3000 میلیارد ریال اعتبار بیابانزدایی، 50 نماد محیط زیستی برای ورزش

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران، حوزه محیط زیست این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین آنها را مرور خواهیم کرد.

3000 میلیارد ریال اعتبار بیابانزدایی، 50 نماد محیط زیستی برای ورزش

تداوم قاچاق سوخت در استانهای ساحلی

در نخستین روز از هفته جاری، معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه همچنان قاچاق سوخت در تمام استانهای ساحلی کشور تداوم دارد، گفت: اما میزان آن در سه ماهه نخست سال 94 نسبت به سال 93 کاهش یافته است.

دکتر پروین فرشچی اضافه نمود: در حال حاضر تمام استانهای ساحلی کشور درگیر قاچاق سوخت هستند و توقفی در این فرایند حاصل نشده است.

به گفته وی، در حال حاضر نیروی انتظامی مسئول کنترل و پیگیری، سازمان محیط زیست مسئول پیشگیری، سازمان بنادر و دریانوردی مسئول پاکسازی در صورت تخلیه سوخت در آبهای کشور است.

معاون دریایی سازمان محیط زیست توضیح داد: این سه دستگاه به علاوه استانداری ها، جلسات منظمی را برای پیشگیری و کنترل قاچاق سوخت در آبهای کشور داشته اند، اما عملا این اتفاق همچنان تداوم دارد.

فرشچی اظهارداشت: البته در سه ماهه نخست سال 94 نسبت به سال 93 میزان قاچاق سوخت در آبهای کشور کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال 93 بیش از یک میلیون بشکه سوخت قاچاق در خلیج فارس و دریای عمران تخلیه شد، اضافه نمود: در سال 94 تا به امروز این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 93 کاهش چشمگیری داشته است.

3000 میلیارد ریال اعتبار بیابانزدایی

روز یکشنبه معاون انسانی سازمان محیط زیست، گفت: دولت در امسال اعتبار سه هزار میلیارد ریالی برای بیابان زدایی، کشت گیاهان تثبیت نماینده خاک، کنترل فرسایش و احیا تالاب ها اختصاص داده است.

دکتر سعید متصدی، اضافه نمود: بروز گرد و غبار در کشور تحت تاثیر عوامل انسانی و عوامل طبیعی است و دو منبع داخلی و خارجی دارد.

به گفته وی، منبع داخلی فراوری گرد و غبار بر اثر افزایش بیابان ها و عدم توجه به منابع آبی و محیط زیست ایجاد می گردد و و منبع خارجی کانون های بیابانی کشورهای منطقه است.

معاون انسانی سازمان محیط زیست توضیح داد: سازمان محیط زیست با همکاری سازمان جنگلها، وزارت جهاد و وزارت نیرو در قالب ستاد ملی مقابله با گرد و غبار که زیر مجموعه شورای عالی محیط زیست است در حال اجرای برنامه های مشخصی برای مقابله با گرد و غبار است .

متصدی گفت: همچنین با تهیه سند ملی مقابله با گرد و غبار ظرف یکی دو ماه آینده گام های موثری در این زمینه برداشته می گردد.

وی با اشاره به دیگر مصوبات دولت در زمینه مقابله با گرد و غبار اضافه نمود: در اواخر سال 93 هم برای خوزستان و هم برای کل کشور مصوباتی برای مقابله با گرد و غبار تصویب شد.

معاون انسانی سازمان محیط زیست یادآور شد: همچنین برای مقابله با بحران های ناشی از گرد و خاک در وزارت کشور کارگروهی تشکیل شد.

6 تالاب کشور در شرایط حاد قرار گرفته است

در این روز مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: 6 تالاب به دلیل شرایط نامناسب در فهرست مونترال قرار گرفته است که کوشش می کنیم اسامی این تالاب ها از این فهرست، خارج شده و به شرایط عادی برگردد.

حمید گشتاسب اظهار کرد: در کشور 250 تالاب داریم که از بین آنها 84 مورد تالاب دارای اهمیت است که از این بین 24 تالاب بین المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار گرفته است.

وی توضیح داد: از این بین 6 تالاب در زمره فهرست مونترال قرار گرفته است که اصلاً فهرست مطلوبی نیست و باید کوشش کنیم با توجه به شرایط و موقعیت کشورمان اسامی این 6 تالاب از این فهرست خارج شده و به شرایط عادی برگردد.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به تهدیدهای مختلفی که تالاب های کشورمان را در معرض آسیب قرار دادند، گفت: تجاوز به حریم، گسترش بهره برداری های نامناسب از اراضی و تغییر کاربری های این تالاب ها و همچنین کم شدن منابع آب آنها شرایط نامطلوبی را به وجود آورده است.

گشتاسب اضافه نمود: برای نجات 20 تالاب کشور از این شرایط در قالب پروژه های تعریف شده منابع اعتباری گرفتیم و کوشش می کنیم تا خاتمه امسال بخشی از این تالاب ها را به شرایط مطلوب ارتقاء دهیم.

50 نماد جانوری و گیاهی برای 50 فدراسیون ورزشی

روز دوشنبه مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط زیست گفت: بر اساس تفاهم نامه سازمان محیط زیست با وزارت ورزش و جوانان قرار شده 50 فدراسیون ورزشی از 50 نماد جانوری و گیاهی استفاده نمایند.

محمد درویش، اضافه نمود: این اقدام به منظور حمایت ورزش از محیط زیست کشور و معرفی گونه های گیاهی و جانوری به جوانان انجام می گردد.

به گفته وی، در حال حاضر تنها یوزپلنگ در لیگ جهانی به عنوان نماد فوتبال کشور پذیرفته شده و به دلیل مشکلاتی که بانک سامان به عنوان اسپانسر تیم والیبال داشت درنا تنها در لیگ های داخلی نماد والیبال است و در لیگ جهانی از این نماد استفاده نمی گردد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط زیست گفت: بر اساس این تفاهم نامه تمام 50 فدراسیون ورزشی کشور از یکی از گونه های حیات وحش و یا گونه های گیاهی به عنوان نماد استفاده خواهند کرد.

درویش توضیح داد: به عنوان مثال از خرس قهوه ای به عنوان نماد فدراسیون کشتی، خرگوش نماد فدراسیون تنیس، کل نماد فدراسیون کوهنوردی، پلنگ نماد فدراسیون تکواندو و گربه وحشی به عنوان نماد فدراسیون بوکس استفاده خواهد شد.

وی اضافه نمود: همچنین امروز طی مراسمی با حضور وزیر ورزش و جوانان، روباه ترکمن به عنوان نماد فدراسیون ورزش های دانشگاهی معرفی می گردد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط زیست یادآور شد: همچنین فدراسیون ورزش های باستانی درخت سرو و فدراسیون ورزش بیماری های خاص نیز از درخت شمشاد به عنوان نماد استفاده خواهند کرد.

برداشت از آبهای زیرزمینی در ایران دو برابر شرایط بحرانی در جهان

در این روز معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ذخایر آب تنها برای شرایط بحرانی است و برداشت از آنها نباید بیش از 20 درصد برسد گفت:در کشور ما گاهی تا 70 درصد نیز از آبهای زیرزمینی برداشت شده است.

دکتر احمدعلی کیخا در دومین همایش مدیریت ومهندسی تالاب ها که روز دوشنبه در سازمان محیط زیست برگزار گردید با بیان این مطلب اضافه نمود: مساحتی معادل 860 میلیون هکتار تالاب در سایت رامسر به ثبت رسیده که فرایند نابودی آنها بسیار نگران نماینده است.

کیخا با بیان اینکه سیاست ها، برنامه ها و پروژه هایی که تا به امروز برای تالاب ها انجام شد پاسخگو نبوده و نتیجه مطلوبی نداشته است گفت: بر اساس اعلام دبیر کل کنوانسیون رامسر سالانه به طور متوسط یک درصد از وسعت تالاب های جهان از بین می رود که چنانچه این فرایند نگران نماینده ادامه داشته باشد در آینده ای نزدیک تنها نامی از تالابها باقی خواهد ماند.وی با اشاره به شرایط نامناسب آبهای زیرزمینی توضیح داد: در 30 سال گذشته حدود 60 میلیون متر مکعب مازاد برداشت از منابع زیر زمینی اجرا شده اما در حال حاضر 150 میلیارد متر مکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی مطرح می گردد یعنی در حقیقت این منابع مانند معادن با نگاه بهره برداری صرف دیده می شوند.

کیخا با بیان اینکه آبهای زیرزمینی ذخایر احتیاجی هستند گفت: این ذخایر تنها برای شرایط بحرانی در نظر گرفته می گردد و برداشت از آنها نباید بیشتر از 20 درصد برسد و اگر به 40 درصد برسد شرایط بحرانی است این در حالی است که در کشور ما گاهی تا 70 درصد نیز از آبهای زیرزمینی برداشت شده است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به تغییر شرایط آب و هوایی در چند سال اخیر گفت: چنانچه خود را با این تغییرات تطبیق ندهیم و آن را باور نکنیم آینده نگران نماینده ای در انتظار محیط زیست کشور خواهد بود.

وی گفت: بر اساس قانون سازمان محیط زیست مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیر قابل جبران بر محیط زیست است اما در عمل بسیاری از سازمان ها و دستگاهها اقداماتی برخلاف نظر سازمان محیط زیست و برخلاف قانون انجام می دهند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین حفاظت از محیط زیست و بویژه تالاب ها یادآورشد: طرح حفاظت از تالاب های کشور در قالب لایحه ای به مجلس ارائه شده که امیدواریم به زودی به صورت قانون تصویب گردد.

آب شیرین کن های کشور مجوز محیط زیست ندارند

روز سه شنبه معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه شیرین کردن آب دریا برای تامین منابع آب باید آخرین گزینه باشد، گفت: هیچ یک از آب شیرین کن هایی که در حال حاضر در کشور فعال هستند، مجوز محیط زیست را ندارند.

دکتر سعید متصدی اضافه نمود: با توجه به اینکه آب شیرین کن ها اثرات بسیار زیادی را روی حوزه های زمینی و دریایی می گذارند حتما باید احداث آنها، ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.

به گفته وی، اما هیچ یک از آب شیرین کن هایی که در حال حاضر فعالیت می نمایند مجوز محیط زیست ندارند و در حقیقت به صورت غیرمجاز فعال هستند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست توضیح داد: البته آب شیرین کن های کوچکی که از سال های قبل در جزایر کیش و قشم فعال هستند به دلیل اینکه حجم بسیار کمی دارند و تامین نماینده احتیاجهای کم جوامع محلی هستند، معمولا در همان منطقه مطرح و ارزیابی می شوند.

متصدی گفت: اما به غیر از این آب شیرین کن ها که احتیاجی به ارزیابی سازمان محیط زیست ندارند، پروژه های عظیم شیرین کردن آب دریا حتما بایستی توسط سازمان محیط زیست مجوز بگیرد.

وی اضافه نمود: سازمان محیط زیست با آب شیرین کن های غیرمجاز برخوردهای قانونی نموده و فعالیت آنها را متوقف می نماید.

معاون انسانی سازمان محیط زیست تاکید نمود: به هیچ عنوان برای تامین احتیاجهای آبی کشور نباید در وهله اول به فکر استفاده از منابع جدید آب و شیرین کردن آب دریاها باشیم.

متصدی با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد مصارف آب در کشور ما در بخش کشاورزی با راندمان 40 درصد است، گفت: بهتر است در مرحله اول به فکر بهینه کردن مصرف آب در این بخش ها باشیم.

کاهش تعداد روزهای سالم در بهار 94 /ناسالم ترین روز بهار

آنالیز تطبیقی شاخص کیفیت هوا در تهران نشان می دهد تعداد روزهای سالم در بهار 94 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته و برتعداد روزهایی که تهران هوای ناسالم برای گروه های حساس داشته،اضافه نموده شده است.

در این روز سولماز احدی کارشناس واحد پایش و پژوهش این شرکت از فرایند افزایشی شاخص کیفیت هوا اطلاع داد و گفت: شاخص دیروز روی عدد 133 قرار داشته اما امروز شاخص روی عدد 146 قرار گرفته است و هوا از شرایط سالم خارج شده و تردد غیر ضروری و فعالیت بدنی شدید در این شرایط می تواند برای گروه های حساس، بیماران قلبی و تنفسی، بچه ها و سالمندان خطرناک باشد.

به گفته وی، از ابتدای سال تا به امروز شاخص کیفیت هوا 18 روز فراتر از حد مجاز قرار داشته است و ناسالم ترین روز 18 خرداد بوده که شاخص کیفیت هوا روی عدد 162 قرار گرفته است.

احدی گفت: پس از هجدهم خرداد که تا به امروز آلوده ترین روز سال بوده، امروز(26 خرداد) دومین روز آلوده سال 94 به شمار می رود و غلظت آلاینده ها در هوای تهران به ویژه ذرات معلق رو به افزایش است.

شاخص استاندارد برای کیفیت هوای شهر تهران عدد 100 است و زمانی که شاخص از این حد فراتر برود، وارد شرایط ناسالم شده است. طبق گزارش تطبیقی واحد پایش و پژوهش شرکت کنترل کیفیت هوا و بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه ها بیشترین غلظت ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون در منطقه 16 و بیشترین غلظت ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون در ایستگاه شادآباد در منطقه 16 ثبت شده است.

احدی از مقایسه تطبیقی شاخص کیفت هوا در سال 94 و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته اطلاع داد و گفت: نتایج آنالیز ها نشان می دهد تهران از ابتدای امسال تا امروز 59 روز سالم، 18 روز ناسالم برای گروه های حساس، 10 روز پاک و یک روز بسیار ناسالم را سپری نموده در حالی که در همین بازه زمانی در سال گذشته تهران 74 روز سالم، 7 روز ناسالم برای گروه های حساس و 7 روز پاک داشته است.

50 هزار هکتار بیابان زدایی

روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی بیابانزدایی مدیر کل امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه امسال اعتبار خوبی برای بیابان زدایی در نظر گرفته شده است، گفت: چنانچه این اعتبار اختصاص یابد، حدود 50 هزار هکتار بیابان زدایی اتفاق می افتد.

عباس کارگر اضافه نمود: شعار امسال روز جهانی بیابان زدایی، اهمیت غذایی در گرو خاک سالم است که به همین منظور سازمان جنگل ها و مراتع برای نگهداری و حفاظت از خاک در قالب برنامه های بیابان زدایی اقدام خوبی انجام خواهد داد.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع گفت: تا به امروز برای سال 94، 50 میلیارد تومان برای اجرای برنامه های بیابان زدایی در نظر گرفته شده اما هنوز اختصاص نیافته است.

کارگر گفت: به غیر از این مبلغ، اعتباراتی که برای احیای دریاچه ارومیه و مهار گرد و غبار در خوزستان در نظر گرفته شده در مجموع بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابان زدایی مشخص شده که اگر اختصاص یابد، توان سازمان جنگل ها و مراتع برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 7 میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی در کشور وجود دارد، گفت: برای هر هکتار بیابان زدایی، 2 میلیون تومان اعتبار احتیاج است بنابراین مساحتی که می توان بیابان زدایی کرد، بستگی کامل به میزان اعتبارات دارد.

کارگر توضیح داد: در سال گذشته 40 میلیارد تومان اعتبار برای بیابان زدایی در نظر گرفته شده بود، اما تنها 20 میلیارد تومان آن اختصاص داده شد و سازمان جنگل ها در مجموع توانست 20 هزار هکتار بیابان زدایی داشته باشد.

وی تاکید نمود: اولویت در امسال برای بیابان زدایی در کانون های بحرانی استان های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، خوزستان، هرمزگان، ایلام و غرب استان تهران است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 880

به "3000 میلیارد ریال اعتبار بیابانزدایی، 50 نماد محیط زیستی برای ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3000 میلیارد ریال اعتبار بیابانزدایی، 50 نماد محیط زیستی برای ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید