طرح خانه 200 متری با چیدمان کامل در پلان های باریک و مستطیلی

به گزارش صبح مهریز، طبیعتاً چیدمان فضاهای عظیم نسبت به فضاهای کوچک ساده تر است، اما این موضوع دلیل نمی گردد که در طرح ریزی خانه های عظیم به هیچ مسئله ای بر نخوریم. در این مطلب قصد داریم به آنالیز چنده ایده جذاب و جدید در خصوص طرح خانه 200 متری بپردازیم که بسیار هوشمندانه و اصولی طراحی شده اند. این خانه ها علی رغم اینکه لوکس و زیبا هستند، توجه زیادی هم به کارایی قسمت های مختلف خانه داشته اند. با اینکه 200 متر شاید خیلی بیشتر از احتیاج خانواده های کم جمعیت امروزی باشد، اما همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، بازهم الویت اول طراحان صرفه جویی در فضا و توجه به ارتباط گسترده بین فضاهای مختلف خانه بوده است.

طرح خانه 200 متری با چیدمان کامل در پلان های باریک و مستطیلی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

طرح خانه 200 متری اول متعلق به یک خانواده هندی است که اولویت خود را، داشتن یک خانه لوکس با نگهداری و نظافت آسان تعیین نموده بودند. متریال مورد استفاده در خانه اغلب از مواد طبیعی بوده که ظاهری یکدست و هارمونیک در سرتاسر خانه ایجاد نموده است. این آپارتمان دارای سه خواب بوده و فضای 200 متری آن به طراح اجازه داده که هر اتاق را با فاصله نسبتا زیاد از یکدیگر قرار بدهد.همچنین درون هر اتاق خواب یک عدد سرویس بهداشتی و حمام نیز در نظر گرفته شده است. با این کار هر کدام از اعضای خانواده صاحب یک فضای خصوصی متعلق به خود خواهد بود بدون اینکه برای طرف مقابل ایجاد مزاحمت نمایند.

از آنجایی که پلان خانه مستطیلی است، جدا کردن فضاها خیلی ساده و اصولی اجرا شده است. در وسط پلان، آشپزخانه و اتاق غذاخوری و نشیمن قرار گرفته است. در سمت راست پلان، دو عدد اتاق خواب بهمراه سرویس ها، و در سمت چپ، اتاق خواب مستر با اتاق پذیرایی خانه گرفته است. تمام این محوطه ها با کفپوش های سرامیکی­­­­-سنگی از جنس مرمر پوشانده شده اند و سقف نیز با مدل های مدرن سقف کاذب و پنل های چوب طبیعی تزیین شده است.

طرح خانه 200 متری دوم متعلق به یک خانه دوبلکس ویلایی بوده که نمایی آجری/شیشه ای دارد. در طبقه همکف، حیاطی کوچک بهمراه پارکینگ ماشین در کنار آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار گرفته است. طبقه بالا نیز مخصوص فضاهای خصوصی خانه، از قبیل دو عدد اتاق خواب به همراه حمام و سرویس بهداشتی جداگانه طراحی شده است. طرح این خانه ویلایی دوبلکس از این جهت هوشمندانه و زیباست که در طبقه همکف، یک فضای دوکاربره قرار گرفته است. این فضا که بین نشیمن و آشپزخانه است، در صورت باز بودن درب های شیشه ای، تبدیل به فضای حیاط شده و در صورت بستن درب های شیشه ای، اتاق نشیمن و آشپزخانه را به هم وصل خواهد نمود.

در طبقه اول که فقط اتاق خواب ها قرار دارند، قسمت بالای راهرو از سقفی شیشه ای استفاده می نماید که اجازه عبور نور و روشن کردن فضای راه پله در طول روز را می دهد. بین دو اتاق خواب یک راهروی بسیار زیبا و باز با کفپوش سنگریزی شده قرار گرفته که جابجایی بین دو اتاق را بسیار جالب و متفاوت می نماید.

شکل اول در پایین مربوط به پلان طبقه همکف و شکل دوم نیز مربوط به پلان طبقه اول است.

طرح خانه 200 متری زیر یکی از جالب ترین نمونه های موجود است. این خانه در محله ای قرار گرفته که بیشتر زمین های آن فقط 4 یا 5 متر عرض داشته در دو یا سه طبقه ساخته می شوند. از این طریق متراژ کل ساختمان به صورت عمودی افزایش پیدا می نماید. زمین این خانه فقط 4 متر عرض داشته و در سه طبقه بنا شده است. پشت خانه نیز یک حیاط خلوت کوچک نیز قرار گرفته که متراژ کل خانه را برابر با 190 متر مربع می نماید.از آنجایی که این خانه برای یک مادر و دختر است، طبقه همکف برای زندگی مادر مسن خانواده طراحی شده و طبقات بالاتر نیز برای فرزند دختر او در نظر گرفته شده است. طبقات این خانه به طور کامل از یکدیگر جدا نبوده و ارتباط فضایی و نوری بین تمام طبقات برقرار است. با این کار نور در تمام سطح خانه پخش شده و عرض کم و باریک محیط زندگی اصلا تاریک و گرفته دیده نمی گردد.

طبقه همکف:

طبقه اول:

طبقه دوم:

طبقه سوم:

طرح خانه 200 متری آخر نیز نکات بسیار جالبی در خود دارد. این خانه مربوط به یک خانواده چهار نفره بوده و در یک شهر گرمسیری قرار گرفته است. درست مانند بیشتر پلان هایی که در زمین هایی باریک و کم عرض قرار گرفته اند، این خانه نیز از تکنیک بهم وصل کردن فضاهای عمومی، و پنهان کردن فضاهای خصوصی بهره می برد. فضاهای عمومی شامل آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی و حیاط شده و فضاهای خصوصی نیز شامل اتاق های خواب، حمام و سرویس بهداشتی می گردد. دقیقا در مرکز خانه، یک پنجره سقفی در پشت بام خانه نصب شده که تا کف زمین، هیچ مانعی بر سر راهش نبود و تمام طبقات، خصوصاً طبقه همکف را روشن می نماید. این ناحیه مرکزی چیزی شبیه به ستون های بادگیر خانه های قدیمی یزد است که به گردش هوای خنک درون خانه یاری شایانی می نماید.

طبقه همکف همانطور که تعیین است مربوط به اتاق های عمومی است، در طبقه اول نیز دو عدد اتاق خواب به همراه یک عدد حمام و سرویس بهداشتی قرار گرفته است.

منبع: اتاق
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1598

به "طرح خانه 200 متری با چیدمان کامل در پلان های باریک و مستطیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح خانه 200 متری با چیدمان کامل در پلان های باریک و مستطیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید