کرونا بیماری تنفسی است یا مشکل خونی؟

به گزارش صبح مهریز، مکانیزم و گرفتاری در بیماری کووید-19 ایجاد لخته خون در عروق ریز است که در ریه هم آمبولی های ریزی (وجود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ های ریوی ویا بافت شش ها) ایجاد می نماید؛ بنابراین ترومبوز هایی که در عروق می دهد و مکانیزم کووید-19 بیشتر عروقی است.

کرونا بیماری تنفسی است یا مشکل خونی؟

یک فوق تخصص بیماری های عفونی درباره بعضی مباحث در فضای مجازی مبنی بر ایجاد مسائل خونی و لخته خونی در بیماری کووید-19، گفت: قبلا فکر می کردند که کرونا عفونت حاد ریوی و تنفسی است، اما اکنون متوجه شدند که بیشتر مکانیزمی عروقی در همه بدن است از قلب گرفته تا سایر اندام های بدن و این خطرناک تر است.

دکتر مینو محرز، درباره بعضی اظهارات مبنی بر تاثیر کرونا بر روی خون و ایجاد لخته های خونی، گفت: کرونا در بدن و ریه مسائل عروقی ایجاد می نماید، نه خونی. به این صورت که لخته های عروقی ایجاد نموده و مکانیسم آن بیشتر در عروق است. البته ریه و سایر اندام های بدن را نیز گرفتار می نماید.

وی اضافه نمود: در همه اندام ها، رگ های خونی ریز وجود دارد که کرونا می تواند اختلالات عروقی ایجاد کند. در همه جای بدن عروق ریز وجود دارند؛ بنابراین مکانیزم بیماری کووید-19 این است که ترومبوز هایی (ایجاد لخته خون در دیواره داخلی یک ورید عمقی است) در عروق ریز ایجاد می نماید.

محرز ادامه داد: مکانیزم و گرفتاری در بیماری کووید-19 ایجاد لخته خون در عروق ریز است که در ریه هم آمبولی های ریزی (وجود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ های ریوی ویا بافت شش ها) ایجاد می نماید؛ بنابراین ترومبوز هایی که در عروق می دهد و مکانیزم کووید-19 بیشتر عروقی است.

محرز همچنین گفت: مکانیزم عمل کرونا اینگونه است که در عروق ریز ایجاد لخته و تورم می نماید. مانند بیماری های رماتیسمی که رگ های کوچک متورم می شوند. عروق ریز در همه جای بدن وجود دارند، در نتیجه در عروق لخته و تورم ایجاد شده و بیمار دچار مشکل می گردد.

اینکه بیماری بیشتر خودش را با سرفه نشان می دهد، به این دلیل است که وقتی در ریه این ترومبوز و آمبولی ایجاد گردد، علائم دارد و سرفه ایجاد می نماید. قبلا فکر می کردند که کرونا عفونت حاد ریوی و تنفسی است، اما اکنون متوجه شدند که بیشتر مکانیزمی عروقی در همه بدن است از قلب گرفته تا سایر اندام های بدن و این خطرناک تر است.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که این بیماری سکته های قلبی و مغزی ایجاد می نماید. البته در همه بیماران این اتفاق نمی افتد، بلکه بعضی نوع معمولی بیماری را می گیرند، اما در موارد شدید مکانیزم عملش می تواند به صورت ایجاد سکته نیز باشد.

در جوانان که عادت به کم خونی ندارند، یک دفعه تمام رگ های کوچک متورم شده و در بعضی از آن ها لخته های خونی ریز ایجاد می گردد و بر همین اساس فرد دچار سکته قلبی، مغزی و یا نارسایی شدید ریه می گردد.

محرز با بیان اینکه در حال حاضر از دارو های انعقادی هم در درمان کرونا استفاده می نمایند، گفت: البته مشکل این است که کرونا هم منجر به تورم رگ ها می گردد و هم لخته خونی ایجاد می نماید. این دارو ها بر روی ورم تاثیر ندارد.

دارو های انعقادی فقط از لخته شدن خون جلوگیری می نمایند. بر همین اساس در بیماران بدحال بعضا توانستیم از کورتون پاسخ بگیریم، اما جهان هنوز درمان مشخصی برای این بیماری ندارد.

وی همچنین گفت: این بیماری در بعضی افراد بدون علامت است و در بعضی افراد هم در تمام عروق اعضای حیاتی ترومبوز ایجاد می نماید؛ بنابراین بسته به شرایط بدن و ویروس، شدت و ضعف آن متفاوت است.

منبع: فرادید
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1046

به "کرونا بیماری تنفسی است یا مشکل خونی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا بیماری تنفسی است یا مشکل خونی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید