درخواست ثبت نام مشاهیر در تقویم رسمی کشور

به گزارش صبح مهریز، به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد نموده اند تا نام مفاخر و مشاهیر مشهور کشور در تقویم رسمی کشور ثبت گردد؛ مشاهیری که هنوز آمار دقیقی در دست نیست که نام، زندگی و شخصیت برجسته کدام شان را دست کم در کتاب های درسی دانش آموزان گنجانده اند تا آن ها شاید با نام شان آشنا شوند؟

درخواست ثبت نام مشاهیر در تقویم رسمی کشور

به دنبال ایجاد خانه-موزه فارابی، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی به مناسبت هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد او در ترکیه شبهه هایی مبنی بر احتمال مصادره این شخصیت به نام دو کشور ترکیه و قزاقستان مطرح شد، در این میان اعلام اقداماتی که تا کنون نهادهای متولی فرهنگ کشور برای حفاظت از نام مشاهیر ایرانی مطرح شده، توسط بعضی نهادها درخواست شده بود.

فرهاد نظری - دبیر کمیته ملّی حافظه جهانی یونسکو شرح می دهد: نخست باید درباره فارابی تکلیف این موضوع را روشن کنیم که چه چیزی باید ثبت گردد، چون قرار نیست، شخص فارابی ثبت گردد.

او با تاکید بر این که معمولا ثبت به منظور حفاظت انجام می گردد، ادامه می دهد: شخصیت هایی که در قید حیات نیستند یا باید نام آنها ثبت گردد که از نام شان حفاظت کنیم، یا از میراث شان. اگر باید از میراث علمی و ادبی و میراثی دانشمندی حفاظت کنیم یا خانه، کتاب ها یا سنتِ به جای مانده از او یا میراث ناملموس خاصی او را که قابل ثبت و حفاظت است، ثبت کنیم.

وی با بیانِ لزومِ انجام بعضی کارهای دیگر درباره شخصیت های ارزشمند کشور می گوید: یونسکو با برگزاری مراسم گرامیداشت در این زمینه تاکنون اقداماتی را انجام داده است، این نوع اقدامات در حیطه کاری کمیسیون ملّی یونسکو در تهران است، نه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی.

او با اشاره به برگزاری جلسه ای با موالی زاده - دبیر شورای فرهنگ عمومیِ - و ارائه پیشنهاد ثبت نامِ مفاخر و مشاهیر بزرگ ایران در تقویم رسمی کشور، ادامه می دهد: به عنوان مثال خواجه رشیدالدین فضل الدین همدانی وزیرِ دانشمندی که تا کنون دو کتاب از او در برنامه حافظه جهانی به عنوان میراث فکری بشری ثبت شده است، یا کتاب المسالک و الممالک اصطخری در دو فهرست جهانی منطقه ای یعنی آسیا و اقیانوسیه و فهرست حافظه جهانی ثبت شده است که این موارد نشان می دهد آن ها از نمونه های اعلای میراث فکری بشری هستند که فقط متعلق به ایران نیستند. این در حالی است که هیچ نامی از شخصیتی مانند اصطخری در تقویم نیست، بنابراین پیشنهاد نموده ایم که نام این نوع از افراد که آثارشان به تایید یونسکو و فهرست میراث فکری بشر رسیده، در تقویم رسمی کشور درج گردد.

مدیر کل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی، با اشاره به اقداماتی که می توان برای معرفی بیشتر مشاهیر ایران در کشور انجام داد، بیان می نماید: به عنوان مثال بانک مرکزی می تواند تصویر این مفاخر را روی اسکناس های مختلف ثبت کند، یا تمبر این دانشمندان چاپ گردد یا آموزش و پرورش در برنامه درسی خود، فصل هایی را به این مشاهیر اختصاص دهد، هر چند اطلاع ندارم که در کتاب های درسی از کل دوره ابتدایی و هدایت و دبیرستان نامِ کدام یک از مشاهیر مطرح و معروف مان وجود دارد.

نظری تاکید می نماید: تا امروز فهرست همراهی با گرامیداشت مفاخر، مشاهیر و رویدادها نامِ 35 نفر از مشاهیر ایرانی را در فهرست جهانی پیشنهاد نموده که ثبت شده اند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 332

به "درخواست ثبت نام مشاهیر در تقویم رسمی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست ثبت نام مشاهیر در تقویم رسمی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید