سازمان میراث فرهنگی در تلاطم های ارزی، افزایش قیمت افسار گسیخته نداشت

به گزارش صبح مهریز، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سازمان میراث فرهنگی تنها بخش مالی کشور است که در تلاطم های ارزی، با برنامه ریزی مناسب افزایش قیمت افسارگسیخته نداشت.

سازمان میراث فرهنگی در تلاطم های ارزی، افزایش قیمت افسار گسیخته نداشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در مجلس شورای اسلامی در نشستی با اعضای کمیسیون اصل 90 شرکت کرد.

دکتر مونسان، از کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برای آنالیز چالش های اصلی سازمان میراث فرهنگی سپاس گزاری کرد و گفت: میراث فرهنگی یک حوزه فرابخشی است و از آن جا که شاید کمترین امکانات را در اختیار دارد، اثرگذاری در این حوزه با همکاری دستگاه های دیگر اتفاق می افتد.

او اضافه نمود: به رغم تحریم های اخیر توانسته ایم در سال های اخیر گردشگری داخلی و خارجی را پویا کنیم.

دکتر مونسان با اعلام این خبر که سند گردشگری کشور آماده شده است، گفت: در این سند احکامی آورده شده که پس از تصویب در هیئت دولت اختیارات سازمان را افزایش می دهد، این سند به زودی در دولت آنالیز می گردد.

وی با تأکید بر این که قانون حمایت از میراث فرهنگی یکی از قوانین خوبی بود که مجلس از آن حمایت کرد، اضافه نمود: از دولت مصوبه گرفتیم که تجهیزات وارداتی حوزه گردشگری از پرداخت مالیات معاف باشد. موضوع لغو ویزاها را با همکاری وزارت خارجه جلو بردیم که نتیجه آن لغو یک طرفه ویزا با عمان و پس از هفت ماه پیگیری لغو ویزا با چین بود.

معاون رئیس جمهوری با بیان این که در کشور یک میلیون سایت و محوطه تاریخی، نزدیک به 34هزار اثر ثبت شده ملی و 24 اثر ثبت دنیای داریم، توضیح داد: سازمان میراث فرهنگی بودجه کافی برای نگهداری، مرمت و حفاظت از این حجم آثار ندارد. با این حال با بودجه 150 میلیارد تومانی، 2 هزار پروژه در حال مرمت در حال انجامست.

وی با بیان این که در این دوره کوشش کردیم از مشارکت بخش خصوصی بهره بگیریم، گفت: به علت ناکافی بودن بودجه تبلیغاتی 20 میلیارد تومانی، از ظرفیت های بخش خصوصی تبلیغ کشورمان را در چین شروع کردیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: در سال 97، شاهد ورود 7 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی به کشور بودیم که رشد بیش از 50 درصدی نسبت به سال 96 دارد.

او در ادامه گفت: در این سال ها برای جذب گردشگر در کشورهای منطقه تبلیغ کردیم. تراز تبادل گردشگر ما با ترکیه منفی بود، اما این اختلاف بسیار کاهش یافته است.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: این اتفاقات در حالی است که امریکا ایران هراسی را در دنیا تبلیغ می نماید.

وی با بیان اینکه طبق گزارش بانک مرکزی، گردشگری سهم 3درصدی در فراوری ناخالص ملی داشته است اضافه نمود: در حال حاضر بالغ بر 180هزارمیلیارد در این حوزه طرح در حال انجام داریم.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: بنا بر آمار وزارت کار 203هزار شغل ایجاد کردیم. متناسب با بودجه نسبت به سایر وزارتخانه ها پیشرفت خوبی داشتیم. بوم گردی ها در ابتدای دولت حدود 400 واحد بود و اکنون بیش از 1400 واحد است. تعداد واگذاری ها در دوسال گذشته به اندازه کل سنوات پیش از آن بوده است.

او گفت: در بحث تفاهم نامه ها با دستگاه های مختلف اقدامات خوبی داشتیم تا موانع را در موضوعات میان بخشی رفع کنیم.

دکتر مونسان تأکید کرد: در حوزه صنایع دستی نیز رشد خوبی داشتیم. برندینگ صنایع دستی را در رأس برنامه ها قرار دادیم و رقم 2میلیارد دلار صادرات را هدف گذاری کردیم.

او با یادآوری تشکیل ستاد تبلیغات فضای مجازی در سراسر کشور اضافه نمود: با این اتفاق با هزینه بسیار کم تبلیغات مؤثری در فضای مجازی داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: اقدامات بسیار خوبی در زمینه دیپلماسی فرهنگی انجام داده ایم. ازجمله در سال 1397 برای اولین بار آثاری از موزه لوور را در موزه ملی کشورمان به نمایش گذاشتیم و این نمایشگاه را با بازدید 15 هزار نفر در روز برگزار کردیم که پیغام آن نمایش دادن امنیت کشور ایران بود، همین طور در هلند نمایشگاهی برگزار کردیم با روزانه 150هزار بازدید کننده که تمام هزینه را کشور مقصد پرداخت و این بزرگ ترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی ایران بود.

در این نشست محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، ولی تیموری معاون گردشگری، محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت، حسین اربابی معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی، امور حقوقی و مجلس، علیرضا بای مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی و فریبا رحمان پور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی در امور بانوان حضور داشتند و به ارائه گزارش پرداختند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 308

به "سازمان میراث فرهنگی در تلاطم های ارزی، افزایش قیمت افسار گسیخته نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان میراث فرهنگی در تلاطم های ارزی، افزایش قیمت افسار گسیخته نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید