انواع مدل های شومینه

به گزارش صبح مهریز، شومینه از گذشته تا به امروز به عنوان یک وسیله گرمایشی زیبا و جذاب مورد استفاده گرفته است. این وسیله نه تنها فضای خانه را گرم می کند بلکه به عنوان یک عنصر دکوراتیو زیبایی فضای اتاق را دوچندان می کند. در حال حاضر با توجه به اهمیت ویژه دکوراسیون داخلی طراحان و معماران ایده های جدیدی برای تزئین دیوار شومینه ارائه می دهند. دیوار شومینه را می توان با آجرهای رنگی، سنگ مصنوعی، سنگ طبیعی و … تزئین نمود و آن را به یک نقطه کانونی تبدیل کرد. یک روز سرد زمستانی را تصور کنید که کنار شومینه در حال نوشیدن قهوه هستید. حسی که در این لحظه به شما دست می دهد دلپذیر و دوست داشتنی است و آرامش خاصی به شما می بخشد. تعبیه شومینه در طراحی اتاق نشیمن یکی از ایده های کهن است که همیشه در عصر حاضر نیز صندلی خود را حفظ نموده و طراحی مدرن آن مورد استقبال قرار گرفته است. امروزه شومینه در طرح ها و مدل های گوناگون و با استفاده از مصالح مختلف ساخته می گردد. برخلاف شومینه های قدیمی که با سوختن چوب و ذغال فضای اتاق را کمی آلوده می کردند و دود آنها منجر به سیاه شدن سقف و دیوارها می شد، شومینه های امروزی فضایی ایمن و پاک ایجاد نموده و تا حد ممکن با توجه به مدل خود منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند. در زمستان می توان از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی استفاده نمود و در تابستان نیز از زیبایی آن لذت برد. در این نوشته از ما به معرفی موارد مهم در خرید شومینه، مدل های مختلف آن و نحوه عملکرد آنها می پردازیم تا با آگاهی از آنها مدلی مناسب و بهینه در مصرف سوخت انتخاب نمائید. با ما همراه باشید.

انواع مدل های شومینه

خانه هایی که در طراحی دکوراسیون آنها از شومینه استفاده شده، فضایی آرام و دنج دارند. طراحی یک شومینه زیبا و ایده آل توانایی و خلاقیت یک طراح ماهر را نشان می دهد و جذابیت منحصر به فردی در فضا ایجاد می کند. خانه هایی که در مناطق سردسیر بنا نهاده شده اند برای تامین گرمایش خود از شومینه استفاده می کنند. با استفاده از شومینه یک پناهگاه ایمن در خانه ایجاد شده که می توان در کنار آن نشت و با آرامش تمام به نوشیدن قهوه پرداخت. اهمیت این وسیله گرمایشی به اندازه ای است که افراد به جای خرید بخاری نسبت به خرید و نصب شومینه اقدام می کنند. در گذشته شومینه ها در اشکال معمولی و با استفاده از مصالحی مانند آجر و سنگ ساخته می شدند اما در حال حاضر با خلق ایده های نو طراحی شومینه شکل دیگری به خود گرفته و امروزه شاهد شومینه های شیشه ای دیواری و زمینی بسیار شیک و مدرن هستیم. شومینه هایی که هم اکنون به بازار عرضه می شوند به مقدار قابل توجهی از هدررفت انرژی گرمایی جلوگیری می کنند و منجر به کاهش هزینه های قبوض می گردند. برای بعضی از صاحب خانه ها خرید یک شومینه خوب در اولویت واقع شده است زیرا این عنصر دکوراتیو نه تنها گرمایش اتاق را تامین می کند بله نمای آن را دلنشین تر و دنج تر نشان می دهد. بنابراین اگر خواستار دکوراسیونی آرامش بخش هستید و به دنبال مکانی دنج برای نوشیدن قهوه در منزل می شد، طراحی خانه خود را با نصب شومینه اجرا کنید. آرامش و حسی که توسط شومینه منتقل می شود قابل مقایسه با هیچ سیستم گرمایشی نیست.

نکات مهم در خرید شومینه

  • اگر برای تفکیک فضای خانه خود به دنبال یک راه چاره هستید، شومینه بهترین راه چاره است. با نصب یک شومینه زیبا می توانید فضای اتاق نشیمن را از آشپزخانه یا اتاق پذیرایی جدا نمائید.
  • اگر خانه خود را به سبک مدرن طراحی نموده اید، شومینه های مدرن را انتخاب نمائید. شومینه های مدرن را می توان هم در فضاهای کوچک و هم در فضاهای بزرگ نصب نمود. در حال حاضر تنوع شومینه ها به حدی بالاست که می توان برای هر نوع فضا یک شومینه ایده آل تهیه نمود.
  • در حال حاضر نوع جدیدی از شومینه ها به نام شومینه های هوشمند به بازار عرضه شده اند که قابلیت تنظیم دما را به طور اتوماتیک دارند و منجر به بهینه سازی مصرف سوخت می شوند.
  • شیشه هایی که برای شومینه ها انتخاب می شوند از جنس سکوریت و نشکن هستند، بنابراین هیچ نگرانی در خصوص انها نداشته باشید.
  • شومینه های دیواری را می توان با قاب مزین نمود، اینگونه نمای دکوراسیون داخلی منزل شما جذاب تر خواهد شد.
  • اگر دوستدار شومینه سنتی هستید در مرحله سفت کاری ساختمان نسبت به تعبیه آن اقدام نمائید و فضایی ویژه برای آن در نظر بگیرید. این در حالی است که بعضی از شومینه های مدرن را به راحتی می توان در مرحله نازک کاری نصب نمود.

انواع شومینه

شومینه سنگی

شومینه سنگی هم در گذشته و هم در دنیای مدرن امروز هواداران بسیاری به خود جذب نموده است. این مدل شومینه برای افرادی که به زندگی روستایی و مصالح طبیعی علاقمند هستند مورد پسند واقع می شود. در خانه های مدرن شومینه سنگی بیشتر جنبه تزئینی دارد و به ندرت برای گرم کردن خانه کاربرد دارد. سوخت این شومینه ها اغلب چوب یا ذغال است و میزان شعله را می توان با کم یا زیاد آنها تنظیم نمود. از معایب این شومینه ها ایجاد دوده و سیاه شدن سقف یا دیوار است. همچنین در صورت در دسترس نبودن چوب یا ذغال نمی توان از آنها استفاده نمود، در اینصورت فضای اتاق در زمستان سرد خواهد شد.

شومینه گازی

شومینه گازی همانطور که از نامش پیداست سوخت خود را از گاز شهری تامین می کند. قبل از نصب این نوع شومینه باید مکان مناسبی در اتاق برای آن اختصاص داد، مکانی که به لوله گاز متصل بوده و مسئله ای در گازگشی وجود نداشته باشد. قیمت شومینه گازی در بازار به همراه هزینه نصب 1500000 الی 6000000 تومان است و نصب آن توسط افراد مجرب و حرفه ای صورت می گیرد. شومینه گازی در دو مدل ال سی دی و ساده فراوری و توسط شرکت های مختلف به بازار عرضه می شود. این شومینه مجهز به دودکش برای خروج گازهای آلاینده از اتاق است. نکته ای که هنگام نصب این مدل شومینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مراحل ساخت آن در مرحله سفت کاری ساختمان انجام می شود. قیمت شومینه گازی دیواری نسبت به شومینه گازی ساده گران تر است.

شومینه الکلی

این نوع شومینه از الکل به عنوان سوخت استفاده می کند و احتیاجی به دودکش ندارد زیرا الکل در اثر سوختن دوده ایجاد نمی کند. در دکوراسیون خانه های امروزی از شومینه الکلی به عنوان یک المان دکوراتیو برای زیباسازی فضا استفاده می شود. شعله های این شومینه به صورت نامنظم و کاملاً طبیعی می سوزند و نمایی بسیار زیبا و آرامش بخش به تصویر می کشند. نصب شومینه های الکلی به دو صورت دیواری یا رومیزی و بدون احتیاج به نصاب حرفه ای امکان پذیر است. یکی از مزایای استفاده از این شومینه ها تمیز کردن آسان آنها و رفع نمودن لکه و آلودگی توسط یک دستمال مرطوب است. شومینه الکلی از ژل یا بیواتانول مایع به عنوان سوخت استفاده می کند که هیچ کدام از آنها مواد مضر ایجاد ننموده و سلامتی ساکنین را به خطر نمی اندازد. میزان گرمایش این عنصر دکوراتیو به اندازه گرم گردن منازل بزرگ نیست و بیشتر از آن به عنوان وسیله تزئینی استفاده می شود.

شومینه برقی

همانطور که از نام این شومینه ها پیداست، آنها با انرژی الکتریکی کار می کنند در نتیجه به عنوان شومینه ای امن که هیچ نوع مواد آلاینده فراوری نمی کند در نظر گرفته می شوند. در صورت استفاده از این شومینه ها فضای اتاق تمیز و فاقد آلودگی خواهد بود و هیچ گونه مواد مضر در اتاق ایجاد نخواهد شد. هر چند آتش به شکل نمادین در این شومینه ها به نمایش در می آید اما گرمایی که توسط این وسیله گرمایشی ایجاد می شود می تواند یک اتاق با متراژ متوسط را گرم کند. شومینه برقی یک وسیله ایده آل برای تامین گرماست که به میزان قابل توجه در مصرف انرژی صرفه جویی می کند و تمام انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل می کند. این شومینه بازده 100 درصدی دارد و هزینه های مربوط به مصرف انرژی را کاهش می دهد. شومینه هایی نظیر شومینه گازی و هیزمی حرارت زیادی را تلف می کنند اما در شومینه برقی هیچ گونه اتلاف انرژی صورت نمی گیرد. شومینه هایی که با انرژی برق کار می کنند نمایی دکوراتیو دارند و در آنها از لامپ های ال ای دی برای شعله نمادین استفاده می شود. این شومینه ها برای انسان و محیط زیست مضر نیستند و با استفاده از لامپ های کم مصرف ال ای دی میزان هزینه ها را کاهش می دهند. در حال حاضر قیمت شومینه برقی در بازار حدود 1000000 الی 4000000 تومان است. شومینه برقی نوعی وسیله گرمایشی ایمن و بی خطر است که آسایش و راحتی را در منزل به ارمغان می آورد.

شومینه هیزمی

شومینه های هیزمی که در حال حاضر استفاده از آنها در ویلاها رایج شده، بر اساس دکوراسیون داخلی محل مورد نظر در انواع مدل ها ساخته می شوند. آنها با استفاده از مصالحی مانند گچ، آجر، سنگ، سیمان و … ساخته شده و دارای کوره و منقل هستند. شومینه هیزمی از جمله قدیمی ترین مدل شومینه است که سوخت آن به وسیله هیزم تامین می شود. هیزم از جمله متریال هایی است که حس زیبای طبیعت را در خانه تداعی می کنند و شعله های ناشی از سوخت آن فضایی دنج، گرم و صمیمی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده یا دوستان فراهم می کند. هیزم در آتشدان قرار می گیرد و دود ناشی از اشتعال آن به وسیله دودکش به بیرون خانه منتقل می شود. امروزه این شومینه ها بیشتر در ویلاها و خانه باغ ها به چشم می خورند.

شومینه چدنی

شومینه هایی که بدنه آنها از جنس چدن ساخته می شود، شومینه چدنی نامیده می شوند. از این شومینه ها در خانه های مدرن و کلاسیک استفاده می شود. قیمت شومینه چدنی به نسبت بقیه شومینه ها بالاتر است اما زیبایی بی نظیر و متفاوتی به فضا می بخشند. این شومینه ها زیبایی سبک ویکتوریایی را به تصویر می کشند و کانونی دنج و گرم برای دورهمی های محبت آمیز یا خانوادگی فراهم می کنند. سوخت این شومینه ها از هیزم یا گاز است که هر دو مواد آلاینده فراوری می کنند. از این رو برای خروج دود و گازهای سمی به بیرون از دودکش استفاده می شود. میزان هدررفت حرارتی توسط این شومینه ها برخلاف شومینه های برقی و الکلی بسیار بالاست.

قیمت انواع شومینه

شومینه ها از متریال های مختلف ساخته می شوند و با توجه به جنس و مدل قیمت گذاری می شوند. برند نیز فاکتور دیگری برای معین قیمت شومینه است. اگر به بازار مراجعه کنید با برندهای مختلف رو به رو می شوید. این برندها با توجه به کیفیتی که برای ساخت شومینه در نظر می گیرند قیمت های متفاوتی دارند. انتخاب یک شومینه باکیفیت باعث صرفه جویی مالی در طولانی مدت می شود، همچنین اگر از نوع برقی انتخاب شود به محض استفاده، کاهش چشمگیری در هزینه ها اتفاق خواهد افتاد. فروشندگان شومینه ضمانتنامه دو ساله به مشتریان عرضه می کنند که بعد از نصب به مدت دو سال اگر عملکرد شومینه با مشکل مواجهه شد، شرکت فراوریی تعویض و یا تعمیر آن را به عهده می گیرد. قیمت شومینه از 1000000 الی 6000000 تومان تخمین زده می شود. به زودی در سایت ما انواع برندهای شومینه به همراه قیمت به شما مشتریان عزیز معرفی خواهند شد تا با آشنایی از آنها نسبت به یک خرید ایده آل و مناسب اقدام نمائید.

خرید و نصب شومینه در سراسر کشور

هنگامی که تصمیم به خرید شومینه برای منزل خود می گیرید، به دکوراسیون فضا و متراژ آن توجه کنید. سپس با توجه به سلیقه و بودجه خود نسبت به خرید و نصب شومینه اقدام نمائید. در سراسر کشور مراکز و کنندگی های بیشماری در حوزه فروش شومینه مشغول به فعالیت هستند. به زودی در این سایت این مراکز معرفی خواهند شد و شما می توانید به وسیله وبسایت با انواع مدل ها و جنس ها آشنا شوید و انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 649

به "انواع مدل های شومینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع مدل های شومینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید