طرز تهیه لُکونه دزفولی؛ مقوی و خوشمزه

به گزارش صبح مهریز، امروز قصد داریم طرز تهیه لُکونه دزفولی را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید. لُکونه از غذا های بسیار قدیمی، مقوی و خوشمزه دزفول است که نه تنها طرز تهیه اش بلکه نامش هم دارد به فراموشی سپرده می گردد.

طرز تهیه لُکونه دزفولی؛ مقوی و خوشمزه

مواد لازم:

آرد گندم: 2 پیمانه

نخود لپه شده و پخته: 1 پیمانه

پیازچه همراه با برگ: 2 دسته

کشمش: 1 پیمانه

روغن مایع: ترجیحاً روغن کنجد

مایه خمیر: 1 قاشق چای خوری

نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

در ابتدا در حدود 15 دقیقه کشمش ها را در آب خیس می کنیم.

پیازچه ها را خوب شسته و ریز خرد می کنیم. نخود های لپه شده را می پزیم به طوری که له نگردد.

کشمش و پیازچه و نخود لپه و مایه خمیر و ادویه را به آرد اضافه می کنیم سپس آب اضافه می کنیم. مقدار آب باید به حدی باشد که مایه رقیق گردد به طوری که با ملاقه از مایه برداریم.

مایه را کاملاً هم می زنیم و سپس در ظرف را گذاشته و یک ساعت صبر می کنیم تا مایه برسد.

روغن را کاملاً داغ می کنیم. مقداری از مایه را با ملاقه برداشته و در تابه و به صورت ورقه ای نازک پهن می کنیم.

یک طرف آن که برشته شد طرف دیگر آن را برمی گردانیم. بزرگی لکونه ها معمولاً باید به مقدار بشقاب غذاخوری باشد.

نکته مهم: لکونه ها را پس از سرخ شدن و از تابه بیرون آوردن به صورت جداگانه روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا در آبکش چوبی قرار دهید تا روغن آن گرفته گردد.

خواص لکونه دزفولی

نخود موجود در این غذا دارای لیسین Lycine، سیستین Cystine، تریپتوفان، گالاکتین، ساکاروز، دکستروز و سلولز، ماده روغنی، ویتامین های A، B1، B2، C، D، E، کاروتنوئیدها، مواد معدنی نظیر مس، آهن، بور، لیتیوم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، اسیداگزالیک، اسیدمالیک و اسیداستیک است.

نخود باعث کاهش التهاب در بدن شده و به پیشگیری و درمان سرطان و تومور یاری می نماید. بعلاوه فولات موجود در نخود نقش مهمی در ایجاد و ترمیم DNA داشته و از این طریق باعث جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی می گردد. مقادیر بالای فیبر موجود در حبوبات از جمله نخود خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد.

ویتامین C موجود در این غذا به اسم یک آنتی اکسیدان قوی عمل نموده و سلول های بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت نموده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

پیازچه موجود در این غذا عاملی آنتی باکتریال و ضدویروس است که برای مبارزه با آنفلوانزا، عفونت های ویروسی و سرماخوردگی ها بسیار عالی است، این سبزی باارزش به طور طبیعی، سیستم تنفسی را وادار می نماید ترشحات را دفع کند.

خواص لکونه دزفولی از منظر طب سنتی

این غذا خون ساز بوده و به واسطه داشتن نخود برای افزایش مقدار اسپرم و درمان ناباروری در مردان استفاده می گردد بعلاوه به حفظ تناسب اندام و پیشگیری از ریزش مو و پوکی استخوان یاری می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1731

به "طرز تهیه لُکونه دزفولی؛ مقوی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لُکونه دزفولی؛ مقوی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید