آیا ایران خودرو نسل دوم سمند را فراوری می نماید؟

به گزارش صبح مهریز، بزرگترین امید صنعت خودروسازی ایران در حالی پای به سومین دهه عمر خود می گذارد که سال 1378 نخستین بار ایده ساخت آن شکل گرفت و سال بعد هم نمونه اولیه آن ساخته شد. این خودرو پس از بیست سال و فروش حدود 1.5 میلیون دستگاهی در آستانه ورود به نسل دوم است. گفته می گردد این خودرو ایرانی که پلتفرم خود را از پژو فرانسه و ایده اصلی اش را از خودروسازی تایلندی گرفته بود، دوباره قرار است روی پلتفرمی فرانسوی ساخته گردد. در واقع ایده داخلی سازی گسترده پژو 301 که از پلتفرم نسبتا جدیدی با کد PF1 بهره می برد، با همین هدف اجرا شده تا نسل تازه سمند بازهم خصوصیاتی نزدیک به محصولات پژوسیتروئن داشته باشد. این پلتفرم که در طیف وسیعی از خودروهای گروه PSA از دی اس3 تا اوپل مریوا و از سیتروئن سی3 پیکاسو تا نسل قبل پژو 208 به کار رفته است، به دوام بالا و استهلاک پایین در کنار ساختار ساده و مستحکم مشهور است.

آیا ایران خودرو نسل دوم سمند را فراوری می نماید؟

پلتفرمی که اگر در نسل دوم سمند به کار رود، بازهم محصول مشهور ایران خودرو را به اتومبیلی ساده و پایدار با هزینه تعمیر و نگهداری پایین تبدیل می نماید. ایران خودرو که هیچ اطلاعاتی از پروژه جدید خود اعلام ننموده، فعلا تنها به انتشار چند تصویر از خط فراوری این خودرو حین بازدید علی شمخانی بسنده نموده است. اینجا به بهانه آغاز بیستمین سال آغاز پروژه سمند، مروری داریم روی مهمترین نکات و وقایع درباره این خودرو وطنی که دو دهه است بدون تغییری خاص روی خط فراوری باد نموده است!

انواع مدل ها؛ یک دامنه عجیب و هم اندازه!

به غیر از نسخه پایه که تا سال ها بدون تغییر در خط فراوری قرار داشت، شش سری مختلف از سمند شامل LX، سریر، SE، سورن، دنا و دناپلاس فراوری شده که هنوزهم اصیل ترین طرح را بین انبوهی فیس لیفت عجیب و غریب همان مدل اولیه دارد. خانواده سمند که قرار بود به انواع کوپه و وانت هم مزین گردد، زمانی نه چندان دور قرار بود پذیرای نسخه های فراوری انبوه کانسپت هایی نظیر زوبین باشد. عجیب ترین چیز درباره همه این مدل ها ابعادشان است که بدون تغییر فنی تکرار شده و نشان می دهد ایران خودرو هیچ توانی برای تغییر آرایش فنی و معماری اتاق ندارد.

صادرات؛ از آفریقا و ونزوئلا تا عراق و سوریه و روسیه

یک کارخانه در سودان، یک کارخانه در ونزوئلا و چند خط فراوری محدود در آذربایجان، سوریه و عراق همه نقاط روشن پرونده صادراتی سمند است که در حد کورسو باقی ماند! چرا؟ چون زمان سریع می گذرد و سمند حتی پس از دو دهه تن به تغییر نمی دهد. در واقع در همین مدتی که سمند یک نسل بی تغییر داشت، هیوندای الانترا در 4 نسل مختلف به بازار عرضه شد و هم اینک یکی از 25 خودرو پرفروش دنیا است!

طرح های خلاق و درهای بسته شرکت

یکی از جالب ترین موارد درباره سمند انبوه طرح های خلاقانه ای بود که برای سمند توسط طراحان آماتور، نیمه حرفه ای و حرفه ای ارائه شد و هیچ کدام از آنها به پایان نرسید. در آخرین نمونه هم مرتضی آلاد که قبلا کانسپت گنو را طراحی نموده بود با یک کانسپت جالب طرحی برای فراوری هاچ بک سمند داد که با بیانیه تند ایران خودرو مبنی بر آماتور بودن آن، قضیه فیصله یافت.

منبع: دیوار
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 629

به "آیا ایران خودرو نسل دوم سمند را فراوری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ایران خودرو نسل دوم سمند را فراوری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید