کپیتال گیت، خمیده ترین سازه دنیا در ابوظبی

به گزارش صبح مهریز، کپیتال گیت در شهر ابوظبی قرار گرفته است و از این پس همچون موزه لوور ابوظبی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر معرفی می گردد. در زیر آفتاب پرنور، آسمانخراشی با دیوارهای شیشه ای که Capital Gate نام دارد در حالی که مردم در حال ورود و خروج از لابی جادار آن هستند در نور خورشید می درخشد.

کپیتال گیت، خمیده ترین سازه دنیا در ابوظبی

بالاتر از مردم، در ارتفاعی که قابل دیدن هستند، تمیز نمایندگان پنجره ها که با طناب و مهار آویزان شده اند با مهارت تمام در حال تمیز کردن 728 پنل شیشه ای مجزای برج هستند، پنل هایی که به طور ویژه برای ظاهر نامتعارف این سازه طراحی شده اند.

این صخره نوردان را می توان هر روزه در حال تمیز کردن پنجره های الماس-شکل ساختمان دید که در اطراف برج دائماً در حال تغییر موقعیت خود هستند. تیمی 12 نفره از این افراد هر ماه دو بار نمای شیشه ای برج Capital Gate را تمیز می نمایند.

آسمانخراش یا برج نامیدن این سازه 35 طبقه ای با طول 164.7 متر در ابوظبی به طور کامل ماهیت Capital Gate را روایت نمی کند.

درخواستی که از مهندسان و معماران این سازه شد این نبود که عظیم ترین یا بلندترین سازه این حوالی را طراحی نموده و بسازند، اما هدف این بود که، به گفته احمد المنصوری، مهندس ارشد برج Capital Gate و مدیر بخش مهندسی شرکت Abu Dhabi National Exhibitions، قوانین معماری را به چالش کشیده و سازه ای بسازند که ابوظبی را در نقشه دنیای قرار دهد.

نزدیک به 10 سال گذشته و برج مذکور هنوز هم کج ترین و خمیده ترین سازه دست بشر در دنیا است که نام آن در رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده.

این بنا 18 درجه به سمت غرب کج شده که پنج برابر زاویه برج کج پیزا در ایتالیاست و 17 طبقه فوقانی آن نیز از لبه سازه بیرون زده و هزاران تن فشار را به هسته اصلی آن وارد می نمایند.

المنصوری در وصف این برج می گوید:

طبیعت می خواهد که این برج ویران شود. همه چیز در خصوص این برج باعث می شود که به سمت سقوط پیش برود اما طراحی طوری است که سقوط متوقف شود.

کپیتال گیت اولین در دنیا

فشار جاذبه ای که در نتیجه یک کجی 18 درجه ای ایجاد شده توسط اولین هسته پیش-خمیده دنیا که از 15.000 متر مکعب بتن تقویت شده با 10.000 تن فولاد تشکیل شده خنثی می شود.

این هسته به طور عامدانه با کمی اختلاف از مرکز ساختمان ساخته شده اما با بالا رفتن سازه رفته رفته راست می شود که باعث فشرده تر شدن بتون و قدرت بخشیدن به آن، و همچنین تغییر جهت آن به حالت عمودی با اضافه شدن بار و وزن هر طبقه می شود.

برج Capital Gate همچنین با 490 ستونی که بیش از 30 متر در عمق زمین فرو رفته اند راست نگه داشته می شود. المنصوری می گوید:

ما دو بخش از ستون ها را ایجاد کردیم که یکی عمیق تر از دیگری است.

با هم این دو نیرویی خنثی نماینده ایجاد نموده اند که ساختمان را راست نگه می دارد. این برج خانه 15 طبقه اداری، 4 رستوران و کافه و یک هتل به نام Andaz Capital Gate است.

این هتل که نزدیک به 200 اتاق دارد در طبقه سی و سوم خود دارای یک سوئیت بسیار لوکس ریاست جمهوری است که در بالاترین زاویه انحنای برج (18 درجه) واقع شده است. جولیا گیمادیووا، از کارکنان هتل می گوید:

به خاطر شکل ساختمان، هر اتاق در هتل متفاوت از بقیه است.

یک مرکز مهم معماری

بسیاری از سازه های اصلی شهر همزمان با برج Capital Gate ساخته شده اند، از جمله برج های اتحاد، ساختمان الدار و پارک سرگرمی دنیای فراری.

اخیراً نیز شهر ابوظبی بدنبال ساخت گنبد شناور در سال 2017 که موزه لوور ابوظبی را در خود دارد، به مأمنی برای دوستداران هنر و معماری تبدیل شده است.

در حالی که همیشه ابوظبی در زمینه توریسم تحت الشعاع دبی قرار داشته اما توانسته نام خود را به عنوان مرکز فرهنگی امارات متحده عربی تثبیت سازد.

در هتل Andaz، هنر و طراحی به شکل عامدانه منعکس نماینده فرهنگ اماراتی است، از فضای طبقه اول سازه که آثار مختلفی از هنرمندان محلی را در خود دارد تا مبلمان و طرح های اثاثیه و پارچه ها.

اسد هارون پاکستانی که یکی دیگر از کارکنان هتل است در این باره می گوید: ابوظبی هیچگاه دبی نخواهد شد زیرا نمی خواهند که این طور شود.

اگر بخواهید برای چند شب بیایید و دیوانه شوید، پس دبی مقصد شما خواهد بود. اما اگر واقعاً می خواهید با فرهنگ امارات متحده عربی آشنا شوید ابوظبی مکانی است که باید بیایید.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 947

به "کپیتال گیت، خمیده ترین سازه دنیا در ابوظبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کپیتال گیت، خمیده ترین سازه دنیا در ابوظبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید