دوپینگ های دوران سالمندی

به گزارش صبح مهریز، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: سالمندان برای رفع کردن احساس خستگی و ضعف می توانند مواد غذایی ویژه ای را در رژیم روزانه خود بگنجانند.

دوپینگ های دوران سالمندی

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره از بین رفتن حس چشایی در افراد بالای 50 سال اظهار کرد: اشخاص بالای 50 سال هر چند سال یکبار مقداری از حس چشایی خود را از دست می دهند؛ با افزایش سن پرز های روده برای جذب مواد غذایی هم از بین می رود، بنابراین این موارد موجب می شوند که تمایل فرد برای مصرف مواد غذایی کاهش پیدا کند.

ورزش کردن را در دوران سالمندی از قلم نیاندازید

او اعلام کرد: اهمیت ورزش کردن در دوران میانسالی و سالمندی بیشتر از جوانی است، بنابراین اگر افراد قبل از سنین 40 تا 45 سالگی ورزش نمی کردند، از این سنین به بعد برای حفظ بافت عضلانی بدن و پیشگیری از احساس خستگی باید ورزش های ملایم مانند پیاده روی، یوگا و پیلاتس را انجام دهند و باید حداقل سه روز در هفته هر بار به مدت 45 دقیقه ورزش نمایند.

بهترین و مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان/ بعد از 30 سالگی مراقب سلامت بدنتان باشید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: افراد در دوران سالمندی اغلب احساس تشنگی خود را از دست می دهند، بنابراین آب کافی نمی نوشند، همچنین ممکن است سالمندان به علت ابتلا به بیماری های مختلف برای این که کمتر به دستشویی بروند آب کمتری بنوشند، کم آبی در سالمندان در افزایش احساس خستگی و کاهش تمرکز آنها تأثیرگذار است؛ این افراد همچنین تحمل محیط خیلی گرم یا سرد را ندارند؛ یکی از مسائل شایع در سالمندان یبوست است که ناشی از کم آبی بدن می باشد؛ این افراد ممکن است به علت دریافت کم آب به سردرد هم مبتلا شوند.

جوزدانی تأکید کرد: سالمندان اغلب تمایل چندانی به آشپزی کردن ندارند به ویژه اگر تنها باشند، این موضوع موجب می گردد که آن ها غذای مناسب دریافت ننمایند.

قوی ترین بمب های انرژی برای سالمندان

او گفت: از مواد غذایی مناسب برای سالمندان (افراد بالای 60 سال) میتوان به انواع ماهی ها اشاره نمود، ماهی ها به علت داشتن امگا 3 از ضعف بدن سالمندان جلوگیری می نمایند، مصرف ماست هم برای این گروه از افراد پیشنهاد می گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: گوجه فرنگی به علت داشتن لیکوپن از بروز سرطان پیشگیری می نماید، بنابراین مصرف آن برای سالمندان بسیار مفید است؛ سبزی های برگ سبز تیره هم از دیگر مواد غذایی مفید برای سالمندان هستند، این افراد می توانند کلم بروکلی پخته شده را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

توجه به تغذیه سالمندان از سوی فرزندان/سالمندان هم می توانند با طراوت و شاداب باشند

جوزدانی اعلام کرد: مصرف پنج روز در هفته هر بار 30 گرم از انواع مغز های خام برای سالمندان سودمند است، مغز ها به علت داشتن اسید چرب امگا 3 از افزایش کلسترول خون جلوگیری می نمایند.

او یادآوری کرد: سالمندان باید فیبر مورد احتیاج خود را به وسیله مصرف سبزی ها و میوه هایی که انرژی کمتر دارند، دریافت نمایند که از این میوه ها میتوان به انواع توت ها و کیوی اشاره نمود؛ در دوران سالمندی به علت کاهش تحرک، افراد مستعد اضافه وزن و چاقی هستند، بنابراین باید مواد غذایی کم کالری را مصرف نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 462

به "دوپینگ های دوران سالمندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوپینگ های دوران سالمندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید