دوربین تمرکز ویژه ای بگذارد و هر سال گوشی های این شرکت در حد و اندازه های یک پرچم دار معمولی در این بخش ظاهر می شدند. سری وان پلاس 8 هم از این قاعده مستثنی نبودند اما به نسبت نسل قبل، پیشرفت بسیار خوبی داشتند. با این حال به نظر می رسد سال جاری، اگرچه پیشرفتی در شرایط دوربین ها به وجود می آید اما در مقایسه با سری پرچم دارهای قبلی آنقدری زیاد نیست که آن را انقلابی بدانیم. هرچند پیت لاو، مدیرعامل شرکت مدعی شد سال جاری توجه زیادی به این بخش خواهد شد.

با این حال به نظر می رسد حداقل مدل پرو تغییرات گسترده تری داشته باشد تا بدین ترتیب بتواند با پرچم دارهای قدرتمند بازار رقابت تنگاتنگی داشته باشد. متأسفانه این ادعا بر اساس حدس و گمان است و اگر بخواهیم بر اساس شایعات و خبرهایی که پیش تر منتشر شد حرف بزنیم باید بگوییم تمام گوشی های این سری احتمالا از یک دوربین اصلی با قابلیت های مشابه بهره خواهند برد و تفاوت ها فقط در دوربین های دیگر خلاصه می شوند.

فعلا در رابطه با تعیینات دوربین مدل استاندارد خبرهای زیادی منتشر نشده اما در گزارش های اخیر آمده که مدل پرو احتمالا به یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با فناوری ترکیب پیکسلی 4 به 1، دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسل، تله فوتوی 8 مگاپیکسلی با قابلیت عظیم نمایی 3 برابری و احتمالا یک لنز ماکرو، فیلتر رنگ یا سنجش عمق مجهز خواهد شد. در این بین، دو دوربین اول احتمالا در مدل استاندارد هم به کار خواهد رفت در حالی که برای وان پلاس 9E، اندازه دوربین فوق عریض به 16 مگاپیکسل کاهش پیدا می نماید.

گفتنی است به گفته افشاگر معروف چینی، Digital Chat Station، نه وان پلاس 9 و نه مدل پرو از این سری به لنز پریسکوپی مجهز نمی شوند. این بدان معنی نیست که لزوما خبری از عظیم نمایی به صورت اپتیکال در این گوشی ها نخواهد بود. لنز پریسکوپی اما امکان عظیم نمایی بیشتری را فراهم می نماید که گویا وان پلاس قصد استفاده از آن را در هیچ یک از پرچم دارهای سری 9 خود ندارد.

نام گوشیوان پلاس 9وان پلاس 9 پرووان پلاس 9E
دوربین اصلی48 مگاپیکسلی48 مگاپیکسلی48 مگاپیکسلی
دوربین دوم48 مگاپیکسلی فوق عریض48 مگاپیکسلی فوق عریض16 مگاپیکسلی فوق عریض
دوربین سومتعیین نیست8 مگاپیکسلی تله فوتو با عظیم نمایی 3 برابری5 مگاپیکسلی ماکرو
دوربین چهارمتعیین نیستسنجش عمق/فیلتر رنگ/ماکرو2 مگاپیکسلی سنجش عمق
دوربین سلفی16 مگاپیکسلی16 مگاپیکسلی16 مگاپیکسلی

تاریخ عرضه

در حال حاضر حدود یک ماه تا زمان رونمایی و عرضه رسمی سری وان پلاس 9 زمان باقی مانده. شایعاتی هم در این رابطه منتشر شده که اگر قرار باشد به آن ها استناد کنیم، باید گفت احتمالا در ماه مارس سال 2021 (اسفند - فروردین)، شاهد رونمایی از این گوشی ها خواهیم بود. این حدود یک ماه زودتر از زمانی است که سری وان پلاس 8 رونمایی شدند. به نظر می رسد این تصمیم وان پلاس با در نظر دریافت شرایط کنونی و همچنین عرضه زودهنگام پرچم داران سامسونگ بسیار منطقی است. اگر هم قرار باشد مسئله ای در زمان عرضه وجود داشته باشد، نهایتا تا قبل ماه مه (اردیبهشت - خرداد) این اتفاق رخ خواهد داد و نه دیرتر.

در رابطه با مدل وان پلاس 9E یا لایت (هرآنچه که وان پلاس قرار است گوشی جدید خود را بنامد) هم باید گفت شایعاه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شرکت چینی می خواهد آن را ابتدا در کشورهای هند و چین عرضه نموده و سپس آن ها را وارد بازار اروپا کند. به نظر می رسد در بدترین حالت، این گوشی وارد بازار آمریکا نخواهد شد و در بهترین حالت هم این اتفاق کمی دیرتر رخ می دهد.

  • وان پلاس 9 با پردازنده اسنپدراگون 888 نیمه اول سال 2021 راهی بازار می گردد

منبع: PhoneArena Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1499

به "درباره پرچم داران سری وان پلاس 9 چه می دانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره پرچم داران سری وان پلاس 9 چه می دانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید