تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها احتیاج اصلی مدیریت مصرف برق ، یارانه ای به نام مردم به کام ثروتمندان

به گزارش صبح مهریز، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تعرفه مشترکین پرمصرف را باید بالا ببریم و این کار به نفع مصرف کنندگان عادی جامعه است. یارانه به نام مردم و به کام ثروتمندان و پرمصرفان است.

تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها احتیاج اصلی مدیریت مصرف برق ، یارانه ای به نام مردم به کام ثروتمندان

پرویز محمدنژاد؛ نماینده و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران با اشاره به علت خاموشی های اخیر گفت: علت اصلی قطعی های اخیر برق به عدم توازن تقاضا و عرضه برمی گردد. عرضه برق در امسال مجموعاً به شصت هزار مگاوات می رسد، در سال گذشته این رقم به پنجاه و هشت هزار و پانصد مگاوات رسید. امسال دو هزار مگاوات به ظرفیت فراوریی کشور اضافه شد، ولی اتفاقی که امسال افتاده و در سال گذشته نداشتیم این بود که در سال گذشته حدود نه هزار و هفتصد مگاوات از انرژی های برق آبی فراوری برق داشتیم و امسال متأسفانه به کمتر از نصف این عدد رسیده است.

وی اضافه نمود: در سال تازه درحالی تعرفه گذاری صورت گرفت که بالغ بر چهار یا پنج هزار مگاوات به شکل تقریبی کاهش فراوری را تجربه نموده ایم و این کاهش، به خروجی انرژی برق آبی که همان سد های نیروگاهی است، برمیگردد. با تاسیس سد، هم از جریان آب استفاده و هم فراوری برق می نمایند.

نماینده مردم گیلان در مجلس گفت: در سال های گذشته رمزارز ها به اندازه برق مصرفی کشور اضافه شدند. وزارت نیرو برق مصرفی ارز های دیجیتال را دو هزار مگاوات اعلام نموده، اما به نظر نمی رسد که دو هزار مگاوات باشد. حدود هزار مگاوات می تواند شامل آن هایی که مجوز دارند و ندارند، باشد، وزارت سمت اعلام نموده است که ما سیصد و بیست و دو مگاوات ناشی از مصرف رمزارز ها داریم، حدود چهار ماه پیش هم همین تعداد دویست مگاوات، یا سیصد مگاوات را اعلام نموده بودند و اخیراً هم دارند همان عدد را اعلام می نمایند و این امر به هیچ نام منطقی نیست، چراکه بعد از گذشت چهارماه قطعاً به تعداد ماینر ها و مزرعه ها اضافه شده است و غیرممکن است که عدد مصرفی ثابت بماند، ما با کار کارشناسی، مجموعاً تخمین زده ایم که اندازه مصرف ارز های دیجیتال حدودا به هزار مگاوات می رسد.

عضو کمسیون انرژی مجلس ادامه داد: موضوع دیگری که تقاضای مصرف برق در کشور را بالا برده، مشترکین تازه است و در امسال حدودا یک میلیون مشترک به مشترکین ما اضافه شده است و همین این امر مصرف مضاعفی را در پی خود دارد.

محمد نژاد با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف گفت: مدیریت مصرف باید هم از ناحیه خود مصرف نماینده و هم از ناحیه متولیان امر اعمال گردد. یکی از روش های مدیریتی این است که تمام دیجی های ژنراتور های خصوصی تمام صنایع عظیم و کوچک و میانی وارد مدار شوند تا یاری مناسبی برای فراوری برق باشند و از آن طرف مردم با مدیریت صحیح مصرف از قطعی برق جلوگیری نمایند.

نماینده مجلس یازدهم در رابطه با لزوم بهینه سازی مصرف به وسیله ابزار های تنظیمی مانند سیاست های اصلاح تعرفه گذاری قیمتی مشترکین پرمصرف، گفت: انرژی ارزانی که در حال حاضر به دست مردم می دهیم هم گاهی موجب می گردد که مشترکین توجه کافی به اندازه مصرف خود نداشته باشند و صرفه جویی مناسبی ننمایند. آن چیزی که مسلم است، این است که مصرف ما نسبت به میانگین جهانی در حوزه انرژی خصوصاً در حوزه برق بسیار زیاد است. اختلاف میانگین مصرف جهانی با اندازه مصرف ما در کشور زیاد است و مسائل زیادی را ایجاد می نماید و باید با فرهنگ صحیح و مدیریت مصرف به وسیله ابزار های تنظیمی مانند سیاست های اصلاح تعرفه گذاری قیمتی مشترکین پرمصرف مصرف بخش خانگی به درستی مدیریت گردد.

وی اضافه نمود: اینکه صرفا برای همه مشترکان تعرفه را تغییر بدهیم و تعرفه و قیمت برق را بالا ببریم به تنهایی نمی تواند عامل کاهنده برق باشد، ولی برای برخی از مصارف مثل مشترکان پرمصرف این کار را نتایج و آثار خوبی را در پی دارد؛ به طور مثال برای خانه های لوکس قیمت تعرفه را بالا بردیم و عدالت آن است که کسی که مصرف بیش تری دارد و توجهی هم به اندازه مصرف خود ندارد بهای بیشتری پرداخت کند؛ بنابراین راه چاره مدیریت مصرف در بعد مصرف خانگی را اصلاح نظام تعرفه گذاری برای مشترکان پرمصرف است.

نماینده مردم گیلان در مجلس در سرانجام گفت: تعرفه مشترکین پرمصرف را باید بالا ببریم و این کار به نفع مصرف نمایندگان عادی جامعه است. میران مصرف تا پله سوم عادی است و تقریباً بالای هشتاد، نود درصد کل مردم تا پله سوم مصرف می نمایند. در مسئله تعرفه گذاری پلکانی از پله سوم به بعد باید مورد توجه قرار بگیرد؛ متاسفانه در شرایط کنونی یارانه به نام مردم و به کام ثروتمندان و پرمصرفان است. نباید به این شکل باشد که هر کسی وضع اقتصادی بهتری دارد و در خانه خود استخر و جکوزی و انواع مصارف غیرمتعارف دارد، هزینه ای مشابه مردم عادی پرداخت کند و فردی که از لوازم غیرمتعارف خانگی استفاده می نماید باید تاوان آن را هم بپردازد که متاسفانه این اتفاق در حال وقوع است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1809

به "تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها احتیاج اصلی مدیریت مصرف برق ، یارانه ای به نام مردم به کام ثروتمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها احتیاج اصلی مدیریت مصرف برق ، یارانه ای به نام مردم به کام ثروتمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید