ارائه گزارش وزیر صمت در مورد قیمت و نحوه توزیع مصالح ساختمانی

به گزارش صبح مهریز، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع داد که به زودی تمام مصالح ساختمانی در سامانه جامع تجارت ثبت خواهد شد.

ارائه گزارش وزیر صمت در مورد قیمت و نحوه توزیع مصالح ساختمانی

عبدالجلال ایری در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: در جلسه امروز کمیسیون وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور یافتند و گزارشی از قیمت و نحوه توزیع مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان و بعلاوه نحوه تامین آنها برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به اعضای کمیسیون ارائه کردند. بر اساس این گزارش مدیریت زنجیره تامین مصالح ساختمانی، مدیریت نقدینگی ساخت مسکن و تامین اقتصادی زنجیره ای، سه گام اساسی وزارت صمت برای مدیریت بازار مصالح ساختمانی است.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق گفته وزیر صمت، به زودی تمام مصالح ساختمانی در سامانه جامع تجارت ثبت خواهد شد؛ از فوائد این اقدام، الزام به شفافیت در معاملات، افزایش درآمدهای اقتصادیاتی دولت، قابلیت رصد اندازه مصرف نقدینگی و قابل پیش بینی شدن کمبودهای احتاقتصادی است. یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه ایجاد معاملات فروش آینده در بورس است. در حال حاضر قیر در فروش آینده 12 ماهه عرضه می گردد و این مهم باید برای سایر مصالح ساختمانی نظیر سیمان و فولاد هم اجرایی گردد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت فراوری سالانه سیمان در کشور 80 میلیون تن و اندازه مصرف داخلی آن حدود 60میلیون تن است و فراوری سالانه فولاد در کشور 30 میلیون تن بوده و اندازه مصرف آن حدود 10 میلیون تن است. ظرفیت تامین مصالح مورد احتیاج برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد. اگر تقاضا به یکباره افزایش پیدا کند، در بازار بدون کنترل تلاطم ایجاد می گردد، اما ایجاد فرآیند عرضه محصولات در بورس و فروش آینده مصالح ساختمانی از التهابات احتاقتصادی جلوگیری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1870

به "ارائه گزارش وزیر صمت در مورد قیمت و نحوه توزیع مصالح ساختمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه گزارش وزیر صمت در مورد قیمت و نحوه توزیع مصالح ساختمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید