ویروس کرونا مغز را گرفتار می نماید!

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، تحقیقی جدید نشان می دهد ویروس کرونا پس از استنشاق شدن و گرفتار شدن در مخاط بینی، می تواند به مغز انسان برسد.

ویروس کرونا مغز را گرفتار می نماید!

این نخستین دلیل ثابت شده ای است که نشان می دهد ویروس کرونا می تواند به وسیله جهت مخاطی اعصاب مغز را مبتلا کند.

طی شیوع همه گیری کووید 19 تعیین شد ویروس کرونا فقط دستگاه تنفسی را آلوده نمی نماید بلکه به اختلالات عصبی نیز منجر می گردد. به همین دلیل محققان آلمانی 33 بیمار فوت شده در اثر ابتلاء به کووید 19 را کالبد شکافی و مخاط پشت بینی (منطقه بالای دهان و جایی که گلو به حفره بینی متصل می گردد) را آنالیز کردند. همزمان با این اقدام آنها از بافت مغز نیز نمونه برداری کردند.

مواد ژنتیکی ویروس کرونا در بخش اعظم مخاط حفره بینی وجود داشت اما پروتئین های اسپایک SARS-CoV-2 در بافت مغز رصد شد. این پروتئین ها به سلول ها می چسبند و آنها را مبتلا می نمایند.

دکتر فرانک هپنر یکی از مؤلفان ارشد این تحقیق از Charite-Universitatsmedzin برلین می گوید: هنگامیکه ویروس وارد مخاط بویایی می گردد از ارتباطات نوروآناتومی مانند اعصاب بویایی استفاده می نماید تا به مغز برسد.

محققان به عنوان بخشی از این تحقیق برای نخستین بار با میکروسکوپ الکترونی از ذرات ویروس کرونا در مخاط عکس گرفتند. اما هنوز تعیین نیست ویروس چگونه به مغز می رسد و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گردد.

این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1364

به "ویروس کرونا مغز را گرفتار می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا مغز را گرفتار می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید