توضیحات آرین وزیردفتری درباره شکل گیری نقش های پیچیده صابر ابر و طناز طباطبایی

به گزارش صبح مهریز، تهران (پانا) - آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم اولی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم و به ویژه شکل گیری کارارکترهای پیچیده این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات آرین وزیردفتری درباره شکل گیری نقش های پیچیده صابر ابر و طناز طباطبایی

آرین وزیر دفتری نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی بی رویا که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره این فیلم و ایده اولیه آن به خبرنگار سینمایی پانا گفت: داستان بی رویا درباره زوجی به نام رویا و بابک است که قصد دارند مهاجرت نمایند و در واقع در موقعیت آشنایی برای مخاطب تعریف می شوند اما تقریباً 10 رو قبل از اینکه بخواهند بفرایند، با دختری بی نام و نشان روبرو می شوند که بعداً نقطه عطفی در داستان و زندگی این زوج می گردد. این فیلم در فضای رئالیستی شروع و در ادامه رها می گردد و مخاطب به تدریج متوجه می گردد با فیلم دیگری روبرو است.

وی با بیان اینکه تم فیلم با موضوع هویت و موارد کامل نماینده هویت است، اضافه نمود: در واقع در بی رویا عواملی را که با هویت یک انسان سروکار دارند (کامل نماینده و دگرگون نماینده هویت)، به نمایش گذاشتم.

وزیردفتری در پاسخ به اینکه آیا بی رویا ادامه فیلم کوتاه هایش است یا خیر، گفت: به نوعی ادامه فیلم های کوتاهم است اما کمی جسورانه تر. البته معتقدم کار کردن چنین فیلمی در سینمای ایران جسورانه است، چراکه علاوه بر اینکه فضای متفاوتی دارد اما فیلم برای مخاطب هم به شمار میرود یعنی فیلمی نیست که در فاصله گرفتن از مخاطب، این تفاوت را ایجاد کند. برای من مهم بود که قصه، هرچند کمی پیچیده است اما بتوانم پله به پله بتوانم مخاطب را با این قصه پیچیده همراه کنم. این، تجربه ای است که نمی توان در فیلم های کوتاه انجامش داد و برای خودم هم خیلی مجذوب کننده بود، چون چند سالی بود که می خواستم فیلمنامه بلندی کار کنم و به فیلمنامه ای رسیدم که مجذوب کنندهیت های اینگونه دارد. بعلاوه فیلمسازی جهت سختی است و به ویژه فیلم اول ساختن، بسیار سخت است و به همین علت فیلمنامه ای را کار کردم که برای خودم هم هیجان انگیز باشد تا علیرغم این سختی ها، آن را پیش ببرد.

وی در شرح تهیه نمایندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی در بی رویا بیان نمود: در جشنواره ای فیلم کوتاهی که با فیلم مثل به آدم حضور داشتم با هومن سیدی که هیات داوران بود، آشنا شدم و همان زمان به من گفت هر وقت خواستم فیلم بلند بسازم، یاریم می نماید. وقتی قرار شد یک فیلمنامه را کار کنم، با ایشان هم صحبت کردم و به وسیله هومن سیدی با آقای سعدی آشنا شدم. وقتی فیلمنامه بی رویا را نوشتم، آن را با آقای سعدی مطرح کردم و کمی که جلو رفتیم، آقای سیدی هم فیلمنامه را خواند و خوششان آمد به کار اضافه شد. اگرا ین دو نفر نبودند، عملاً فیلمی ساخته نمی شد، چراکه با سرمایه خودشان این فیلم فراوری شده است.

این فیلمساز جوان درباره بازیگران بی رویا نیز گفت: شادی کرم رودی که نقطه عطف فیلم بر مبنای خودش طراحی شده است، از ابتدا حضور داشت و چون برایم مهم بود که تا جایی که بتوانم با عوامل حرفه ای فیلم را جلو ببرم تا اکران خوبی هم داشته باشد و به همین علت در این زمینه خوش شانسی آوردم. فکر می کنم متن فیلمنامه در شکل گیری این فرایند مهم بود. ابتدا صابر ابر و بعد طناز طباطبایی به فیلم اضافه شدند و بسیار در ساختن فیلم یاری کردند و معتقدم هر سه نقش، بسیار چالش برانگیز است. طراحی نقش ها از حیث اجرا متفاوت بود، یعنی سرراست نیست که بازیگر بتواند آن را اجرا کند و نوعی فازبندی و پیچیدگی خاصی دارد و کاراکترها درگیر آن می شوند و بازیگرها حوصله و صبوری کردند تا به آن برسند.

وزیر دفتری در سرانجام توضیح داد: یکی از چالش هایم در بی رویا، شکل گیری شخصیت ها بود و فکر می کنم نقش های متفاوتی از صابر ابر، طناز طباطبایی و شادی کرم رودی خواهید دید، چراکه تا به امروز در چنین فضایی از اینها فیلمی دیده نشده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2050

به "توضیحات آرین وزیردفتری درباره شکل گیری نقش های پیچیده صابر ابر و طناز طباطبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات آرین وزیردفتری درباره شکل گیری نقش های پیچیده صابر ابر و طناز طباطبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید