درباره کوپروز چه می دانید؟

به گزارش صبح مهریز، این روزها خبرهای زیادی درباره عوارض فرآورده های آرایشی و بهداشتی می شنویم. یکی از مهم ترین موارد منع استفاده از فرآورده های لایه بردار، ابتلا به نوعی ضایعه عروقی از نوع کوپروز است. در این مقاله درباره این عارضه بیشتر می خوانید.

درباره کوپروز چه می دانید؟

درباره کوپروز چه می دانید؟

این روزها خبرهای زیادی درباره عوارض فرآورده های آرایشی و بهداشتی می شنویم. یکی از مهم ترین موارد منع استفاده از فرآورده های لایه بردار، ابتلا به نوعی ضایعه عروقی از نوع کوپروز است. در این مقاله درباره این عارضه بیشتر می خوانید.

کوپروز نوعی بیماری پوستی طولانی و پیشرفت نماینده است که در آن مجراهای ریز خونی، زیر پوست صورت منبسط شده و حالت قرمز ناخوشایندی به صورت می دهد. این بیماری بیشتر در صورت و به ویژه روی بینی و گونه ها شایع است. گرچه تمامی افراد 20 تا 70 ساله ممکن است به این بیماری مبتلا شوند اما احتمال بروز آن در افرادی که پوست روشنی دارند و پوست شان به راحتی قرمز می گردد، بیشتر است. از سوی دیگر، زنان بیش از مردان به این ناراحتی دچار می شوند.

علایم و نشانه ها

نشانه های کوپروز کمابیش نسبت به مرحله ای از بیماری که فرد در آن واقع شده است، فرق دارد. نکته قابل توجه این است که باید بیماری را پیش از آنکه علایم آن شدید گردد، درمان کرد چون در غیر این صورت نشانه های شدیدتر آن روی صورت ظاهر شده و پاک شدنی هم نیست. از جمله نشانه های بروز کوپروز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرخی صورت؛ حساس شدن پوست؛ ظهور رگ های خونی روی بینی و گونه ها؛ سرخ شدن سریع و آسان گونه ها، بینی، چانه و پیشانی؛ ظهور دانه های سفت سرخ رنگ روی بینی، گونه، چانه و پیشانی؛ خشک، سرخ و تحریک شدن مداوم چشم ها و در مواردی که بیماری شدت می یابد، ترشحات بینی شدیدتر شده و سبب بروز برجستگی های گوشی می گردد که همان رینوفیما است و احتیاج به جراحی زیبایی دارد.

چه کسی در خطر است؟

بیشتر افرادی که رنگ پریده ای دارند یا والدین آنها به کوپروز دچار بوده اند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. از جمله عواملی که احتمال ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهند، می توان به موارد زیر اشاره نمود: گرما، تماس با لامپ های برنزه نماینده و در معرض نور مستقیم آفتاب بودن؛ تغییرات ناگهانی دما؛ تغییرات هورمونی در دوران یائسگی یا بارداری؛ نوشیدن نوشیدنی های گرم، الکل و غذاهای ادویه دار؛ عمل زیبایی بینی؛ مصرف کورتیزول و البته گفتنی است که دلایل اصلی کوپروز هنوز ناشناخته است.

راه های پیشگیری

تا حد ممکن در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید، به ویژه اگر پوست روشنی دارید. حتما از یک کرم ضدآفتاب با اس.پی.اف حداقل 15 هم در زمستان و هم در تابستان بهره ببرید.

از رفتن به منطقه ها بادخیز، منطقه های که درجه هوا در آنجا بسیار متغیر است یا دمای هوا بسیار بالاست، خودداری کنید. اما در صورتی که مجبور به رفتن هستید حتما از صورت تان محافظت کنید.

استرس را تا حد ممکن از خود دور نموده و آرام باشید. رفتن به سونا و حمام های بسیار داغ را به حداقل برسانید. نوشیدنی هایی مانند قهوه، الکل، نوشیدنی های داغ و خوردن غذاهای ادویه دار را کم کنید. کشیدن سیگار را کنار بگذارید چون نیکوتین موجود در سیگار فعالیت عروق خونی را مختل می نماید. برای شستن صورت، از آب ولرم، صابون های ملایم و بی بو بهره ببرید. از مصرف محصولات مراقبت نماینده پوست که حاوی اسیدها و الکل اند، اجتناب کنید. در صورتی که متوجه شدید احتمالا به کوپروز مبتلا شده اید حتما به پزشک مراجعه نموده تا پیش از پیشرفته شدن بیماری آن را درمان کنید.

به هیچ وجه مهم نیست که شما در چه مرحله ای از بیماری هستید، شما باید همواره از کرم های مرطوب نماینده برای پوست های خشک و حساس بهره ببرید. این نوع محصولات پوست را در برابر تغییرات دمایی و آلودگی ها حفظ می نمایند. از سوی دیگر، بعضی مواد گیاهی که درون این کرم ها هستند، برای پوست شما مناسب اند. نوشیدن چای سبز هم برای مبتلایان به کوپروز بسیار مناسب است.

محققان آمریکایی پس از آزمایش های مکرر متوجه شدند کرم های حاوی چای سبز تا 70 درصد قرمزی صورت را برطرف می نمایند و از التهابات می کاهند. گذاشتن برش های نازک خیار روی پوست هم اثر آب رسانی دارد و هم قرمزی ناشی از کوپروز را برطرف می نماید. خوردن آناناس هم مفید است. در آناناس آنزیمی به نام بروملین وجود دارد که موجب انحلال تجمعات سلول های خونی شده و به اسم التیام بخش عمل می نماید. برگ های سبز کاهو هم دارویی خوب برای برطرف سرخی صورت است. شما می توانید برگ های سبز کاهو را بکوبید، به مدت 30 دقیقه روی پوست صورت تان بگذارید و با آب سرد بشویید.

درمان دارویی و زیبایی

کوپروز واقعی نباید با سرخی هایی که مسبب آن هیجانات، استرس های روزمره و ... هستند، اشتباه گرفته گردد. کوپروز شامل شبکه ای از مویرگ های سرخ رنگی است که روی بینی یا گونه ها در زیر پوست منبسط شده و ایجاد سرخی زیر پوستی می نمایند. علت اصلی آن هم مسائل در جریان خون است. البته کوپروز در بیشتر موارد ارثی است. افرادی که مبتلا به کوپروز هستند نباید هرگز کیسه بکشند و در هنگام اصلاح صورت و آرایش باید مراقب مویرگ های حساس باشند تا صدمه نبینند. تنها یک راه درمان غیردارویی دارد و آن هم سوزاندن تک تک مویرگ های قابل دید از طریق برق یا اشعه لیزر زیر نظر متخصص است. در مصر قدیم برای درمان کوپروز از رنگ ها استفاده می کردند. آنها معتقد بودند هر رنگ یک گرایش ویژه دارد که واکنش سلول معینی را برمی انگیزد. برای مثال، رنگ سبز آرام نماینده است و التهابات را کاهش می دهد. پس می تواند سرخی صورت را به مرور زمان درمان کند. آرایشگران هم اکنون برای برطرف موقتی کوپروز از مقداری کرم سبز رنگ برای قسمت سرخ صورت استفاده می نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1813

به "درباره کوپروز چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره کوپروز چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید