نخستین سکوی نفتی خلیج فارس ثبت ملی شد

به گزارش صبح مهریز، اولین سکوی نفتی خلیج فارس در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

نخستین سکوی نفتی خلیج فارس ثبت ملی شد

مدیرکل ثبت آثار تاریخی از ثبت ملی نخستین سکوی نفتی خلیج فارس و 66 اثر تاریخی دیگر که ارزش ثبت در لیست آثار ملی دارند، اطلاع داد.

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

در اجرای قانون حفظ آثار ملی (مصوب 1309)، قانون تجدید استخدام آندره گدار (مصوب 1323)، قانون ثبت آثار ملی (1352) و فانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی (مصوب 1367) در کمیته ثبت آثار ملی غیرمنقول، 68 اثر پیشنهادی از 9 استان کشور در لیست آثار ملی ثبت شدند.

به گفته نظری استان های خراسان جنوبی، یزد، تهران، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، گلستان، بوشهر و مرکزی این آثار را پیشنهاد داده بودند. وی شاخص ترین آثار ملی ثبت شده در آخرین جلسه کمیته ثبت آثار نامنقول را باغ شهر مهریز، کاروانسرای شاه عباسی انجیره، کارخانه سیمان شهر ری، کاروانسرای شاه عباسی شهر ری،سیلوی گندم اهواز، نقوش صخره ای راونج دلیجان و خانه ها و قلعه های روستایی یزد و ابرقو مطرح کرد.

نظری بر ارزشمند بودن تعدادی از آثار خوزستان و خراسان که جزو میراث صنعت نفت هستند، تاکید نمود. وی پمپ بنزین سبزوار، بنگله 96مسجد سلیمان و سکوی مهرگان، نخستین سکوی نفتی خلیج فارس را جزو این آثار شمرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اشاره به این که پرونده های میراث صنعت نفت ایران با همکاری وزارت نفت تهیه و تدوین می شوند گفت:

در لیست میراث صنعت نفت آثاری وجود دارند که از لحاظ ارزش های منحصر به فرد قابلیت ثبت در لیست میراث جهانی را دارند.

وی در این زمینه تاکید نمود، میراث صنعت نفت ایران مجموعه ارزشمند و متنوعی از آثار منقول و غیرمنقول و میراث طبیعی و میراث مستند است که در چند سال گذشته کوشش زیادی برای شناسایی و ثبت آن ها شده است.

وی بعلاوه بر معین عرصه و حریم این آثار تاکید نمود و شناسایی ارزش هریک از این آثار تاریخی و ثبت آن ها در لیست آثار ملی را راهی برای معین شدن عرصه این آثار دانست. وی گفت:

با توجه به لزوم در اختیار داشتن مدت زمان های متراکم برای معین حریم هرکدام از این بناها، هر استان موظف به معین حریم بنای معرفی شده به اداره کل ثبت تا مدت زمان معینی است.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1981

به "نخستین سکوی نفتی خلیج فارس ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین سکوی نفتی خلیج فارس ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید