پیشینه کوتاه برند گپ، غول آمریکایی فراوری کننده پوشاک

به گزارش صبح مهریز، گپ Gap به عنوان یکی از شرکت های اصلی فراوری کننده پوشاک در آمریکا شناخته می گردد که خواستگاه اصلی اش سن فرانسیسکو است. اولین فروشگاه گپ توسط دونالد فیشر Donald Fisher و همسرش دوریس فیشر Doris Fisher در سال 1969 راه اندازی شد.

پیشینه کوتاه برند گپ، غول آمریکایی فراوری کننده پوشاک

گپ Gap به عنوان یکی از شرکت های اصلی فراوری کننده پوشاک در آمریکا شناخته می شودکه خواستگاه اصلی اش سن فرانسیسکو است. در اینمقاله می خواهیم با هم نگاهی به فرایند رشد این برند از از تاسیس اولین فروشگاه درسان فرانسیسکو تا تبدیل شدنش به یکی از بزرگترین کمپانی های فراوری پوشاک در سرتاسرجهان بیندازیم.

بنیان گذاران گپ

اولین فروشگاه گپ توسط دونالد فیشر Donald Fisher و همسرش دوریس فیشر Doris Fisher درسال 1969 بازگشایی شد. دونالد توسعه دهنده املاک و مستغلات بود که همیشه ایده یفروش لباس در فروشگاه های زنجیره ای برایش جذابیت داشت.او در اصل به دنبال جذب نسلجوانی از خریداران بود که به دنبال خرید اجناس ارزان، راحت و ماندگار مانند شلوارجین هستند.

اولین فروشگاه او در نزدیکی دانشگاه سنفرانسیسکو بود. شیوه جلب مشتری او اینطور بود که در فروشگاه موسیقی پخش میکرد و به صورتغیرمستقیم جوان ها را برای خرید شلوارهای جین به سمت فروشگاه خودش میکشاند. متاسفانه،دونالد شروع خوبی نداشت و خیلی زود به آستانه ورشکستگی رسید و مجبور شد که سهامخود را به نازل ترین قیمت ممکن بفروشد.

به فروش رسیدن سهام ظرف چند روز او را متعجب کرد.دونالد متوجه شد که تقاضای کافی برای محصولات وجود دارد اما قیمت نقش تعیینکننده ای در این معامله بازی می نماید. بنابراین تصمیم گرفت که همان فرایند پیشین رادوباره تکرار کند. این بار با این تفاوت که جین ها در سایزهای مختلف موجود شدند و قیمت هارا پایین نگه داشته شدند تا نسل جوان و دانشجو بتوانند از پس خرید کردن آنهابربیایند.

حالا قضیه فرق کرد. او می توانست مقدار زیادی ازاجناس خود را طی چند روز به بفروشد. به این ترتیب او تصمیم گرفت که فروشگاه هایبیشتری را باز کند. فروشگاه هایی با دیوارهای رنگی که فضای داخلی شان را صدایموسیقی پر میکرد و باعث سرگرمی و نشاط خریداران می شد. دو سال بعد از بازگشاییاولین فروشگاه، گپ توانست درآمد سالانه تقریباً 2.5 میلیون را به ارمغان بیاورد.با شناخته تر شدن برند، فروشگاه های بیشتری در سطح امریکا بازگشایی شدند. به طوری کهتا سال 1976 درآمد حاصل از فروش محصولات گپ به 100 میلیون رسید. این مقدار چهلبرابر عددی بود که تا پنج سال پیش ازاین زمان به دست آورده بود. تعداد فروشگاه هابه 180 فروشگاه در 21 ایالت رسید.

اجناس محدود سایزها و رنگ های متنوع

تمرکز ویژه گپ در فروشگاه های خود بر روی اینموضوع بود که آن ها اجناس محدودی را در فروشگاه هایشان عرضه می کردن اند اما همیناجناس محدود را در سایزها و رنگ های متنوعی ارائه می دادند. تا سال 1980 فروش آن هاسه برابر شد مو درآمد سالیانه شرکت به نزدیک 305 میلیون دلار رسید.

تا خاتمه سال 1970، گپ خط فراوری لباس های خود راراه اندازی نموده بود که در فروشگاه های خود آن ها را عرضه می کرد. در سال 1980برند گپ 45 درصد فروش فروشگاه ها را به خود اختصاص می دادند. خیلی زود آن هامحصولات گپ را به مهم ترین محصول قابل فروش در فروشگاه ها تبدیل نموده و سایرمحصولات را در پس زمینه قراردادند.

فقط گپ بفروشیم

دریافت این تصمیم برای آن ها چالش بزرگی بود وممکن بود آینده فروشگاه را به مخاطره بیاندازد چرا که آن ها در ابتدا با فروش نام هایمشهور شروع نموده بودند. اما نتیجه موفقیت آمیز بود. در سال 1987 آن ها به درآمد یکمیلیارد رسیدند و عدد فروشگاه های آن ها به بیش از 95 فروشگاه در سرتاسر آمریکارسید.

آن ها همچنین چند برندزیر شاخه دارند که از آن جمله می توان به Bananarepublic و Old Navyو برند بچگانه گپ اشاره نمود که تمرکز آنها بر روی گروه خاصی ازخریداران بود و لباس های مورد علاقه آن ها را فراوری و عرضه می کردند. از آن زمانبه بعد، گپ جهت موفقیت خود را تا تبدیل شدن به بزرگترین خرده فروشی جهان به شکلصعودی طی کرد. در سال 2008 شرکت گپ، 130 هزار کارمند در بیش از 3050 فروشگاه درسرتاسر جهان داشت. امروزه فروشگاه های گپ در بیش از 50 کشور جهان حضور دارند.

در سال 2012، درآمد سالیانه گپ 15 میلیارد دلار بود که سود خالص آن به یک میلیار دلار می رسید. شرکت Gap یکی از شرکت هاییاست که جهت رو به رشد خود را در طول تاریخ بسیار سریع طی نموده است.

این بود داستان موفقیتشگفت انگیز شرکتی که کار خود را از یک فروشگاه واحد که مشکل پیدا کردن مشتری داشت شروع کرد و به یکی از معتبرترین نام های تجاری درجهان تبدیل شد.

گروه مد و پوشاک خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1412

به "پیشینه کوتاه برند گپ، غول آمریکایی فراوری کننده پوشاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشینه کوتاه برند گپ، غول آمریکایی فراوری کننده پوشاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید