6 مرکز دانشگاهی کشور به تجهیزات پیشرفته علوم شناختی مجهز شد

به گزارش صبح مهریز، تهران- خبرنگاران- ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی از تجهیز 6 مرکز دانشگاهی و به سیستم ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه های شناختی حمایت کرد.

6 مرکز دانشگاهی کشور به تجهیزات پیشرفته علوم شناختی مجهز شد

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی خبرنگاران از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئول کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی معاونت علمی اعلام کرد: این اقدام در راستای تمرکز بر تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیز آزمایشگاهها و آماده سازی ابزارها و زیرساختهای مورد احتیاج حوزه علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی انجام می گردد و به عنوان یک اولویت در راهبرد ستاد صندلی ویژه ای دارد.

محمدحسین مقامی ادامه داد: ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی می کوشد با فراهم آوردن زمینه های حمایتی، فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی گسترده تری را برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و متخصصان در حوزه های علوم شناختی مهیا کند و گامی عملی در امر تربیت کارشناسان آزمایشگاهی در حوزه های علوم شناختی برداشته گردد.

وی اظهار کرد: با حمایتهای این ستاد، 6 مرکز درمانی و دانشگاهی به دستگاهها و تجهیزات پیشرفته از جمله سیستم ثبت فعالیت های الکتریکی مغز (الکتروانسفالوگرام) 64 کاناله مجهز شدند.

به گفته مقامی، در راستای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل های بالقوه در سطح مراکز علمی و تخصصی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی آزمایشگاه مشترک علوم شناختی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی این استان ایجاد و به بعضی از تجهیزات و فناوری های پیشرفته از جمله به دستگاه رهگیر چشمی مجهز شد؛ سیستم رهگیر چشمی وسیله ای برای معین موقعیت چشم وحرکات آن است و در تحقیقات بر روی سیستم بینایی در آزمایشگاه های علوم اعصاب و روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: با حمایت های ستاد آزمایشگاه مشترک علوم شناختی این دو مرکز آموزش عالی سال گذشته به دستگاههای ثبت سیگنال های عصبی، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و نیز دستگاه ثبت فعالیت های مغزی مجهز شد.

مقامی با اشاره به فعالیت های ستاد برای توسعه علوم شناختی گفت: ستاد از یک سو سیاست تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات در حوزه علوم شناختی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و از سوی دیگر دانش علوم شناختی در مراکزعلمی و دانشگاهی توسعه و گسترش یابد.

وی سایر اقدامات ستاد در این حوزه را برشمرد و گفت: با حمایت ستاد آزمایشگاه عصب شناختی بیمارستان تخصصی روانپزشکی روزبه تهران و دانشگاه خوارزمی نیز به دستگاه الکتروانسفالوگرام 64 کاناله (ثبت فعالیت های الکتریکی مغز) و آزمایشگاه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به دستگاه های رهگیر چشمی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مجهز شدند و با هدف ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی یک دستگاه الکتروانسفالوگرام 64 کاناله (ثبت فعالیت های الکتریکی مغز) برای تجهیز آزمایشگاه شناختی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در اختیار این نهاد علمی - آموزشی نهاده شد.

براساس این گزارش، یاری به ارتقای امنیت ملی کشورمان با استفاده از علوم و فناوری های شناختی در عرصه های ملی و بین المللی، یکی از اولویت های جدی ستاد محسوب می گردد و به واسطه حمایت های این ستاد بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد احتیاج طرح های تحقیقاتی و علمی در داخل کشور ساخته و تامین می گردد و کوشش های وسیع با هدف کاهش وابستگی ها و صرفه جویی های ارزی در این زمینه همچنان ادامه دارد.

به اعتقاد مدیران ارشد ستاد علوم شناختی، توانمندی در تامین زیرساخت ها و ابزارهای مورد احتیاج ارائه کنندگان خدمات شناختی یکی از الزامات موفقیت برنامه های توسعه و تعالی ارائه خدمات شناختی در کشور محسوب می گردد.

علمی ** 9340** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 210

به "6 مرکز دانشگاهی کشور به تجهیزات پیشرفته علوم شناختی مجهز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 مرکز دانشگاهی کشور به تجهیزات پیشرفته علوم شناختی مجهز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید