چادویک بوزمن درگذشت؛ کارنامه کوتاه اما پربار پلنگ سیاه

به گزارش صبح مهریز، چادویک بوزمن بازیگری که بابت حضور در فیلم سینمایی پلنگ سیاه (Black Panther) به شهرت رسید و در کارنامه حرفه ای اش ایفای نقش چهره های مشهور و برجسته سیاه پوستی چون جکی رابینسون، جیمز براون و تورگود مارشال را داشت روز آدینه هفته گذشته در سن 43 سالگی درگذشت.

چادویک بوزمن درگذشت؛ کارنامه کوتاه اما پربار پلنگ سیاه

براساس بیانیه ای که در حساب کاربری اینستاگرام این هنرپیشه منتشر شد او از سال 2016 متوجه شد به سرطان روده عظیم مبتلاست؛ این بیماری در سال 2016 در مرحله سوم خود قرار داشت و ظاهرا پس از آن نیز فرایند رو به پیشرفتی را طی نموده است. طبق همین بیانیه اینستاگرامی چادویک بوزمن در منزل خود در کنار همسر و خانواده اش جان سپرد.

ظاهرا بسیاری از آثاری که این بازیگر سیاه پوست در سال های اخیر روی پرده برده در دوران بیماری او ضبط شده بودند. فیلم هایی چون مارشال (Marshall)، پلنگ سیاه، دو فیلم از مجموعه انتقام جویان (The Avengers) و 5 هم خون (Da 5 Bloods) از جمله آثاری هستند که این هنرپیشه سیاه پوست هم زمان با بیماری، شیمی درمانی و جراحی های متعدد در آن ها به ایفای نقش پرداخت.

خبر مرگ چادویک بوزمن باعث شگفتی و اندوه میان طرفداران این بازیگر و بسیاری از چهره های مطرح هنری و مدنی شد. از جمله این چهره ها فرزند مارتین لوتر کینگ جونیور فعال مدنی مشهور سیاه پوستان بود که بوزمن را بازیگری دانست که با ایفای نقش چهره ها و رهبران مطرح سیاه پوست تاریخ را روی پرده نقره ای سینما زنده کرد.

اپرا وینفری نیز تهیه کننده و مجری مشهور تلویزیونی شجاعت و قدرت این بازیگر درگذشته را تحسین کرد و او را یک انسان نجیب بااستعداد نامید.

چادویک بوزمن در طول دوران فعالیتش نقش های مهم متعددی را برعهده داشت. او در سال 2013 نقش جکی رابینسون اولین بازیکن سیاه پوست لیگ اصلی مسابقات بیس بال را در فیلم 42 (42) بازی کرد. ایفای نقش جیمز براون خواننده برجسته سیاه پوست که 50 سال فعالیت تاثیرگذار مستمر در حوزه موسیقی داشت و از چهره های مهم قرن بیستم موسیقی در آمریکا بود در فیلم سینمایی برخیز (Get on Up ) که یک درام زندگینامه ای است و سال 2014 اکران شد از جمله آثار مهم دیگر این بازیگر بود.

بوزمن در سال 2017 در فیلم سینمایی مارشال به ایفای نقش پرداخت و به تورگود مارشال وکیل مطرح آمریکایی و اولین سیاهپوستی که عضو دادگاه عالی ایالات متحده شد زندگی دوباره بخشید.

اما با وجود همه این نقش های مهم آنچه چادویک بوزمن را به یک چهره مشهور تبدیل کرد حضور در فیلم ابرقهرمانی پلنگ سیاه و ایفای نقش تچالا پادشاه کشور واکاندا بود. این فیلم ابرقهرمانی مارول فروشی قابل توجه داشت، به تحسین شده ترین فیلم این استودیو تبدیل شد، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد و در عمل یک تحول عظیم در فرهنگ سینمای بدنه اصلی نیز به حساب آمد.

  • پلنگ سیاه برای جایزه بهترین فیلم اسکار 2019 خیز برداشت

پلنگ سیاه اولین فیلم عظیم ابرقهرمانی بود که یک آفریقایی تبار را به عنوان نقش اصلی خود به خدمت گرفت. این اثر همچنین اولین فیلم ابرقهرمانی عظیم بود که بخش مهمی از تیم بازیگران، نویسنده و کارگردان خود را نیز از میان سیاه پوستان انتخاب نموده بود.

به این ترتیب می توان ادعا کرد پلنگ سیاه یک لحظه امیدبخش و پرافتخار برای اغلب آمریکایی-آفریقایی هایی بود که به سینما می فرایند. هنگام پخش فیلم بسیاری از این مخاطبان با لباس های خاص به سالن ها رفتند و در عمل فیلم فراتر از یک اثر معمولی به نوعی محصول الهام بخش تبدیل شد.

برایان هالگلند فیلم نامه نویس شناخته شده که کارگردان و فیلم نامه نویس فیلم 42 بود و یکی از نقش های مهم بوزمن را به او پیشنهاد کرد پس از مرگ این بازیگر درباره اش گفته است که او به مردان محکم و پراعتمادبه نفس دهه 1970 همچون جین هکمن و کلینت ایستوود شباهت داشت. به گفته هالگلند، بودن در کنار بوزمن حس بودن در کنار انسانی قدرتمند را به انسان منتقل می کرد.

چادویک آرون بوزمن در تاریخ 29 نوامبر سال 1976 (مقارن با 8 آذر سال 1355) در شهر اندرسون ایالت کارولینای جنوبی به دنیا آمد. چادویک در میان سه پسر خانواده کوچکترین پسر بود. مادر او کارولین پرستار بود و پدرش لروی در یک کارخانه نساجی به فعالیت مشغول بود.

عظیمترین برادر چادویک یعنی دریک یک واعظ بود و برادر دیگر او کوین رقصنده ای بود که در چندین نمایش به ایفای نقش پرداخت. چادویک از زمان دبیرستان یک بازیکن بسیار مشتاق بسکتبال بود اما پس از آنکه دوست و هم تیمی اش با شلیک گلوله کشته شد از بسکتبال دست کشید و رو به نوشتن آورد.

چادویک بوزمن در آن سال ها کوشش کرد احساسات خود را به وسیله نوشتن چیزی که در آینده دریافت نوعی نمایش نامه بوده است بروز دهد. او در ادامه جهت زندگی اش تصمیم گرفت کارگردان گردد و برای پیگیری این رویا وارد رشته کارشناسی هنرهای زیبا در زمینه کارگردانی در دانشگاه هاروارد شد.

بوزمن پس از فارغ التحصیلی در تعدادی تئاتر و سپس سریال های تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت. به مرور زمان و با علاقه مندترشدن این هنرپیشه به حوزه بازیگری در سال 2008 از نیویورک به لس آنجلس نقل مکان کرد.

بوزمن از سال 2008 تا سال 2020 سال هایی کوتاه اما پربار را در قامت یک بازیگر پرشور و جاه طلب پیش برد و عاقبت به عنوان یکی از چهره های مشهور و مستعد هالیوود معاصر شناخته شد. آخرین فیلم چادویک بوزمن ریشه سیاه مارینی (Ma Raineys Black Bottom) است که از شبکه نت فلیکس پخش خواهد شد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1202

به "چادویک بوزمن درگذشت؛ کارنامه کوتاه اما پربار پلنگ سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چادویک بوزمن درگذشت؛ کارنامه کوتاه اما پربار پلنگ سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید