تولد حصبه از دل مواد غذایی آلوده

به گزارش صبح مهریز، از آنجا که حصبه با مصرف آب،میوه ها، سبزیجات و غذای آلوده در فصل تابستان و در پی افزایش سفرهای بین شهری شیوع می یابد؛به نظر می رسد که این بیماری خاص فصول گرم سال است، اما هر زمان که بهداشت تغذیه ای را به اسم یک ضرورت از خاطر ببریم،این بیماری عفونی واگیردار به سراغمان می آید.

تولد حصبه از دل مواد غذایی آلوده

تولد حصبه از دل مواد غذایی آلوده

اسهال، دل درد و تبی که به صورت پلکانی بالا و پایین می رود و بیش از یک هفته تداوم می یابد، نشانه هایی هستند که شک متخصص عفونی را برای تشخیص بیماری حصبه به یقین نزدیک می نماید.

از آنجا که حصبه با مصرف آب،میوه ها، سبزیجات و غذای آلوده در فصل تابستان و در پی افزایش سفرهای بین شهری شیوع می یابد؛به نظر می رسد که این بیماری خاص فصول گرم سال است، اما هر زمان که بهداشت تغذیه ای را به اسم یک ضرورت از خاطر ببریم،این بیماری عفونی واگیردار به سراغمان می آید.

جام جم آنلاین نوشت:دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با جام جم می گوید:حصبه بیماری است که به وسیله میکروبی به نام سالمونلا و به وسیله آب و مواد غذایی آلوده سرایت پیدا می نماید.انتقال این بیماری هم تنها به وسیله تماس با ترشحات مدفوع بیمار به فرد دیگر صورت می گیرد.

تب حصبه ای خطرناک است

عبدی با تاکید بر این که حصبه در بسیاری موارد با اسهال و تب گذرا همراه است و بدون مصرف آنتی بیوتیک طی سه تا پنج روز بهبود می یابد، می افزاید: در مواردی که تب بیش از یک هفته تداوم یابد و بیمار نشانه هایی از آنفلوآنزا یا سرماخوردگی را هم نداشته باشد باید به احتمال ابتلا به حصبه شک کرد. تب حصبه که در واقع نوع خطرناک تر بیماری تلقی می گردد معمولا با اسهال، دل درد و تب متغیر و مداوم بخصوص در فصول شایع بیماری همراه است.

وی تاکید می نماید: کسانی که سابقه سفرهای بیرون از شهر را داشته اند در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی تغذیه ای بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند. به علاوه در بعضی موارد تب حصبه ای با نشانه هایی چون اختلالات هوشیاری و تظاهرات پوستی هم همراه است.

نکته مهم اینجاست که در صورت درمان نکردن به موقع تب حصبه ای صدمات جبران ناپذیری به قلب و مغز،استخوان و مغز استخوان وارد می گردد و می تواند بیمار را دچار عفونت قلبی و مغزی و حتی مرگ کند.

کشت خون، برترین راه تشخیص

دکترعبدی با اشاره به این که دوره درمان حصبه بین 10 تا 14 روز به طول می انجامد، اضافه می نماید: هر مریضی که با تب مداوم به ما مراجعه کند از نظر ابتلا به حصبه حتما مورد آنالیز قرار می گیرد. دقیق ترین روش تشخیصی هم کشت خون است؛ البته تا پیش از معین شدن نتیجه آزمایش در صورت قوی بودن نشانه های بالینی بیمار مبنی بر ابتلا به حصبه به وسیله وریدی به وی مایعات تزریق می گردد تا میکروب های موجود در خون تا حد زیادی دفع شوند و حال بیمار بهبودی نسبی پیدا کند. درمان قطعی بیمار هم به وسیله آنتی بیوتیک صورت می گیرد.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید می نماید: اگر بیمار پیش از مراجعه به پزشک متخصص، آنتی بیوتیک مصرف نموده باشد، ممکن است که دیگر به وسیله کشت خون نتوان میکروب حصبه را شناسایی کرد و در این صورت از کشت مغز استخوان برای تشخیص قطعی استفاده می گردد.

به همین جهت استفاده خود سرانه از آنتی بیوتیک به بیمارانی که با نشانه هایی از تب یا درد روبه رو می شوند به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

کسانی که بیشتر در معرض خطرند

دکتر عبدی با اشاره به این که در بعضی موارد طحال مبتلایان به حصبه بزرگ می گردد و از این طریق هم این بیماری قابل شناسایی است، می گوید: افراد مبتلا به ایدز بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های سالمونلایی هستند. اگر کشت خون بیمار مبتلا به ایدز نسبت به میکروب حصبه مثبت باشد، باید دوره درمان طولانی تری برای بیمار در نظر گرفت، چرا که معمولا دوره بیماری درآنان بیشتر است.

بعلاوه افرادی که دارای اسید معده کمی هستند و از داروهای رانیتیدین و ضد اسید معده استفاده می نمایند، بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند و درصد ابتلایشان بیشتر می گردد؛ چراکه این داروها مقاومت بدن نسبت به میکروب بیماری حصبه را کاهش می دهد.

پیشگیری یعنی رعایت بهداشت تغذیه ای

دکتر عبدی با ابراز خرسندی از این که به علت رعایت نکات بهداشتی تغذیه ای از سوی شهروندان موارد ابتلا به موارد حاد حصبه در کشور بسیار کاهش یافته است، می گوید: پیشگیری از حصبه تنها متکی به رعایت نکات بهداشتی در تامین آب، غذا و سایر خوردنی هایی است که با آب شسته می شوند بخصوص طی سفر رعایت این موارد ضرورت بیشتری پیدا می نماید.

ابتلا به حصبه در صورت تشخیص سریع خطری را برای بیمار به همراه ندارد چه بسا که در بسیاری موارد این بیماری به سرعت و به صورت سرپایی هم قابل درمان خواهد بود.

منبع:سلامت نیوز

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1832

به "تولد حصبه از دل مواد غذایی آلوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد حصبه از دل مواد غذایی آلوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید