باید پروژه ها با نگاه زیست محیطی تعریف گردد

به گزارش صبح مهریز، خبرنگاران/همدان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان گفت: چگونگی ایجاد اشتغال همراه با توجه به فراوری انرژی و مراقبت از سلامت مردم یک هنر است و باید پروژه ها با نگاه زیست محیطی تعریف گردد.

باید پروژه ها با نگاه زیست محیطی تعریف گردد

فرهاد فرزانه سه شنبه 30 دی ماه در کارگروه استانی پایش هوای پاک و کارگروه کانون های مولد گردوغبار که به مناسبت روز هوای پاک در کارخانه کنستانتره شرکت صنعتی معدنی صبانور اسدآباد برگزار گردید، اظهار کرد: برندهای هر شهر در سال های گذشته داشتن کارخانه های صنعتی عظیم بود که این برندها امروز به واسطه هوای پاک تغییر یافته و به طور قطع مؤلفه هایی چون فراوری انرژی پاک، اشتغال و مراقبت از سلامت مردم را ضروری می سازد.

وی با تأکید بر اینکه باید استان همدان همیشه در یک حالت هوای پاک نگه داشته گردد و پروژه ها نگاه زیست محیطی داشته باشد، توضیح داد: همدان جزء استان های با هوای پاک واقع شده است و باید این موقعیت استان حفظ گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با اشاره به اینکه شهر همدان به پنج دستگاه سنجش هوا احتیاج دارد تا به یک سنجش دقیق از هوای پاک برسیمف گفت: در حال حاضر یک مورد دستگاه سنجش آلاینده های هوا مربوط به اداره کل حفاظت محیط زیست استان وجود دارد که بهمن ماه امسال نیز دستگاه سنجش آلاینده های هوای دانشکده علوم پزشکی راه اندازی خواهد شد و علاوه بر این موارد برای سنجش دقیق آلاینده های هوا به پنج دستگاه دیگر در شهر همدان احتیاج خواهد بود.

محسن جعفری نژادبسطامی با بیان اینکه استان همدان شش ماه اول امسال دارای چهار روز آلودگی هوا بوده و در حال حاضر از نظر پاکی هوا در صندلی مناسبی قرار داریم، افزود: از 23 استان سطح کشور همدان از نظر صندلی متأثر از پدیده سطح گردوغبار در رتبه 22 واقع شده است که این امر حاکی از آن بوده که هر چه در انتهای جدول قرار داشته باشیم از شرایط مناسب و رضایت بخشی برخورداریم.

وی با اشاره به منطقه حفاظت شده آلمابلاغ به وسعت 10 هزار هکتار توضیح داد: حضور عشایر و چرای دام عشایر در این منطقه حفاظت شده در فصل بهار یکی از مهمترین مسائل هر ساله محیط زیست شهرستان بوده که باید برای آن چاره ای اندیشیده گردد در غیر این صورت این امر تهدیدی برای منطقه حفاظت شده خواهد بود.

اسفندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز با بیان اینکه تمام 65 هزار و 23 هکتار بیابان های استان همدان مورد مطالعه قرار گرفته اند، به چرای سه برابری دام در پوشش های گیاهی استان همدان اشاره و اظهار کرد: کاشت نهال با مشارکت های مردمی و آموزش های ترویجی، تهیه و توزیع 2000 نسخه کتاب، کتابچه، برشور، برگزاری کلاس های آموزشی، کپه کاری و زراعت چوب از جمله اقدامات صورت گرفته منابع طبیعی برای بیابان زدایی به شمار می رود.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم در این جلسه گفت: اسدآباد به عنوان یکی از شهرهای همدان آلایندگی نداشته و در این زمینه مسئله ای ندارد.

سعید کتابی با اشاره به اینکهاسدآباد دارای چهار کارخانه کنستانتره است، توضیح داد: در بحث باطله های کارخانه کنستانتره صبانور یک واحد فراوریی بلوک سبک گازی در این کارخانه با استفاده از باطله ها شروع به فعالیت نموده و در کوشش هستیم با راهکارهای دیگری نیز مشکل باطله های این کارخانه مرتفع گردد.

وی در ادامه با اشاره به وجود گونه های مختلف حیوانات و پرندگان و نیز مراتع و پوشش گیاهی غنی در منطقه حفاظت شده آلمابلاغ گفت: اسدآباد دارای یک منطقه حفاظت شده به نام آلمابلاغ بوده که این منطقه در سال 85 به عنوان منطقه شکارممنوع اعلام شده و در سال 89 این منطقه به مساحت 7738 هکتار به منطقه حفاظت شده ارتقاء سطح یافته که ظرفیت و پتانسیل مهمی در عرصه محیط زیست شهرستان به شمار می رود و مراقبت از این منطقه در اولویت محیط زیست شهرستان واقع شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه شهرداری همدان دارای 230 دستگاه اتوبوس بوده که 185 دستگاه آن فعال است، گفت: براساس قراداد منعقد شده با استان تبریز و تهران نوسازی 30 دستگاه اتوبوس شهر همدان در دست اقدام واقع شده است که این دستگاه ها در حال تحویل به شهرداری است.

وحید علی ضمیر با اشاره به اینکه سالیانه یک میلیون سفر در استان همدان انجام می گیرد که 50 درصد این سفرها به اتوبوس ها اختصاص دارد، گفت: کل دستگاه های اتوبوسرانی درون شهری استان همدان از سوخت یورو 4 استفاده می نمایند.

وی با بیان اینکه از منابع شهرداری خریداری اتوبوس های جدید در دست اقدام واقع شده است، عنوان نمود: در امسال 50 میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی دستگاه های اتوبوس اختصاص داده شده که تا به امروز از این میزان 13 دستگاه نوسازی شده اند.

علی ضمیر یادآور شد: نوسازی دستگاه های تاکسی شهرداری نیز در دستور کار واقع شده است و در سال 99 تا به امروز 104 دستگاه تاکسی نوسازی شده و این برنامه به صورت مستمر ادامه دارد ضمن اینکه در حال حاضر پایین ترین مدل تاکسی در شهر همدان به سال 82 اختصاص دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر نیز از طرح مطالعاتی کانون های مولد گردوغبار در استان همدان اطلاع داد و اظهار کرد: در این طرح کانون های مولد گردوغبار در دست آنالیز واقع شده است که با شناسایی این کانون ها با برنامه ریزی لازم باید برای این کانون ها برای مرتفع شدن مشکل برنامه ریزی گردد.

به گزارش خبرنگاران، در ادامه اعضای دو کارگروه به اتفاق از کارخانه کنستانتره صبانور بازدید میدانی انجام دادند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1457

به "باید پروژه ها با نگاه زیست محیطی تعریف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید پروژه ها با نگاه زیست محیطی تعریف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید