راهکارهای درمان انواع زخم در خانه

به گزارش صبح مهریز، یک فرد ممکن است بتواند یک زخم جزئی را در خانه درمان کند. با این حال، در صورت آسیب شدیدتر که شامل شکستگی استخوان یا خونریزی زیاد است، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

راهکارهای درمان انواع زخم در خانه

درمان زخم باز

فردی با زخم باز همیشه باید به این مراحل دقت کند:

دست ها را با صابون و آب تمیز بشویید، زیورآلات و لباس ها را از اطراف زخم دور کنید. به زخم فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. پس از بند آمدن خونریزی، زخم را با آب تمیز و محلول نمکی تمیز کنید، سپس دقت کنید که آیا زخم در معرض اجسام آلوده قرار گرفته است یا خیر. در صورت امکان، برای جلوگیری از عفونت، پماد آنتی بیوتیک روی زخم بمالید بعد از آن زخم را با یک پارچه تمیز ببندید.

فرد باید هر 24 ساعت یک بار زخم خود را بررسی کند. بانداژ را برداشته و زخم را ضد عفونی کند، سپس روی زخم را خشک کند و یک باند چسبی تمیز یا چسب زخم به آن بزند. اگر یک زخم را زیاد ببندید می تواند باکتری ها را به دام بیندازد و سبب عفونت بیشتر شود. بنابراین، اگر زخمی دارید که امکان عفونت آن وجود دارد یا عفونت کرده است، آن را باز بگذارید، مرتب پاک کنید تا عفونت برطرف شود.

پس از درمان زخم، روش های مختلفی می توانند سبب بهبودی سریع تر شود.

روش هایی برای بهبود سریع تر زخم

در این جا برخی از روش ها و درمان های جایگزین وجود دارد که افراد می توانند برای بهبود سریع تر زخم ها از آن ها استفاده کنند:

پماد آنتی باکتریال

یک فرد می تواند زخم را با چندین پماد ضد باکتری بدون نسخه (OTC) درمان و به جلوگیری از عفونت کمک کند. این کار همچنین می تواند به بهبود سریعتر زخم کمک کند.

مردم اغلب از پماد های ضد باکتری OTC برای زخم های جزئی استفاده می کنند، اما شاید نیاز به استفاده از آن نداشته باشید. همچنین می توانید از وازلین به عنوان یک مانع برای محافظت از زخم استفاده کنید چرا که حتی بهتر از باند ضد آب عمل می کند.

گیاه آلوئه ورا از خانواده کاکتوس ها، حاوی ماده ای که هم از نظر ویتامین ها و هم از مواد معدنی غنی است. آلوئه ورا حاوی گلوکومانان است، ماده ای که به بازسازی سلولی کمک می کند و سبب می شود بدن کلاژن تولید کند. این ماده، پروتئینی است که منجر به بهبودی زخم می شود.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2019 نشان می دهد که آلوئه ورا و ترکیبات آن می تواند سبب بهبود زخم شود. از طرفی شواهد کلی نشان می دهد که این گیاه برای بهبود زخم سوختگی های درجه یک و دو نیز موثر می باشد. آلوئه ورا می تواند به حفظ رطوبت و یکپارچگی پوست کمک کند و در عین حال التهاب را کاهش دهد و از عفونت زخم جلوگیری کند.

می توانید لایه نازکی از ژل را روی ناحیه زخم شده بمالید. همچنین می توانید زخم را با بانداژ آغشته به ژل آلوئه ورا بپوشانید تا به بهبودی سریع آن کمک کنید.

درمان زخم عمیق در خانه با عسل

عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. بسکمک از مردم از قدیم الایام از این ماده در درمان زخم استفاده می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که عسل به طور قابل توجهی در بهبود سریع زخم ها موثر است. همچنین سبب کاهش تشکیل اسکار می شود و از رشد باکتری در زخم ها و سوختگی های حاد جلوگیری می کند.

عسل زخم های عمیق را بهتر از سایر روش های درمانی التیام می بخشد، اما نسبت به درمان های معمول سبب عفونت بیشتر در زخم های بعد از عمل می شود. قبل از استفاده از عسل حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است که خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد التهابی می باشد. زردچوبه می تواند در به بهبود سریع تر زخم ها موثر باشد. تحقیقات نشان داده که کورکومین موجود در این ادویه منجر به تحریک تولید فاکتور های رشد دخیل در روند بهبود زخم می شود. همچنین کورکومین روند ترمیم زخم را تسریع می کند.

از سوی دیگر در تحقیقات آمده که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند تولید کلاژن را در محل زخم افزایش دهد.

برای استفاده از خواص زردچوبه جهت درمان زخم در خانه میتوانید آن را با آب گرم مخلوط کند تا به شکل خمیر در آید. سپس خمیر را روی زخم بمالید و آن را با یک باند تمیز بپوشانید.

درمان زخم عمیق در خانه با سیر

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. چندین آزمایش بالینی، اثربخشی سیر را در درمان زخم ها ثابت کرده اند. عصاره سیر از پتانسیل بهبود زخم برخوردار است.

تحقیقی در سال 2018 با استفاده از سیر به درمان زخم موش ها پرداخت. نتیجه این تحقیق نشان داد که پماد حاوی 30 درصد سیر در مقایسه با وازلین سبب افزایش رشد فیبروبلاست ها می شود. فیبروبلاست ها بخشی جدایی ناپذیر از مواد برای ترمیم بافت هستند؛ بنابراین استفاده از سیر تاثیر مثبتی بر درمان سریع تر زخم دارد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ماده به نام مونولورین است که یک اسید چرب با خواص ضد میکروبی است. گفته میشود که اسید های چرب موجود در روغن های گیاهی نقش مهمی در کمک به بهبود زخم ها دارند. شما می توانید از روغن نارگیل روی زخم استفاده کنید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش بیابد.

روغن نارگیل بکر می تواند به بهبود زخم کمک کند. می توانید از این ماده به عنوان مانعی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به عفونت روی زخم استفاده کنید.

علائم عفونت زخم شامل موارد زیر است:

اگر ناحیه اطراف زخم گرم است، زخم ترشحات زرد یا سبز داشته باشد. یا بوی نامطبوعی متصاعد کند، رگه های قرمز روی پوست اطراف زخم ظاهر شود، همه و همه نشان از عفونت زخم است. گاهی نیز در موارد شدید عفونت می تواند همراه با تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ همراه باشد. پزشک اغلب از آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم مبتلا به عفونت استفاده می کند. همچنین ممکن است فرد نیاز به واکسن کزاز داشته باشد.

افراد همیشه باید کل دوره آنتی بیوتیک را سپری کنند، حتی اگر علائم عفونت دیگر وجود نداشته باشد. این روش درمانی عفونت را به طور کامل از بین می برد و از مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک جلوگیری می کند.

باید گفت زخم های باز جزئی ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشند. با این حال، افراد باید زخم را تمیز کرده و با استفاده از یک باند تمیز آن را پانسمان کنند. اما یک زخم ناپاک پیش ساز عفونت باکتریایی است. هنگامی که زخم تمیز شد، چندین تکنیک برای تسریع روند بهبود وجود دارد که شامل استفاده از پماد های ضد باکتری، زردچوبه، آلوئه ورا، سیر و روغن نارگیل می شود.

در صورت بزرگ بودن زخم فرد باید فورا در پی کمک پزشکی باشد. پزشک ممکن است برای بستن زخم و اطمینان از تمیز بودن آن از بخیه استفاده کند. به طور کل مراجعه به پزشک برای درمان در اولویت قرار گرفته است و موارد مذکور برای زمانی است که دسترسی به پزشک وجود ندارد و تنها راه نجات درمان های خانگی است.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 مهر 1401 بروزرسانی: 7 مهر 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2160

به "راهکارهای درمان انواع زخم در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای درمان انواع زخم در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید