هزار و 234 کارت بازرگانی برطرف تعلیق شدند

به گزارش صبح مهریز، در طول سه سال گذشته و تحت تاثیر تحریم های آمریکا، دولت ایران کوشش نموده برای تضمین بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور، تعهداتی را برای صادرکنندگان تعریف کند تا آنها ملزم شوند که بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را به کشور بازگردانند.

هزار و 234 کارت بازرگانی برطرف تعلیق شدند

در سال 1398، نحوه اجرای این دستورالعمل به محلی برای اختلاف جدی بانک مرکزی و فعالان مالی بدل شد اما در نهایت با تعریف دستورالعملی که بخشی از ارز را به سامانه نیما و بخشی از آن را به واردات در ازای صادرات اختصاص می داد، فرایند بازگشت ارز تسهیل شد.

با وجود این حدس های مثبت، از ابتدای امسال و با همزمان شدن تحریم و کرونا، بازگشت ارز حاصل از صادرات با ابهام های بیشتری رو به رو شد و نتیجه این اتفاق، کاهش سرعت بازگشت ارز بود و کار تا جایی پیش رفت که با پیگیری بانک مرکزی و وزارت صمت بنا شدن فعالیت گروهی از صادرکنندگان در سال های گذشته همه یا بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانده اند جریمه شده و کارت بازرگانی آنها تعلیق گردد.

پس از اعمال این سیاست، سازمان توسعه تجارت با همکاری اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد که شرایط صادرکنندگان را آنالیز می نماید و افرادی که برای بازنگردادن ارز خود دلایل منطقی داشته باشند مورد حمایت قرار می گیرند. چند ماه از اجرایی شدن سیاست های جدید، حالا حمید زادبوم - رئیس سازمان توسعه تجارت - گفته که تعدادی از کارت های بازرگانی تعلیق شده، بار دیگر امکان فعالیت پیدا نموده اند.

او گفته: از ابتدای شهریورماه امسال تا به امروز و بر اساس اقدامات کمیته اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها کارت بازرگانی 1234 صادرکننده برطرف تعلیق شده و این دسته از صادرکنندگان توانسته اند فرایند فعالیت های بازرگانی خود را استمرار بخشند.

زادبوم مصوبه 177 ستاد هماهنگی مالی دولت و همچنین تفویض اختیار اجرا شده در مورد پیگیری ایفای تعهدات ارزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت را راهگشا دانست و اضافه کرد: با تشکیل کمیته اقدام ارزی و برگزاری بیش از 20 نشست و حدود 60 مصوبه، بخش اعظم مسائل صادرکنندگان در حوزه ایفای تعهدات ارزی مرتفع شده است.

سازمان توسعه تجارت همچنین اعلام نموده که در جلسات آینده کمیته اقدام ارزی درباره وحدت رویه در استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی در جهت ایفای تعهدات ارزی بحث و تصمیم گیری خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1488

به "هزار و 234 کارت بازرگانی برطرف تعلیق شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار و 234 کارت بازرگانی برطرف تعلیق شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید