فاز تازه بازسازی پل دختر کرج آغاز می گردد

به گزارش صبح مهریز، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، فاز نو بازسازی پل دختر کرج آغاز می گردد.

فاز تازه بازسازی پل دختر کرج آغاز می گردد

فریدون محمدی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: قرارداد بازسازی پل دختر کرج با پیمانکار نو بسته شده و بعلاوه پیمانکار تجهیز کارگاه نموده است و قرار از شنبه هفته آینده بازسازی این پل آغاز گردد. این فاز از بازسازی شامل اقدامات اجرایی برای نجات بخشی پایه از آسیب های بوجود آمده و ایجاد سازه های نگهبان است.

او اضافه نمود: پیش بینی ها حاکی از این است که این پل در حین بازسازی ممکن است دچار آسیب گردد، بنابراین شورای فنی وزارتخانه میراث فرهنگی در دو جلسه با ما و بازدید از پل دختر به این نتیجه رسیدند که ایجاد سازه نگهبان الزامی است. بعد از ایجاد سازه نگهبان این پل وارد مرحله دیگری از بازسازی می گردد و در این مرحله طاق بازسازی خواهد شد.

محمدی پیرامون اینکه فاز نو بازسازی پل دختر کرج آغاز می گردد، اضافه نمود: سال گذشته اعلام کردیم که بازسازی پل ممکن است یک ساله تمام گردد، اما با توجه به اقدامات صورت گرفته و آنالیز های فنی و کارشناسی معین شد که سطح آسیب های این پل از آنچه پیش بینی نموده بودیم خیلی بیشتر است، بنابراین ممکن است بازسازی این پل بیش از یک سال و حتی دو سال طول بکشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه قطعا بازسازی پل دختر هزینه زیادی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر بحث هزینه بازسازی این پل تاریخی مطرح نیست و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی استان البرز عزمشان را جزم نموده اند که اعتبارات لازم برای بازسازی پل دختر را تأمین نمایند و از سوی منابع ملی و منابع استان نیز این اطمینان به ما داده شده که اعتبارات بازسازی این پل تأمین می گردد و الان نگرانی درباره هزینه بازسازی پل دختر وجود ندارد. نکته مهم در بازسازی این پل آن است که عملیات اجرایی و اقدامات بازسازیی مطابق با برنامه ریزی های شورای فنی وزارتخانه میراث فرهنگی مبنی بر ایجاد سازه نگهبان پیش برود.

پل دختر یا پل شاه عباسی کرج که در دروه سلجوقی پی ریزی شده و در دوران صفوی بازسازی و تکمیل شده است در بخش خاوری شهر کرج و در ابتدای ورودی محله حصار کرج واقع شده و نزدیک به 61 متر طول و بیش از هفت متر پهنا دارد و در اسفند سال 1379 با شماره 3501 به ثبت ملی رسیده است، اما ثبت آن تا به امروز یاریی به حفظ و احیای این پل ننموده و تعرض های انسانی و عوامل مخرب محیطی چهره آن را روز به روز فرسوده تر از گذشته نموده است.

اولین بار در سال 1386 زنگ خطر برای پل دختر کرج به صدا عایدی و نگرانی هایی برای تخریب و از بین رفتن این پل بوجود آمد. هرچند اعلام خبر بازسازی آن در مهر سال 1388 خیال را تا حدی آسوده میکرد، ولی در طول یک دهه گذشته، آنچه این پل تجربه کرد بیشتر از بازسازی و حفاظت، فرسودگی و تخریب بود؛ عوامل انسانی و محیطی دست به دست هم داده بودند تا موجب تخریب پل شوند. بعد از 10 سال دوباره زنگ خطر برای این پل تاریخی به صدا در آمد و این هشدار داده شد که این پل علاوه بر بازسازی به توجه و پایش های مستمر احتیاج داشته است.

خاتمه در آذر سال 1399 بخشی از این پل فرو ریخت و در همان زمان فریدون محمدی، مدیر میراث فرهنگی استان البرز و علی اصغر مونسان، وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بازسازی اضطراری پل درست یک روز بعد از ریزش آن خبر دادند، اما حدود چهار ماه طول کشید تا در 31 فروردین 1400 مدیرکل میراث فرهنگی البرز خبر دهد که فرآیند بازسازی پل تاریخی کرج آغاز شده است. این در حالی بود که گزارش میدانی از این پل تاریخی در اردیبهشت سال 1400 خبری از بازسازی پل دختر کرج نمیداد.

در شهریور سال 1400 دوباره خبر ریزش پل دختر کرج بر سر زبانها افتاد که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با بیان اینکه سطح رویی پل به منظور تکمیل عملیات بازسازیی برداشته شده، این خبر را تکذیب نموده و گفته بود: در حال حاضر با نظر کارشناسی و در راستای اجرای عملیات بازسازی و برطرف نواقص بخش زیرین، سطح رویی پل بطور موقت به وسیله پیمانکار برداشته شده است. با مساعد شدن شرایط جوی و تکمیل طرح بازسازیی عملیات وارد فاز اجرایی شد و در صورت احتیاج بازسازیگران شکاف سطح را گسترده تر خواهند کرد.

در آذر 1400 دوباره بازسازی این پل تاریخی متوقف شد و کمبود اعتبار را بهانه آوردند. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه بخشی از عملیات بازسازی پل دختر صورت گرفته، ولی طاق زنی و ادامه فرایند بازسازی این سازه تاریخی به علت تخصیص ندادن اعتبار متوقف شده است، گفته بود: برای تکمیل بازسازی پل دختر بین یک ونیم تا سه میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که در شرایط فعلی تامین آن ساده نیست.

در تیر سال 1401، سید هادی احمدی روئینی، مدیر کل حفظ و احیا بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته بود: هزینه بازسازی پل دختر کرج 4 تا 5 میلیارد تومان برآورد شده است که عملیات آن حداقل یک سال طول میکشد. این پل بخشی از شهر است و حتما باید شهرداری در خصوص هزینه ها یاری کند و در این زمینه تعهدی هم داشته است. بعلاوه از اعتبارات وزارتخانه و از محل اعتبارات استانی میراث فرهنگی برای بازسازی پل استفاده می گردد؛ البته وقف نامه ای هم موجود است که نشان می دهد برای هزینه های پل موقوفه هایی وجود دارد که با اوقاف در این مورد صحبت شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 مرداد 1401 بروزرسانی: 27 مرداد 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2137

به "فاز تازه بازسازی پل دختر کرج آغاز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز تازه بازسازی پل دختر کرج آغاز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید