بازبینی و احتمالی تغییر قانون آفساید به وسیله یوفا پس از گل امباپه به اسپانیا

به گزارش صبح مهریز، گل جنجال آفرین مهاجم تیم ملی فوتبال فرانسه به اسپانیا در لیگ ملت های اروپا، یوفا را به فکر اعمال تغییر در مقررات مربوط به آفساید گیری انداخته است.

بازبینی و احتمالی تغییر قانون آفساید به وسیله یوفا پس از گل امباپه به اسپانیا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نشریه آاِس اسپانیا، گل دوم تیم ملی فرانسه برابر اسپانیا در فینال لیگ ملت های اروپا که با وجود قرار داشتن زننده گل کیلیان امباپه در موقعیت آفساید سالم اعلام شد، آنقدر بازتاب رسانه ای داشت که اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را مجاب به بازبینی مقررات مربوط به آفسایدگیری نموده است.

پس از بازی بسیاری از کارشناسان داوری نظر VAR برای سالم اعلام کردن گل را صحیح دانستند، زیرا طبق قوانین پاس ارسالی برای امباپه قبل رسیدن به او در میانه راه به خاطر تأثیر عمدی آخرین مدافع حریف (اریک گارسیا) مصداق آغاز مجدد گردش توپ بوده و پاس بازیکن خودی محسوب نمی گردد. در حقیقت کارشناس مدعی شدند اگر گارسیا کاری به توپ نداشت و به آن ضربه نمی زد گل امباپه آفساید بود. این ادعای آنها اما خود باعث شکل گیری جنجال هایی شده است، چرا که عملاً مدافع آخر تیم ها را از بیم از بین بردن تله آفساید گیری وادار به خودداری از کوشش برای زدن توپ می نماید ضمن اینکه برای آن بازیکن تشخیص در آفساید بودن یا نبودن مهاجم حریف در حین بازی به خصوص در آفساید های میلیمتری عملاً غیرممکن است. به همین علت این استدلال که تأثیر خفیف گارسیا به توپ تله آفساید گیری اسپانیایی ها را از بین برده، غیرمنطقی جلوه داده شده است.

روبرتو روزتی رئیس کمیته داوران یوفا که هفته گذشته تصمیم آنتونی تیلور داور انگلیسی فینال لیگ ملت ها را براساس قوانین موجود درست دانست، اکنون اعتراف نموده است که تعبیر موجود در ارتباط با قانون آفساید با ماهیت و اصل این قانون در تناقض است، قانونی که بازیکنان یک تیم را از قرار گفتن در موقعیت آفساید منع می نماید. او گفت: موضع یوفا این است که راه حلی برای برطرف این تناقض پیدا و از طریق آن هدف نهایی که اجرای صحیح قانون آفساید است عملی گردد و روح بازی لطمه نخورد. به همین علت هم من با همکارانم در فیفا و اتحادیه بین المللی فوتبال (IFAB به عنوان نهاد قانونگذار فوتبال) تماس هایی داشته ایم تا رسیدگی به قانون آفساید را در دستورکاری هیئت ارزیابی اتحادیه بین المللی فوتبال قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1873

به "بازبینی و احتمالی تغییر قانون آفساید به وسیله یوفا پس از گل امباپه به اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازبینی و احتمالی تغییر قانون آفساید به وسیله یوفا پس از گل امباپه به اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید