غفلت دانشگاه ها از ماموریتها بدلیل بودجه و فشارهای سیاسی، از پتانسیل ها در دولت استفاده نمی گردد

به گزارش صبح مهریز، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این که دانشگاه ها به اندازه ای در مسائل بودجه ای و فشارهای سیاسی قرار گرفته اند که ماموریت اصلی خود را فراموش نموده اند، گفت: امروز ما بیش از هر زمانی به ارتباط ارگانیک دانشگاه ها با دولت و سایر دستگاه های اجرایی احتیاج داریم؛ چرا که نیمی از نیروی انسانی و احتیاج فکری در دانشگاه ها وجود دارد و باید با شکل گیری یک ارتباط ارگانیک این ظرفیت و پتانسیل در اختیار دولت قرار گیرد. این در حالی است که به لحاظ ساختار بودجه ای یا سیاست گذاری از پتانسیل این مراکز در دولت استفاده نمی گردد.

غفلت دانشگاه ها از ماموریتها بدلیل بودجه و فشارهای سیاسی، از پتانسیل ها در دولت استفاده نمی گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر سلیمی در نشست روسای دانشگاه ها ، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور که امروز در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است با تاکید بر این که دانشگاه ها، مراجع، در اثر بسیاری از فشارها و مسائل رسالت اصلی خود را فراموش نموده اند، گفت: وقتی ما الگوهای جهانی در حوزه آموزش عالی را می بینیم، انتظار داریم دانشگاه باید کارآفرین باشد و رسالت دانشگاه ها را در این موضوع خلاصه می کنیم. اما به اعتقادمان دانشگاه فقط محیطی برای کارآفرینی نیست و به اندازه ای ما در مسائل بودجه ای و فشارهای سیاسی قرار گرفته ایم که ماموریت اصلی این مراکز را فراموش نموده ایم.

وی در ادامه معرفت آفرینی را ماموریت اصلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مطرح کرد و گفت: باید دانشگاه ها فراوری ساختارهای معرفتی و آموزش آن را به عنوان ماموریت های اصلی خود قرار بدهند و این گونه نباشد که ما تحت تاثیر نسخ اندیشه های غربی باشیم و باید امید و اندیشه های جدید را یکی از رسالت های اصلی خود قرار دهیم. این در حالی است که متاسفانه این رسالت مورد فراموشی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: متاسفانه ماموریت اصلی دانشگاه ها یعنی فراوری و آموزش ساختارهای معرفتی در تخصیص بودجه ها، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها نیز مورد فراموشی قرار گرفته و در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که حتی در تدریس متون تاریخی ما از نسخ کشورهای آمریکایی و اروپایی استفاده می کنیم و باید نوع نگاه ابزاری به دانشگاه ها تغییر پیدا کند.

دکتر سلیمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانش ابزاری، انتقادی و ارتباطی سه دانشی است که باید در دانشگاه ها مورد توجه قرار بگیرد، اما در کشور ما فقط به دانش ابزاری، آن هم از نوع خاص توجه می گردد.

به گفته وی یکی از مسئولین سازمان برنامه و بودجه کشور در جمع روسای دانشگاه ها، مطرح کردند دانشگاه ها به حفره های بزرگ هزینه ای در کشور تبدیل گردیده اند! در واقع بودجه 7 تا 8 هزار میلیارد تومانی این مراکز در امسال برای نگهداری از برترین استعدادهای کشور آیا به معنی حفره بزرگ تلقی می گردد؟! بنابراین باید نوع نگاه ها در زمینه سیاست گذاری مراکز آموزش عالی تغییر کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: امروزه ما بیش از هر زمانی به ارتباط ارگانیک دانشگاه ها با دولت و سایر دستگاه های اجرایی احتیاج داریم چرا که نیمی از نیروی انسانی و احتیاج فکری در دانشگاه ها وجود دارد و باید با شکل گیری یک ارتباط ارگانیک این ظرفیت و پتانسیل در اختیار دولت قرار بگیرد. این در حالی است که به لحاظ ساختار بودجه ای یا سیاست گذاری از پتانسیل این مراکز در دولت استفاده نمی گردد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر دستگاه های اجرایی به صورت مستقل برای خود مراکز آموزشی و پژوهشی تاسیس نموده اند و سالیانه بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه دولت به پژوهشگاه ها و آکادمی های خارج از وزارت علوم تخصیص داده می گردد و سوال ما این است که چرا از پتانسیل مراکز وزارت علوم در جهت تامین احتیاجهای مهارتی و انسانی دستگاه های دولتی استفاده نمی گردد و باید هزینه ای مستقل برای آنها در ایجاد این مراکز صرف گردد؟ !

دکتر سلیمی برگزاری دوره های مهارتی را یکی از برنامه های دانشگاه علامه طباطبایی در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و با مهارت توصیف کرد و گفت: این برنامه در دانشگاه علامه طباطبایی اجرایی می گردد و بر اساس آن دانشجویان علاوه بر آموزش های مرتبط با رشته خود یک سری آموزش های مهارتی دیگر نیز ارائه می نماید تا بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان زمینه ورود به بازار کار آنها تسهیل گردد.

با وضعیت بودجه های فعلی مطمئنا ارتباطات بین المللی دانشگاه ها به زمین می خورد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بر ضرورت توسعه ارتباطات بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تاکید نمود و گفت: با وضعیت بودجه های فعلی مطمئنا ارتباطات بین المللی دانشگاه ها به زمین می خورد و باید توجه خاصی برای شکل گیری این روابط در دانشگاه ها از سوی مسئولان حاصل گردد.

دکتر سلیمی خاطر نشان کرد: امروزه دانشگاه های ما دغدغه های زیادی دارد که این دغدغه ها از لباس دانشجو گرفته تا غذا، دیوار خوابگاه، صحبت های استاد در کلاس، رشد علمی کشور، شعر یک دانشجو در شب شعر و غیره را شامل می گردد، در حالی که هیچ رئیس دانشگاهی در جهان این نوع دغدغه ها را ندارد و ما باید پاسخگوی همه مسائل پیش پا افتاده در دانشگاه باشیم و بدتر از همه در عرصه سیاست نیز اگر بتوانیم رشد علمی را به سقف برسانیم، اما اگر دو شخصیت سیاسی در آن سخنرانی نداشته باشند، سقف آسمان بر سر ما خراب می گردد.

نیروی انتظامی حق ورود به مسائل دانشگاه را ندارد

دکتر سلیمی با تاکید بر این که نیروی انتظامی حق ورود به مسائل دانشگاه را ندارد، گفت: مسائلی که در دانشگاه ها اتفاق می افتد، باید با ساز و کارهای خود دانشگاه ها برطرف گردد و نهادهای قضایی و امنیتی حق ورود به فعالیت های دانشجویی و دانشگاهی که در داخل دانشگاه ها اتفاق می افتد را ندارند و این درخواست دقیقا با خواسته های رهبر معظم انقلاب که تاکید نمودند آزاداندیشی باید در دانشگاه ها نهادینه گردد همخوانی دارد.

رئیس دانشگاه علامه تاکید نمود: نهادهای قضایی و امنیتی حق ورود به محیط دانشگاه ها را ندارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این که نهادهای قضایی و امنیتی در مورد فعالیت های دانشجویی و دانشگاهی حق ورود به دانشگاه ها را ندارند، گفت: مسائل دانشجویان و دانشگاهیان باید در داخل دانشگاه ها و با ساز و کارهای دانشگاهی حل گردد. بنابراین این نهادها نباید وارد محیط دانشگاهی شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 83

به "غفلت دانشگاه ها از ماموریتها بدلیل بودجه و فشارهای سیاسی، از پتانسیل ها در دولت استفاده نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت دانشگاه ها از ماموریتها بدلیل بودجه و فشارهای سیاسی، از پتانسیل ها در دولت استفاده نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید