تناقضاتی در مورد آزمون جامع علوم پایه ، بعضی دانشجویان میزبانی برای امتحان ندارند!

به گزارش صبح مهریز، آزمون علوم پایه دانشجویان پزشکی در حالی فردا برگزار می گردد که بعضی دانشجویان نسبت به این موضوع گلایه دارند.

تناقضاتی در مورد آزمون جامع علوم پایه ، بعضی دانشجویان میزبانی برای امتحان ندارند!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط سنی تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، روز گذشته گزارشی از اعتراض دانشجویان علوم پزشکی کشور به برگزاری آزمون علوم پایه منتشر کردیم. دانشجویان علوم پزشکی، به ویژه آنان که فردا و پس فردا قرار است در آزمون جامع علوم پایه شرکت نمایند، معتقدند که برگزاری آزمون در شرایط فعلی ضرورتی ندارد.

به گفته آنان، همانطور که در اسفندماه آزمون برگزار نشد و دانشجویان براساس سوابق تحصیلی وارد دوره های فیزیوپاتولوژی شدند یا از ورود به این دوره بازماندند، حالا هم می گردد براساس سوابق تحصیلی، سنجش از دانشجویان انجام گردد و دیگر نیازی نباشد که دانشجویان از سراسر کشور برای شرکت در این آزمون به شهر محل تحصیل خود بروند.

بیشتر بخوانید:

  • اعتراض دانشجویان علوم پزشکی کشور به برگزاری آزمون علوم پایه / دانشجویان: وزارت بهداشت از برگزاری تجمعات غیرضرور پرهیز کند
  • داوطلبان با استفاده از سوابق تحصیلی هم باید در آزمون علوم پایه شرکت نمایند

اما سعید هاشمی، رئیس مرکز سنجش و آموزش پزشکی کشور امروز صبح در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار داشت که داوطلبانی که در اسفندماه از سوابق تحصیلی استفاده نموده اند، اکنون باید در آزمون علوم پایه شرکت نمایند.

به گفته هاشمی، اگر دانشجویی قصد ندارد در آزمون شرکت نمایند، براساس قوانین آموزشی تا یک سال از شرکت در آزمون محروم می گردد. از طرف دیگر قبل از قبولی در این آزمون، امکان ورود به مرحله بالاتر را نخواهد داشت.

رئیس مرکز سنجش و آموزش پزشکی کشور درباره لغو آزمون در اسفندماه و پذیرش دانشجویان در مقاطع بعدی پزشکی براساس سوابق تحصیلی هم گفته است که طبق مصوبات ستاد کرونا عمل نموده اند و حالا افرادی که در اسفندماه براساس سوابق تحصیلی، به تحصیل خود ادامه داده اند، اکنون باید در آزمون شهریور شرکت نمایند.

نقض اظهارات آقای رئیس

اما به نظر می رسد اظهارات هاشمی، آنقدر ها هم دقیق نباشد. پیامی صبح امروز در گروه خبر سنجش، وابسته به مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور درج شده که این اظهارات هاشمی را نقض می نماید.

هاشمی بار دیگر در تبادل نظر با خبرنگار ما، از مواضع مصاحبه قبلی عقب نشینی نموده و گفته است که همه واجدان شرایط آزمون های علوم پایه پزشکی که پیروز به کسب حد نصاب قبولی در روش سوابق تحصیلی نشده اند، یا به هر دلیلی مشمول آن روش نبوده اند و همچنین افرادی که متقاضی بهره مندی از مزایا و رتبه های این آزمون ها هستند، باید همراه سایر داوطلبان، در آزمون علوم پایه شرکت نمایند.

اما یکی از دانشجویان علوم پزشکی اصفهان در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، به این موضوع اشاره می نماید و می گوید: آزمون جامع علوم پایه هر 6 ماه یکبار برگزار می گردد؛ در اسفند و شهریور. در اسفند سال گذشته، سه روز مانده به آزمون، برگزاری آن لغو شد و دلیل آن را هم شیوع کرونا و مصوبات ستاد ملی کرونا اظهار داشتند. در صوورتی که آمارها، تعداد مبتلایان و فوت شدگان اسفند را نسبت به حالا بسیار کمتر نشان می دهد.

وی به بلاتکلیفی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی تا چند ماه اشاره می نماید و می گوید: امتحانات سرانجام ترم از اوایل مرداد شروع شد و تا همین چند روز قبل، یعنی 15 و 16 شهریور. بعضی دانشجویان مشغول امتحان دادن بودند و به همین دلیل، دانشجویان ترم 5 دیگر فرصت درس خواندن برای آزمون علوم پایه را نداشتند.

به گفته او، دانشجویان علوم پزشکی اصفهان تنها 20 روز فرصت داشتند که برای این آزمون خود را آماده نمایند، درحالیکه در بعضی از دانشگاه های دیگر، همین فرصت هم وجود نداشته است.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به موضوع شرکت در آزمون در شهر محل زندگی دانشجویان نیز اشاره می نماید و می گوید: در 15 شهریور به ما اعلام شد که تا شانزدهم فرصت داریم در دانشگاه خودمان، عدم حضورمان را اعلام کنیم و در دانشگاه شهر محل زندگی، برای شرکت در آزمون درخواست بدهیم.

عدم هماهنگی وزارت بهداشت با دانشگاه ها

او ادامه می دهد: بسیاری از دانشجویان به دانشگاه محل تحصیل زنگ زدند و حضور خود را لغو کردند تا در دانشگاه محل زندگی آزمون دهند، اما این دانشگاه ها هم اغلب از پذیرش آنان به دلیل پر بودن ظرفیتشان، امتناع کردند. حالا دانشجویانی هستند که نه در محل زندگی خود و نه در محل تحصیل خود نمی توانند در آزمون علوم پایه شرکت نمایند.

یکی دیگر از دانشجویان علوم پزشکی نیز به قوانین و آیین نامه های مرتبط با آزمون جامع علوم پایه اشاره می نماید و می گوید: براساس این آیین نامه ها، شرکت در آزمون جامع علوم پایه تا سه نوبت مجاز است و اگر دانشجویی پس از سه نوبت آزمون، نتواند نمره قبولی را دریافت کند، از ادامه تحصیل در رشته پزشکی بازمی ماند.

رد اظهارات هاشمی براساس آیین نامه آزمون علوم پایه

به گفته این دانشجوی علوم پزشکی، براساس آیین نامه های آموزش پزشکی، دانشجویانی که به هر دلیل موجه یا غیرموجهی در امتحان شرکت ننمایند، تا شرکت و قبولی در این آزمون، حق ادامه تحصیل ندارند و این غیبت به منزله یک نوبت آزمون است.

او ادامه می دهد: در واقع بحثی از محرومیت در آیین نامه این آزمون نیست. چطور است که رئیس مرکز سنجش و آموزش پزشکی کشور مساله را به این شکل مطرح می نماید که شرکت نکردن دانشجویان در آزمون، باعث محرومیت آنان تا یکسال می گردد؟

یکی دیگر از دانشجویان علوم پزشکی با اشاره به اینکه برای دانشجویانی که براساس سوابق تحصیلی در اسفندماه وارد دوره اینترنی شده اند، کارنامه صادر شده، می گوید: این افراد مشغول به تحصیل هستند و دیگر شرکت در آزمون برای آنان معنی ندارد.

راه چاره دانشجویان برای آزمون جامع

البته دانشجویان علوم پزشکی علاوه بر لغو آزمون و گزینش دانشجویان براساس سوابق تحصیلی، راه چاره دیگری نیز پیشنهاد می دهند.

یکی از این دانشجویان می گوید: می توانند از دانشجویانی که در آزمون پنجشنبه و آدینه پیروز به کسب نمره قبولی نمی گردد، به صورت میان دوره ای و در آذرماه آزمون بگیرند.

وی شرح می دهد: دانشگاه ها می توانند این افراد را به صورت مشروط پذیرش نمایند و آنان انتخاب واحد خود را برای ترم جدید انجام دهند، اما اگر در آذرماه پیروز به کسب نمره قبولی در آزمون علوم پایه نشدند، ترم آنان کأن لم یکن تلقی گردد تا در آزمون بعدی شرکت نمایند.

او از مسئولان مرکز سنجش و آموزش پزشکی کشور این سوال را می پرسد که چرا آموزش پزشکی برای دانشجویان ورودی 96 که آزمون جامع را ندادند، مختل نمی گردد و اگر ما این آزمون را ندهیم، آموزش پزشکی کشور دچار اختلال می گردد؟

در شرایطی که حدود 7 ماه از شیوع کرونا در کشور می گذرد، به نظر می رسد هنوز بحران مدیریتی آموزش در وزارت بهداشت و مرکز سنجش و آموزش پزشکی کشور به سرانجام نرسیده است. در واقع انتقاد دانشجویان این است که مسئولان می توانستند در طول 6 ماه گذشته درباره شرایط برگزاری آزمون های علوم پایه تصمیم گیری نمایند، این تصمیمات را با تأخیر و در لحظه آخر به دانشجویان ابلاغ نموده و آنان را در موقعیت سختی قرار می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1223

به "تناقضاتی در مورد آزمون جامع علوم پایه ، بعضی دانشجویان میزبانی برای امتحان ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تناقضاتی در مورد آزمون جامع علوم پایه ، بعضی دانشجویان میزبانی برای امتحان ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید